Maria Milstein schittert met Prokofjev
Halve finaliste tijdens de Koningin Elisabethwedstrijd in 2012, een fellowship van de Borletti-Buitoni Trust in 2016 en trotse bezitter van de Nederlandse Muziekprijs 2018: in een notendop de indrukwekkende carrière van de Russische, maar al lange tijd in Nederland wonende violiste Maria Milstein. Met Phion onder leiding van chef-dirigent Otto Tausk maakt zij in het voorjaar een opname van de beide vioolconcerten van Prokofjev.
In dit programma speelt zij in Nijmegen, Zwolle en Arnhem het Eerste Vioolconcert, uit 1917, één van de artistiek vruchtbaarste jaren van Prokofjev. Het is een heerlijk klassiek georiënteerd werk, met hier en daar romantische trekjes, zoals de schitterende melodie waarmee het concert opent. In Enschede en Deventer speelt zij het Tweede Vioolconcert. Een werk van grote contrasten, met een andante als een weemoedig verstild pas de deux zonder dansers en een finale als een wild woeste Russische volksdans.
Otto Tausk in Frankrijk
De overige werken van het concert zijn allemaal van Franse oorsprong. Geen balletmuziek zo aansprekend, kleurrijk en meeslepend als Stravinsky’s verbeelding van het Russische volkssprookje over de Vuurvogel. De première in Parijs betekende één van de grootste successen van het befaamde gezelschap Ballet Russes van Serge Diaghilev en maakte Stravinsky tot één van de bekendste componisten van de nog jonge 20e eeuw. Klein maar fijn is Ravels beroemde pavane op de dood van een koningsdochter. En toepasselijker dan met Debussy’s impressionistische kijk op de lente kan dit voorjaarsconcert van Phion met Otto Tausk niet beginnen.