Deepfakes, AI en portretrechten
Er komt Europese regelgeving over deepfakes. Vraag daarbij is wanneer het gebruik van dit soort AI illegaal is en schending van portretrecht ?
Er komt Europese regelgeving over deepfakes. Vraag daarbij is wanneer het gebruik van dit soort AI illegaal is en schending van portretrecht ?
De sectie Intellectuele Eigendom, IT- en Privacyrecht van Dirkzwager heeft voor de tweede helft van 2022 het volgende programma met events voor u samengesteld
Een bedrijfsgeheim is informatie die geheim is met handelswaarde en waarvoor vertrouwelijkheidsmaatregelen zijn getroffen, zoals een geheimhoudingsbeding.
Google en Twitter zijn niet aansprakelijk voor nepadvertenties waarin Jort Kelder wordt genoemd en te zien is, maar Google moet wel identificerende gegevens afgeven.
Voor de eerste helft van 2022 staan de volgende events voor u op het programma.
Wij leggen uit wat het portretrecht is en behandelen de juridische aspecten. Een portret is een herkenbare afbeelding. Bij openbaarmaking van een portret kunnen verschillende belangen een rol spelen.
Bij inbreuk op intellectueel eigendomsrecht wordt vaak een sommatiebrief met onthoudingsverklaring verstuurd, of ontvangen. Hoe gaat u hier mee om?
Kort geding rechter oordeelt dat identiteitsfraude en zwendel in mondkapjes ook merkinbreuk oplevert. Wij leggen uit waarom dit een steun in de rug is voor merkhouders, om meerdere redenen!
Formule 1 coureur Max Verstappen vordert schadevergoeding van Picnic, nadat Picnic in 2016 een filmpje op Facebook had gepost van een Verstappen-lookalike in een Picnic-wagentje. Het hof oordeelt nu in hoger beroep dat dit geen schending oplevert van het portretrecht van Max Verstappen. De vordering tot schadevergoeding is daarmee ook van tafel.
Rick van de Westelaken vordert dat nepadvertenties met zijn naam en portret worden geweerd van Facebook. Facebook voert aan dat zij al voldoende maatregelen neemt om nep-bitcoin advertenties met bekende Nederlanders te weren. De Rechtbank volgt het betoog van Facebook, maar oordeelt wel dat Facebook identificerende gegevens van de adverteerder(s) moet afgeven.
Onrechtmatige uitlatingen kunnen worden rechtgezet door een rectificatie. De Hoge Raad gaat in dit recente arrest in op het karakter van de vordering tot rectificatie.
De meeste ondernemers hebben het zwaar nu. Toch geldt als regel: juist in tijden van crisis moet men ook (of juist) reclame maken. Echter, kun je als bedrijf nu zomaar alles blijven aanprijzen juridisch gezien? Wij geven 5 tips voor het maken van reclame in tijden van Corona.