Zonder goede IT-systemen geen goede bedrijfsvoering. Dit is geen zinledig statement. Tegenwoordig is praktisch iedere organisatie in meer of mindere mate afhankelijk van IT-systemen. Sommige zijn ‘nice-to-have’, andere zijn uiterst bedrijfskritisch, waardoor bij uitval de continuïteit van een onderneming (ernstig) gevaar kan lopen. De consequenties kunnen groot zijn. Daarom is het voor zowel afnemer als leverancier van IT-systemen belangrijk om goede contracten te sluiten.
Praktisch & juridisch
Wat kunt u doen om problemen te voorkomen? Wat moet u doen als die problemen toch ontstaan? Een standaard (leverings)contract volstaat meestal niet. Specifieke risico’s vragen om specifieke oplossingen. Wij adviseren in onze praktijk niet alleen juridische oplossingen, maar veelal ook praktische oplossingen, zoals bijvoorbeeld een uitwijkomgeving in een tweede datacenter. Een juiste aanpak combineert echter het beste van twee werelden, juridisch en praktisch.
Risico-inventarisatie, aandachtspunten & concreet stappenplan
Wij brengen u graag bij welke juridische aandachtspunten er zijn bij het contracteren van IT-producten/diensten. Wij hanteren daarvoor een concreet stappenplan. Een goed IT-contract adresseert namelijk de specifieke risico’s in de gegeven context. Een risico-inventarisatie is daarom essentieel om de contractuele afspraken zo goed mogelijk vorm te geven.
Lessen uit de rechtspraak
Bovendien is rechtspraak (mede) bepalend voor het opstellen van een goed contract. Hoe oordeelt een rechter bij IT-geschillen? Welke lessen zijn daaruit te trekken? Een rechter toetst vrijwel zwart-wit in een ‘grijze’ wereld, waarin helaas (zoals ook wij vaak in de praktijk zien) onduidelijkheid bestaat over de vraag welke concrete afspraken partijen hebben gemaakt. Wij brengen u op de hoogte van relevante ontwikkelingen in recente rechtspraak over IT-geschillen.
Inhoud seminar
We bespreken de recente rechtspraak van IT-gerelateerde geschillen. Welke lessen zijn hieruit te trekken? We zetten dit om in juridische en praktische oplossingen.
Vragen die de revue zullen passeren zijn:
- Hoe oordeelt een rechter over IT-geschillen?
- Wanneer is sprake van een tekortkoming?
- Aan welke eisen moet een ingebrekestelling voldoen?
- Kan een leverancier zijn aansprakelijkheid voor verlies van data volledig uitsluiten?
- Hoe ziet een goed IT-contract er uit?
- Hoe pak je een risico-inventarisatie aan?