1. Home
  2. Kennis

Onze kennis Sterker door kennis

Dirkzwager deelt actief kennis met iedereen die juridische of fiscale informatie nodig heeft. Waarom? Om het niveau van onze dienstverlening te verhogen en ons netwerk te vergroten. Kennis delen is kracht. Het geeft de cliënt inzicht en maakt samenwerking en advisering doelgerichter. Kennis delen vormt de basis van alles wat we doen.
2 filter(s) actief

Expertise

Selecteer de gewenste filteritems

  • U heeft geselecteerd:
  • Combineren met:
  • Combinatie niet mogelijk met:

Sector

Selecteer de gewenste filteritems

  • Combinatie niet mogelijk met:

Thema

Selecteer de gewenste filteritems

  • U heeft geselecteerd:
  • Combineren met:
  • Combinatie niet mogelijk met:

Auteur

Selecteer de gewenste filteritems

  • Combinatie niet mogelijk met:
Zoekopdracht delen:
Aantal resultaten: 12

Pand voor flitsbezorging is (in beginsel) geen detailhandel

Het komt steeds vaker voor: een online-supermarkt waarbij de boodschappen in een mum van tijd thuis worden bezorgd. Deze “flitsbezorging” (ook wel darkstores genoemd) brengt nieuwe bestuurs- en huurrechtelijke vraagstukken met zich mee. In een recente uitspraak oordeelt de rechtbank Den Haag dat een beoogd gebruik voor flitsbezorging niet kwalificeert als detailhandel zoals omschreven in de planregels. Hierdoor gebruikt de flitsbezorgingsdienst het pand in strijd met het geldende bestemmingsplan en mag de gemeente handhavend optreden.

Pro rato toewijzing fosfaatrechten aan uitschaarder

Rondom de fosfaatrechten heeft een voorzieningenrechter geoordeeld dat door een onvoorziene situatie een inschaarder een aanzienlijk voordeel heeft genoten, terwijl het houderschap van de dieren slechts 12 weken heeft geduurd. Bovendien dat een herverdeling van de fosfaatrechten op grond van de Meststoffenwet tot de mogelijkheden behoorde. De voorzieningenrechter komt aldus tot het voorlopig oordeel dat een redelijke toepassing van de in-/uitscharingsovereenkomst met zich meebrengt dat de fosfaatrechten conform de perioden van houderschap in diezelfde verhouding tussen partijen dienen te worden verdeeld.

Wijze van vergunningverlening in strijd met rechtszekerheid

Op 17 april 2018 heeft de rechtbank Oost-Brabant een uitspraak gedaan over een omgevingsvergunning voor de activiteiten “bouwen” en “milieu”. Deze vergunning was voor het veranderen van en het in werking hebben van een veehouderij (varkens- en pluimveehouderij) en het verbouwen van een varkensstal. Omdat de aanvraag meermalen is aangevuld, heeft tot een situatie geleid waarin voor vergunninghoudster niet duidelijk was waar zij zich aan moet houden. Door alle wijzigingen is niet duidelijk van welke gegevens GS is uitgegaan bij het verlenen van de Nbw-vergunning. De rechtbank kan niet afleiden wat de vergunde stikstofdepositie nu was. De vergunningverlening is daarom in strijd met de rechtszekerheid.

Pachter heeft bij onteigening geen aanspraak op vermogensschade

De Hoge Raad heeft geoordeeld over de positie en de aanspraken van de pachter bij onteigening. Het verlies van een overdrachtsvergoeding van een opvolgende pachter levert geen vermogensschade op, mogelijk wel inkomensschade.

De sluitingsbevoegdheid van de burgemeester op grond van artikel 13b Opiumwet: recente ontwikkelingen

Een woning waar een hennepkwekerij wordt aangetroffen. Een loods waar een grote hoeveelheid harddrugs wordt ontdekt. Dit zijn voorbeelden van gevallen waarin de burgemeester onder omstandigheden bevoegd is om deze woning of loods op grond van artikel 13b van de Opiumwet te laten sluiten. De afgelopen periode heeft de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State (“de Afdeling”) een aantal interessante uitspraken gedaan over de toepassing van deze bestuurlijke maatregel.

Nieuw besluit buitengewoon opsporingsambtenaar van de NVWA

Op 1 april 2017 is het besluit van de staatssecretaris van Veiligheid en Justitie van 9 maart 2017 (nummer BOACAT 2017/007; het Besluit) in werking getreden en vervalt met ingang van 1 april 2022. Het Besluit strekt tot aanwijzing van buitengewoon opsporingsambtenaren bij de Nederlandse Voedsel– en Warenautoriteit (NVWA). Op grond van artikel 2 van het Besluit zijn personen die met opsporing van strafbare feiten zijn belast & in dienst zijn van de NVWA, aangewezen als buitengewoon opspori...

Bestuurlijke boete voor het te warm vervoeren van vlees

Op 20 maart 2017 heeft het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) uitspraak gedaan over een boetebesluit in verband met een te hoge temperatuur van vlees. De overtreder (het Bedrijf) exploiteert een levensmiddelenbedrijf waar kalfsvlees, vleesproducten en bijproducten worden verwerkt en in de handel gebracht. Deze producten worden gekoeld in de koelcel en/of koelwagen. Bij controles van de toezichthouder van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) zijn overtredingen op gron...

Veel waarde wordt gehecht aan Inspectierapport controleurs, maar tegenbewijs is mogelijk!

In de uitspraak van het College van Beroep voor het Bedrijfsleven (Cbb) op 28 februari 2017 is ingegaan op de bewijskracht van een inspectierapport. In het algemeen wordt uitgegaan van de juistheid van een inspectierapport opgesteld door een toezichthouder van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA). Echter, tegenbewijs is mogelijk. In deze uitspraak kwam de beboete boer te laat met ook nog eens onvoldoende (tegen)bewijs. Van belang is om tijdig aan de bel te trekken, bijvoorbeeld d...

Een verboden stof in veevoeder kan reden zijn voor het opleggen van een bestuurlijke boete

Indien controleambtenaren van de Nederlandse Voedsel– en Warenautoriteit (NVWA) een verboden stof in diervoeder constateren, kan de staatssecretaris van Economische Zaken, Rijksdienst voor Ondernemend Nederland op grond van de Wet dieren een bestuurlijke boete opleggen. Op grond van de artikelen 2.17 en 2.18 van de Wet dieren, in verbinding met artikel 3 lid 1 aanhef en onder f van de Regeling diervoeders 2012 is het verboden om diervoeder in de handel te brengen, in voorraad te hebben of voo...

Hoge Raad zet een streep door Fierens-marge in Wet WOZ

De Hoge Raad heeft op 22 oktober 2010 besloten dat gemeenten geen marge van 5% meer mogen aanhouden bij het vaststellen van de WOZ-waarde van een woning. Volgens de Hoge Raad is dit in strijd met Europees recht. Door deze uitspraak kunnen woningeigenaren die geconfronteerd worden met WOZ-waardebepaling van de woning die maximaal 5% boven de werkelijke waarde van de woning ligt in bezwaar en beroep komen.