Zoeken
  1. Onrechtmatige reviews, wat nu?
Het event heeft al plaatsgevonden op 26 juni 2018

SeminarOnrechtmatige reviews, wat nu?

Op internet bestaan steeds meer mogelijkheden om bedrijven te beoordelen door reviews te publiceren. In principe is dat een goede zaak. Ondernemers die zich onderscheiden op kwaliteit en service (of prijs) worden beloond met positieve reviews. Maar wat nu als u wordt geconfronteerd met een onjuiste, valse of negatieve review?

Seminar door specialisten

Tijdens ons gratis seminar op 26 juni 2018 bespreken de specialisten van de sectie Intellectuele eigendom en IT-recht van Dirkzwager diverse praktische tips en mogelijkheden die u kunt gebruiken indien u wordt geconfronteerd met onrechtmatige reviews. Welke weg kunt u bewandelen? Hoe zoekt u contact met de reviewer en het platform? Wat kunt u proberen bij hen te bereiken? Wat kunt u zelf doen en wat moet u juist niet doen? Daarnaast is er ruimschoots gelegenheid uw specifieke vragen voor te leggen en om te sparren over de mogelijkheden.

Aankoopbeslissing

Onderzoek wijst uit dat veel consumenten een aankoopbeslissing (mede) laten afhangen van reviews. Voor zowel consumenten als concurrenten zijn online reviews dus een belangrijke bron om de dienstverlening van ondernemingen te beoordelen.

Het is heel gemakkelijk om een review te schrijven. Maar het is ook gemakkelijk om daar misbruik van te maken. Zo kan er over uw bedrijf een review worden gepubliceerd die helemaal niet waar is en u ten onrechte in een kwaad daglicht stelt. Zo probeert de consument of uw concurrent ook de aankoopbeslissing van andere internetgebruikers (negatief) te beïnvloeden.

Onrechtmatigheid?

Online reviewsystemen zijn bedoeld voor meer transparantie, niet om te worden misbruikt. In beginsel is het niet onrechtmatig om ondernemers die steken laten vallen ‘minder’ te beoordelen in reviews. Iets anders geldt als een review onrechtmatig is. De plaatser van de review is dan te ver gegaan.

Om een antwoord te vinden op de vraag wanneer een review onrechtmatig is, maakt de rechter – die daar uiteindelijk over oordeelt – een afweging tussen enerzijds de vrijheid van meningsuiting van de plaatser van de review, en anderzijds het recht op bescherming van de reputatie van degene op wie de review is gericht. Beide (grond)rechten zijn in principe gelijkwaardig. Er moeten dus omstandigheden zijn die ertoe leiden dat in een concreet geval het recht op bescherming van de reputatie zwaarder weegt dan de vrijheid van meningsuiting. Kortgezegd komt het op het volgende neer: hoe meer de review (feitelijk) onjuist, beledigend en grievend is, hoe groter de kans dat de review onrechtmatig is. Wij bespreken die omstandigheden aan de hand van een praktijkcasus.

Anonimiteit?

Veel bedrijven hebben te maken met (niet-)klanten die onder een valse naam of pseudoniem reviews plaatsen. Veel bedrijven proberen met ontevreden klanten in contact te komen, om de negatieve ervaring van de klant uit te praten. Een anonieme reviewer is vaak echter onbereikbaar.

Als u de identiteit van de reviewer niet kunt achterhalen kunt u het platform waarop de review is geplaatst aanspreken. Als het platform niet meewerkt, dan kan medewerking worden afgedwongen bij de rechter. Wij leggen u uit hoe dit in zijn werk gaat.

En uw eigen reviews?

Vast staat dat een deel van de internetgebruikers met fake reviews wordt geconfronteerd. Mogen fictieve reviews door uzelf of door anderen (over u) geplaatst worden? Mag u selecteren uit aangeleverde reviews? Op deze vragen gaan wij ook nader in.

Programma

15.00 uur Ontvangst met koffie en thee

15.15 uur Opening en deel 1 van het seminar

16.00 uur Pauze met koffie en thee

16.15 uur Deel 2 van het seminar

17.00 uur Afsluiting en aansluitend borrel

Locatie

Dirkzwager legal & tax
Velperweg 1
6824 BZ Arnhem

Aanmelden

Dit event heeft al plaatsgevonden. Bekijk het eventoverzicht voor alle komende events.

Bekijk alle events
Dinsdag26juni
2018
Het event is geweest
Arnhem - Dirkzwager legal & tax 15:00 - 17:00 uur
Sector(en)
Voor wie
Alle ondernemers die producten en/of diensten verkopen, een website hebben en die geconfronteerd (kunnen) worden met reviews over hun producten of dienstverlening, bijvoorbeeld via websites, zoekmachines, reviewplatforms en social media.
Spreker(s)

Events

Komende events

Wij delen graag onze kennis met u. Dat doen we niet alleen door te schrijven, maar ook in de vorm van events. Bekijk het overzicht voor alle komende events.Bekijk alle events