1. Home
  2. Kennis

Onze kennis Sterker door kennis

Dirkzwager deelt actief kennis met iedereen die juridische of fiscale informatie nodig heeft. Waarom? Om het niveau van onze dienstverlening te verhogen en ons netwerk te vergroten. Kennis delen is kracht. Het geeft de cliënt inzicht en maakt samenwerking en advisering doelgerichter. Kennis delen vormt de basis van alles wat we doen.
3 filter(s) actief

Expertise

Selecteer de gewenste filteritems

  • Combinatie niet mogelijk met:

Sector

Selecteer de gewenste filteritems

  • Combinatie niet mogelijk met:

Thema

Selecteer de gewenste filteritems

  • U heeft geselecteerd:
  • Combineren met:
  • Combinatie niet mogelijk met:

Auteur

Selecteer de gewenste filteritems

  • U heeft geselecteerd:
  • Combineren met:
  • Combinatie niet mogelijk met:
Zoekopdracht delen:
Aantal resultaten: 26

Afdeling: ook evidentiecriterium bij exceptieve toetsing open normen in bestemmingsplan

In een interessante uitspraak van 6 september 2023 oordeelt de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State – in afwijking van een eerdere conclusie van de staatsraad A-G – dat ook bij de exceptieve toetsing van een planregel die verwijst naar een naderhand vastgestelde of gewijzigde beleidsregel (een planregel met een “open norm”), vastgehouden wordt aan het evidentiecriterium, en er dus geen aanleiding bestaat voor een meer indringende toetsing van de betreffende planregel.

Plan van aanpak woningbouw: versnellen processen en procedures

Minister De Jonge van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening heeft op 19 januari 2023 een Plan van aanpak gepubliceerd voor het versnellen van de processen en procedures voor de realisatie van nieuwbouwwoningen. Wij nemen u mee in de belangrijkste voorgestelde wijzigingen.

Betekenis van de wegenlegger bij het onderhoud van openbare wegen

In een interessant tussenarrest van 10 januari 2023 geeft het Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden uitleg over de betekenis van de gemeentelijke wegenlegger bij het bepalen van de onderhoudsplichten voor openbare wegen (op private grond).

Conclusie over delegatie bij bestemmingsplan met verbrede reikwijdte

Op 14 april 2022 heeft staatsraad advocaat-generaal Nijmeijer een conclusie uitgebracht over delegatie bij bestemmingsplannen met verbrede reikwijdte. In zijn conclusie gaat de staatsraad A-G in op de vraag of het delegeren van de bevoegdheid om een bestemmingsplan met verbrede reikwijdte te herzien rechtmatig is, en of beroep tegen een door B&W vastgesteld veegplan ook gericht kan zijn tegen gelijkluidende planregels uit het eerder door de raad vastgestelde bestemmingsplan.

Beoordelingskader Raad van State voor open normen in een bestemmingsplan

De Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State (ABRvS) heeft op 27 oktober 2021 (ECLI:NL:RVS:2021:2388) een belangrijke uitspraak gedaan over het opnemen van open normen in een bestemmingsplan met verbrede reikwijdte. Deze uitspraak biedt een (eerste) kader voor de vaststelling van omgevingsplannen als (zoals het er nu naar uitziet) per 1 juli 2022 de Omgevingswet in werking treedt.

Kerninstrumenten Omgevingswet: het projectbesluit

De Omgevingswet verplicht overheden nieuwe kerninstrumenten te gebruiken voor het beheren, gebruiken en ontwikkelen van de fysieke leefomgeving. In een reeks korte en praktische artikelen gaan wij nader in op elk van deze zes instrumenten. In dit zesde en laatste deel van deze reeks staat het projectbesluit centraal.

Kerninstrumenten Omgevingswet: de omgevingsvergunning

De Omgevingswet verplicht overheden nieuwe kerninstrumenten te gebruiken voor het beheren, gebruiken en ontwikkelen van de fysieke leefomgeving. In een reeks korte en praktische artikelen gaan wij nader in op elk van deze zes instrumenten. In het vijfde deel van deze reeks staat de omgevingsvergunning centraal.

Kerninstrumenten Omgevingswet: het omgevingsplan

De Omgevingswet verplicht overheden nieuwe kerninstrumenten te gebruiken voor het beheren, gebruiken en ontwikkelen van de fysieke leefomgeving. In een reeks korte en praktische artikelen gaan wij nader in op elk van deze zes instrumenten. In het vierde deel van deze reeks staat het omgevingsplan centraal.

Kerninstrumenten Omgevingswet: algemene rijksregels

De Omgevingswet verplicht overheden nieuwe kerninstrumenten te gebruiken voor het beheren, gebruiken en ontwikkelen van de fysieke leefomgeving. In een reeks korte en praktische artikelen gaan wij nader in op elk van deze zes instrumenten. In het derde deel van deze reeks bespreken we de algemene rijksregels.

Kerninstrumenten Omgevingswet: het programma

De Omgevingswet verplicht overheden nieuwe kerninstrumenten te gebruiken voor het beheren, gebruiken en ontwikkelen van de fysieke leefomgeving. In een reeks korte en praktische artikelen gaan wij nader in op elk van deze zes instrumenten. In het tweede deel van deze reeks staat het programma centraal.

1 2 3