1. Home
  2. Specialisten
  3. Jasper Molenaar

Jasper Molenaar Advocaat - Partner Overheid & Vastgoed

Neem vrijblijvend contact op Telefoon 026 353 84 09 Mobiel 06 2204 17 61 E-mailadres Stuur mij een e-mail Social

Over Jasper Molenaar

Biografie

Jasper is in 2005 beëdigd als advocaat en sinds 2008 op de sectie Overheid en Vastgoed van Dirkzwager. Hij is gespecialiseerd in het omgevingsrecht en milieurecht (Grotius 2012- 2013 cum laude). Jasper adviseert onder meer aan ontwikkelaars, gemeenten en woningcorporaties omtrent bestemmingsplannen, omgevingsvergunningen en aanpalende publiek- en privaatrechtelijke vraagstukken zoals publiek private samenwerkingen en overheidsaansprakelijkheidsrecht.

Jasper geeft regelmatig lezingen op het gebied van omgevingsrecht en andere vastgoed gerelateerde rechtsgebieden. In dat kader heeft hij de afgelopen jaren meerdere lezingen verzorgd over de Omgevingswet.

Functie(s)

2008 Advocaat - Partner, Dirkzwager
Energie, Ondernemingen, Overheden, Vastgoed Energierecht, Bestuursrecht, Natuur- & Milieubescherming, Omgevingsrecht, Projectontwikkeling Omgevingsrecht, milieurecht, omgevingswet Dirkzwager - Velperpoort
Velperweg 1
6824 BZ Arnhem

Opleiding(en)

2012 2013 Grotius specialisatieopleiding Ruimtelijke Ordenings- en Milieurecht (cum laude)
1998 2003 Permanente Opleiding (ruimtelijk) bestuursrecht en omgevingsrecht

Nevenactiviteit(en)

Naast advocaat is Jasper annotator voor het tijdschrift Jurisprudentie Milieurecht van uitgever Sdu en redactielid van het tijdschrift Vastgoed in de Praktijk eveneens van Sdu. Jasper is ook (bestuurs)lid van de Stichting Ondernemer Live, de Vastgoed sociëteit Arnhem Nijmegen, de Vereniging voor Milieurecht Advocaten, Centrum voor Architectuur en Stedenbouw Arnhem (CASA), Vereniging voor Bestuursrecht (VAR), Instituut voor Bouwrecht (IBR) en de Vereniging van Milieurecht Advocaten (VMA). Met het oog op maatschappelijke betrokkenheid is Jasper tevens (bestuurs)lid van de Ronde Tafel 177.

Talen

Nederlands, Engels, Duits

Events

Delen of opslaan

Kennis geschreven door Jasper Molenaar

1 filter(s) actief

Expertise

Selecteer de gewenste filteritems

  • Combinatie niet mogelijk met:

Sector

Selecteer de gewenste filteritems

  • Combinatie niet mogelijk met:

Thema

Selecteer de gewenste filteritems

  • Combinatie niet mogelijk met:

Auteur

Selecteer de gewenste filteritems

  • U heeft geselecteerd:
  • Combineren met:
  • Combinatie niet mogelijk met:
Zoekopdracht delen:
Aantal resultaten: 183

Vergunningsvrije delen in of buiten de aanvraag?

Een bouwplan kan in sommige gevallen worden gesplitst in een omgevingsvergunningplichtig en een omgevingsvergunningvrij deel. Is dat verstandig om te doen? En wat dient er dan precies in de aanvraag om een omgevingsvergunning te worden opgenomen?

Het toegepaste rekenmodel en de rekenafstand van 25 kilometer is aanvaardbaar

Voor elk project dat stikstof uitstoot moet berekend worden wat de gevolgen daarvan zijn voor Natura 2000 gebieden. Voor het wegenproject ViA15 was een rekenafstand van 5 km toegepast. De Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State (ABRvS) vond in een tussenuitspraak dat die afstand niet toereikend gemotiveerd was. Na de tussenuitspraak heeft het kabinet besloten om voor wegverkeer en alle andere stikstofemissiebronnen een rekenafstand van 25 km aan te houden. De rekenafstand is ook geïmplementeerd in de AERIUS Calculator. De Afdeling heeft vandaag geoordeeld dat deze rekenafstand van 25 kilometer aanvaardbaar is.

Aan banden leggen van de huisvesting van arbeidsmigranten; let op de Dienstenrichtlijn!

Het Rijk neemt verschillende maatregelen om de positie van arbeidsmigranten te verbeteren. Te veel arbeidsmigranten in Nederland wonen en werken in slechte omstandigheden. Zij hebben doorgaans slechte huisvesting en krijgen niet genoeg loon. Tegelijkertijd zijn gemeenten met Paraplubestemmingsplannen druk bezig met het strikter reguleren van locaties waar arbeidsmigranten kunnen worden gehuisvest. De gemeente Bergen heeft met een Paraplubestemmingsplan de mogelijkheid van (permanente) huisvesting van arbeidsmigranten op gronden met de bestemming "Horeca" en "Gemengd" juridisch planologisch uitgesloten. De raad wil het nachtverblijf op acht locaties binnen de gemeente beperken tot hoofdzakelijk recreatief nachtverblijf voor een korte periode. Zonder succes.

Wat is afvalstoffenrecht?

In bedrijven komen bij vrijwel ieder productieproces (gevaarlijke) afvalstoffen vrij. Dan is het afvalstoffenrecht van toepassing. Het afvalstoffenrecht is een complex rechtsgebied. Wet- en regelgeving verandert snel en het Europees recht heeft een grote impact, net als (Europese) jurisprudentie.

Slikken of stikken; regulering huursegment toegestaan, maar wel deels onverschuldigd betaalde exploitatiebijdrage

Voor transformaties van projectontwikkelaars is planologische medewerking van de gemeente nodig. Daarvoor wordt een exploitatieovereenkomst gesloten. Gemeenten regelen daarin vaak het woningprogramma, waarbij er beperkingen worden gesteld aan de huurprijzen. Dat is op zichzelf begrijpelijk nu de gemeente vanuit een goede ruimtelijke ordening verantwoordelijk is voor een evenwichtig en betaalbaar woningaanbod. Het door de gemeente gewenste programma is doorgaans minder goed te verenigen met de commerciële belangen van de projectontwikkelaar. Daarbij moet er dan ook nog een exploitatiebijdrage worden betaald voor die planologische medewerking. Accepteert de initiatiefnemer de voorwaarden niet, dan wordt geen medewerking verleend. Een ontwikkelaar uit Utrecht accepteert waarschijnlijk schoorvoetend de “eisen” van de gemeente, maar probeert achteraf onder deze afspraken uit te komen. De ontwikkelaar stelt dat de afspraken nietig zijn en de gemeente onrechtmatig handelt.

And the soap continues: weer een nieuwe datum (1 januari 2024) voor de inwerkingtreding van de Omgevingswet

Minister De Jonge (Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening) heeft gisteren bij de Eerste en Tweede Kamer het “nieuwe” Koninklijk Besluit in procedure gebracht dat de invoering van de Omgevingswet per 1 januari 2024 regelt. Daarmee is de vorige streefdatum van een invoering per 1 juli a.s. niet meer aan de orde. Er is dus weer meer tijd om ons voor te bereiden op de inwerkingtreding van de wet.

Er kunnen weer stikstofberekeningen worden gemaakt!

Initiatiefnemers en overheden zaten er met smart op te wachten; het rekeninstrument AERIUS Calculator en AERIUS Monitor zijn gisteren geactualiseerd naar versie 2022. Er kunnen dus weer berekeningen worden uitgevoerd op basis van de meest actuele cijfers en kennis.

Plan van aanpak woningbouw: versnellen processen en procedures

Minister De Jonge van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening heeft op 19 januari 2023 een Plan van aanpak gepubliceerd voor het versnellen van de processen en procedures voor de realisatie van nieuwbouwwoningen. Wij nemen u mee in de belangrijkste voorgestelde wijzigingen.

Overgang van vergunningen; hoe gaat het in z’n werk?

Bij de verkoop van een bepaald object of project is het essentieel dat de rechten die voortvloeien uit vergunningen ook door de koper kunnen worden uitgeoefend. Datzelfde geldt in geval van fusies en overnames voor de rechtsopvolger. Om dit te bewerkstelligen is het sluiten van een civielrechtelijke overeenkomst niet toereikend: het bestuursrecht is daarvoor bepalend. In deze bijdrage geven wij een overzicht van de belangrijkste aspecten bij de bestuursrechtelijke overgang van vergunningen.

Schoon en Emissieloos Bouwmaterieel

De uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State inzake het Programma Aanpak Stikstof (2019) en de Porthos-uitspraak (2022) hebben grote gevolgen voor infrastructurele en bouwprojecten. Projecten lopen vertraging op of komen in de knel. Een op zichzelf positief effect is dat deze uitspraken geleid hebben tot meer oog voor duurzaamheid en zoveel mogelijk emissieloos bouwen.

1 2 3 4 5 6
...
16