1. Home
  2. Kennis

Onze kennis Sterker door kennis

Dirkzwager deelt actief kennis met iedereen die juridische of fiscale informatie nodig heeft. Waarom? Om het niveau van onze dienstverlening te verhogen en ons netwerk te vergroten. Kennis delen is kracht. Het geeft de cliënt inzicht en maakt samenwerking en advisering doelgerichter. Kennis delen vormt de basis van alles wat we doen.
2 filter(s) actief

Expertise

Selecteer de gewenste filteritems

  • U heeft geselecteerd:
  • Combineren met:
  • Combinatie niet mogelijk met:

Sector

Selecteer de gewenste filteritems

Thema

Selecteer de gewenste filteritems

  • U heeft geselecteerd:
  • Combineren met:
  • Combinatie niet mogelijk met:

Auteur

Selecteer de gewenste filteritems

  • Combinatie niet mogelijk met:
Zoekopdracht delen:
Aantal resultaten: 37

Hybride werken: de reiskosten- en thuiswerkvergoeding

Over thuiswerken is inmiddels veel geschreven. Voor hybride werken begint nu de nodige aandacht op gang te komen. Zo heeft de Sociaal Economische Raad (SER) recent een advies over hybride werken uitgebracht. Arbeidsrechtelijk zijn er wat haken en ogen aan hybride werken. Kan je als werkgever verplicht worden te reageren op een dergelijk verzoek? Hoe implementeer je dit in de organisatie? Wat zijn de (fiscale) gevolgen? Ook als het gaat om internationaal (grensoverschrijdend) hybride werken is sprake van complexe regelgeving. In deze blogreeks zullen wij hier verder op ingaan.

Ontslag werknemer met verkoudheidsklachten

Inmiddels zijn er al veel uitspraken gewezen in het kader van coronagerelateerde ontslagen. De Rechtbank Rotterdam heeft recent geoordeeld dat de werknemer een verstoorde arbeidsverhouding in het leven had geroepen door met verkoudheidsklachten tóch te gaan werken en na herhaaldelijk advies van collega’s om naar huis te gaan, dit niet te doen. Waarom werd er dan geen verwijtbaar handelen of nalaten aangenomen?

Mondkapjesplicht door de werkgever: toegestaan of niet?

Op 13 januari jl. oordeelde rechtbank Utrecht dat een mondkapjesplicht onder het instructierecht valt van de werkgever. Niet-naleving hiervan levert een grond op voor opschorting van de loonbetaling en het op non-actief stellen van de werknemer.

Een corona-reorganisatie: welke stappen te doorlopen?

Veel ondernemers lijden onder de coronacrisis. In sommige branches zijn de nadelige gevolgen te overzien. Door gebruik te maken van de steunmaatregelen van de overheid kunnen die ondernemers misschien overleven en soms in ongewijzigde vorm de onderneming voortzetten. In andere branches is dat helaas geen vanzelfsprekendheid. Denk aan de reisbranche, de evenementenbranche en de horeca. Als een faillissement al voorkomen kan worden, dan ontkomt de ondernemer er vervolgens haast niet aan om fors te snijden in personeelskosten. Een zogenaamde ‘corona-reorganisatie’ is een begrip dat tot voor kort niet bestond, maar zien we nu overal terugkomen.

NOW 3.0: drie keer drie maanden financiële overheidssteun per 1 oktober 2020

De tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging voor Werkbehoud (NOW) is opnieuw verlengd: de NOW 3.0. Deze regeling loopt van 1 oktober 2020 tot 1 juli 2021 en bestaat uit drie tijdvakken van elk drie maanden. Voor elk tijdvak gelden andere voorwaarden. In deze blog ga ik in op de belangrijkste aspecten van de NOW 3.0 en wat deze regeling precies voor u kan gaan betekenen.

Werknemer behoudt tijdens Coronaquarantaine recht op loon

Een werknemer heeft tijdens Coronaquarantaine recht op doorbetaling van (100% van) het loon, zo oordeelde de rechtbank Limburg recentelijk. Een verplichte quarantaine is namelijk een omstandigheid die - in principe - niet voor rekening van de werknemer komt, aldus de rechtbank.

Ontslag en de NOW-regeling 2.0

In de NOW-regeling 2.0 zijn nieuwe verplichtingen opgenomen voor bedrijven die een beroep doen op de NOW 2.0 en tegelijkertijd tijdens de loonsubsidieperiode (wellicht noodgedwongen) tot ontslag van personeel overgaan. In dit artikel sta ik uitgebreid stil bij de verplichtingen die in het geval van ontslag gelden. Ook sta ik stil bij de inspanningsverplichting tot scholing.

1 2 3 4