De grens van het (on)toelaatbare gebruik van merk- en handelsnamen van een ander via Google AdWords wordt door de rechter bepaald. In dit eBook vindt u een ruime selectie van rechtspraak over zoekmachineadvertenties. Telkens worden eerst kort de feiten behandeld, waar mogelijk onder toevoeging van de gebruikte tekst van de adwords advertentie. Vervolgens worden steeds de kernoverwegingen vanuit de rechtspraak geciteerd en de ingestelde vorderingen behandeld. Aangegeven wordt of de gebruikte adwords reclame volgens de rechtspraak wel of niet door de beugel kan.
In dit eBook wordt een vijftal (kern)arresten van het Europese Hof van Justitie besproken. Daarna worden bijna 20 uitspraken behandeld uit de Nederlandse rechtspraak. Deze uitspraken zijn chronologisch gerangschikt. Met name de tekst van de advertenties is doorslaggevend voor het rechterlijk oordeel of de advertenties al dan niet zijn toegestaan. In meer dan de helft van de gevallen kan de merk- of handelsnaamhouder met succes optreden tegen het gebruik van zijn naam als adword voor zoekmachineadvertenties van een ander.
De inhoud van dit eBook is tot stand gekomen onder redactie van Joost Becker, advocaat bij Dirkzwager en specialist op het gebied van het merken- en handelsnaamrecht, in het bijzonder op het gebied van zoekmachineadvertenties. Enkele bijdragen in dit eBook zijn bewerkingen van eerdere artikelen op de Kennispagina van de sectie IE/IT van Dirkzwager. Arno Stoffelsma (juridisch assistent sectie IE/IT Dirkzwager) heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan het overzicht en de ordening van de rechtspraak. Dit eBook is bijzonder geschikt als naslagwerk, om de belangrijkste rechtspraak over Google AdWords advertenties te kunnen raadplegen.
Veel leesplezier!