Greenwashing
Er is een toenemende belangstelling voor milieuvriendelijkere en duurzamere producten en diensten. Tegelijk neemt het aantal gevallen van greenwashing en ongeoorloofde duurzaamheidsclaims toe. Wij zetten uiteen welke regelgeving van toepassing is op het maken van duurzaamheidsreclame.
Reclamerecht
Het is in beginsel niet verboden om in marketinguitingen aandacht te besteden aan thema’s als verduurzaming en het milieu. Echter, er gelden wel strenge eisen.
Wij bespreken achtereenvolgens de wetgeving misleidende reclame, oneerlijke handelspraktijken en de milieu reclamecode. Er zijn inmiddels ook veel uitspraken. Wij geven praktijkvoorbeelden van de (on)mogelijkheden bij het doen van duurzame beloftes.
Compliance
Tijdens het seminar bespreken wij ook welke risico's er verbonden zijn aan marketinguitingen met onjuiste, onduidelijke of onvolledige duurzaamheidsclaims.
Hierbij bespreken wij handhaving door de rechter, zelfregulering door de reclamebranche en toezicht door de Nederlandse ACM.
Er komt ook nieuwe regelgeving aan op het gebied van duurzaamheidsreclame. Wij lopen vooruit op de aanstaande Europese Green Claims regelgeving, waarin extra regels worden geïntroduceerd voor bewijsvoering en onderbouwing van reclame voor duurzaamheid (zogenoemde ‘milieuclaims’).
Voor inbreng van onderwerpen en/of vragen is ruim gelegenheid. Als u vragen hebt of een interessante casus heeft die u tijdens het seminar wenst te bespreken, dan is dat uiteraard mogelijk. Wij verzoeken u die, waar mogelijk, al vooraf aan ons te sturen via becker@dirkzwager.nl of bouchier@dirkzwager.nl.
Deelname aan dit seminar is kosteloos.