Werkgevers zullen aandacht moeten besteden aan het voorkomen van integriteitskwesties op de werkvloer. Niet pas op het moment dat zich een incident voordoet, maar aan de voorkant, beleidsmatig, transparant en binnen álle lagen van de organisatie. Daarmee zijn integriteitskwesties niet volledig te voorkomen, maar met de juiste tools en procedures wel te reduceren en beheersbaar te houden. Los daarvan is het voor werkgevers ook van groot belang zich bewust te zijn van hun eigen handelen op het moment dat zich een integriteitskwestie voordoet, maar ook wat de (arbeidsrechtelijke) consequenties hiervan zijn.
Wat kunnen én moeten organisaties concreet doen ter voorkoming van dergelijke impacting integriteitsschendingen? En wat moeten organisaties doen op het moment dat zich toch een integriteitsschendig voordoet?
Dat is precies waar het webinar ‘Integriteit op de werkvloer’ over gaat: geïntegreerd preventief integriteitsbeleid en hoe te handelen bij niet-integer gedrag van werknemers. Niet enkel van belang omdat op grond van Arbowet en -regelgeving moet worden gezorgd voor een veilige en gezonde werkplek, maar ook ter voorkoming van serieuze imagoschade (‘trial by media’). Zowel bij (seksueel) grensoverschrijdend gedrag alsook bij een scala aan andere integriteitsschendingen. Vaak straalt niet-integer gedrag immers af op de gehele organisatie, waardoor de effecten ervan niet alleen gevoeld worden door direct betrokkenen. Wordt er niets gedaan met signalen van integriteitsschendingen? Dan kan dit een verkeerd signaal geven en kunnen aanvankelijk kleine integriteitsschendingen eenvoudig uitgroeien tot incidenten van grotere proportie.
In het webinar gaan Loes Vink en Dennis Hut vanuit hun ervaring op het gebied van het arbeidsrecht in op het belang van preventief integriteitsbeleid, welke tools dienstig kunnen zijn aan goed integriteitsmanagement op de werkvloer en wat de arbeidsrechtelijke consequenties kunnen zijn bij integriteitsschendingen. Onderwerpen die daarbij onder meer de revue zullen passeren zijn:
- de gedragscode;
- de bedrijfscultuur;
- het klachtenreglement en andere meldprocedures;
- (onafhankelijk) onderzoek en het onderzoeksprotocol;
- de (interne/externe) vertrouwenspersoon;
- de klokkenluidersregeling;
- de rol van de ondernemingsraad;
- de niet-integere werknemer en ontslag.