Wat is reclame?
Reclame is hét marketing-instrument om de verkoop van uw producten en diensten bekend te maken. Het begrip reclame is in de wet zeer breed gedefinieerd. Op iedere voorstelling van zaken is het reclamerecht van toepassing.
Dit betekent dat reclameregels gelden voor alle vormen van marketing en branding. Dus niet alleen voor advertenties, maar ook voor producten zelf én hun verpakking. Ook reclames voor de levering van diensten is onderworpen aan het reclamerechtelijke regiem.
Wij behandelen de verschillende vormen van reclame, zowel offline als online.
Het recht van eerlijke mededinging
Het reclamerecht beschermt zowel de belangen van consumenten, als die van de concurrentie. Oneerlijke reclame waarbij de gemiddelde consument wordt misleid, is verboden. Vergelijkende reclame die onjuist is of waarbij de concurrent wordt beschadigd, is eveneens ontoelaatbaar. Dit roept de vraag op: hoe moet u omgaan met uw eigen advertenties, verpakkingen en producten? En welke eisen kunt u stellen aan die van derden? Welke grenzen stelt het reclamerecht?
Misleiden of vergelijken?
Wij gaan in op de (on)rechtmatigheid van reclame-uitingen van uzelf en van derden. Waar ligt de grens tussen het publiek volledig informeren enerzijds en misleiding anderzijds? U wilt mogelijk uzelf gaan vergelijken met anderen of anderen vergelijken zich met u, maar wanneer is dat toegestaan? Welk bewijs mag worden gevergd ter onderbouwing van reclame? Wij behandelen de (on)mogelijkheden aan de hand van concrete praktijkvoorbeelden.
Procedures over reclames
Wij lichten toe welke handhavingsmogelijkheden het reclamerecht biedt. Zo bespreken wij hoe een verbod op reclame kan worden geëist, welke mogelijkheden er bestaan tot het vorderen van rectificaties, en welke andere (rechts)maatregelen er getroffen kunnen worden door consumenten en concurrenten. Wij bespreken zowel de mogelijkheid van procedures voor de rechter, als de klachtprocedure bij de Reclame Code Commissie.
Tips
Omdat u veel zorg besteedt aan de manier waarop u uw producten en diensten aanbiedt, maar tegelijk niet benadeeld wilt worden door de concurrentie, is het van belang om de reclameregels te kennen. Een juridisch beleid op de inhoud van reclame-uitingen is bovendien aan te bevelen, omdat dat afstraalt op uw onderneming. Wij geven u daarom concrete tips.