1. Home
  2. Kennis

Onze kennis Sterker door kennis

Dirkzwager deelt actief kennis met iedereen die juridische of fiscale informatie nodig heeft. Waarom? Om het niveau van onze dienstverlening te verhogen en ons netwerk te vergroten. Kennis delen is kracht. Het geeft de cliënt inzicht en maakt samenwerking en advisering doelgerichter. Kennis delen vormt de basis van alles wat we doen.
1 filter(s) actief

Expertise

Selecteer de gewenste filteritems

  • Combinatie niet mogelijk met:

Sector

Selecteer de gewenste filteritems

  • Combinatie niet mogelijk met:

Thema

Selecteer de gewenste filteritems

  • Combinatie niet mogelijk met:

Auteur

Selecteer de gewenste filteritems

  • U heeft geselecteerd:
  • Combinatie niet mogelijk met:
Zoekopdracht delen:
Aantal resultaten: 33

Internetconsultatie Wet arbeidsmarkt in balans (WAB), deel 4: payrolling

Onze vierde reactie in de internetconsultatie op het voorstel van de Wet arbeidsmarkt in balans (WAB) heeft betrekking op payrolling. In deze vierde bijdrage worden drie opmerkingen geplaatst bij de in het wetsvoorstel beoogde wijzigingen met betrekking tot payrolling.

Opschorting handhaving Wet DBA verlengd tot 1 juli 2018

Staatssecretaris Wiebes van Financiën heeft per brief van 1 juni jl. aan de Tweede Kamer bekend gemaakt dat de opschorting van de handhaving van de Wet DBA verlengd wordt tot in ieder geval 1 juli 2018. Dat houdt in dat zowel opdrachtgevers als opdrachtnemers tot 1 juli 2018 geen boetes of naheffingen krijgen als achteraf geconstateerd wordt dat er sprake is van een dienstbetrekking. Deze opschorting geldt niet voor zogenoemde kwaadwillenden. Kwaadwillendheid ontstaat indien partijen opzettel...

Internationale arbeid en pensioen in verkiezingsprogramma’s: sprookjes ontmaskerd…

Het is niet direct een onderwerp waar politieke partijen hun vingers aan lijken te willen branden. Mogelijk dat D66 daarom de internationale arbeidsmarkt in het verkiezingsprogramma onbesproken laat. En PVV zal vast andere beweegredenen hebben om zich er niet mee bezig te houden, nu zij zich graag beperkt tot wat zich bínnen de grenzen van ons kikkerlandje afspeelt. Anderzijds hoort bij een ‘wereld vol wonderen’ wel degelijk grenzeloos denken. De Efteling biedt haar bezoekers niet voor niets...

Internationale arbeid en pensioen in verkiezingsprogramma’s: sprookjes ontmaskerd…

Het is niet direct een onderwerp waar politieke partijen hun vingers aan lijken te willen branden. Mogelijk dat D66 daarom de internationale arbeidsmarkt in het verkiezingsprogramma onbesproken laat. En PVV zal vast andere beweegredenen hebben om zich er niet mee bezig te houden, nu zij zich graag beperkt tot wat zich bínnen de grenzen van ons kikkerlandje afspeelt. Anderzijds hoort bij een ‘wereld vol wonderen’ wel degelijk grenzeloos denken. De Efteling biedt haar bezoekers niet voor niets...

sociale zekerheid in verkiezingsprogramma’s: sprookjes ontmaskerd….

In een ver, ver verleden toen ons land gehavend maar strijdbaar tevoorschijn kwam uit een duistere periode, was daar een eenvoudige man met een Uylen-brilletje, wars van uiterlijke schijn. Men noemde hem liefkozend Vadertje Drees. Onder zijn bezielende leiding werd er gebouwd aan een nieuw Nederland. Een Nederland waarin iedereen bijdroeg aan een concurrerend en welvarend land. En in ruil daarvoor kon men delen in collectieve voorzieningen in tijden van tegenslag door ziekte, werkloosheid of...

Ondernemerschap bij de opdrachtnemer: twee opdrachtgevers over een tijdsbestek van twee jaar is voldoende

Eerder berichtte mijn collega Renate Peijs-Schoester al over de uitspraak van de Arnhemse belastingrechter van 17 januari 2017 over de IB-aangifte van een piloot die vermoedelijk in de van belang zijnde periode voor Ryanair vloog. Op 9 februari jl. heeft de rechtbank Gelderland nog een belangwekkende uitspraak gedaan. Opnieuw betreft de vraag of betrokkene te zien is als (zelfstandig) ondernemer in de zin van de Wet IB 2001. Meer specifiek of wel sprake is van ondernemerschap als de belasting...

De Ketenregeling

Eén van de drie doelstellingen van de wet werk en zekerheid (Wwz) is een meer flexibel arbeidsrecht. Daartoe is in 2015 een aantal maatregelen in werking getreden. Het betreft per 1 januari 2015 de introductie van de aanzegtermijn bij tijdelijke contracten en wijzigingen in de regels over de proeftijd (7:652 BW), het concurrentiebeding (7:653 BW), het oproepcontract (7:628 BW) en de uitzendcontracten (7:690 BW). Daarnaast is per 1 juli 2015 de gewijzigde ketenbepaling (artikel 7:668a BW) van...

De Ketenregeling

Eén van de drie doelstellingen van de wet werk en zekerheid (Wwz) is een meer flexibel arbeidsrecht. Daartoe is in 2015 een aantal maatregelen in werking getreden. Het betreft per 1 januari 2015 de introductie van de aanzegtermijn bij tijdelijke contracten en wijzigingen in de regels over de proeftijd (7:652 BW), het concurrentiebeding (7:653 BW), het oproepcontract (7:628 BW) en de uitzendcontracten (7:690 BW). Daarnaast is per 1 juli 2015 de gewijzigde ketenbepaling (artikel 7:668a BW) van...

Wet aanpassing arbeidsduur per 1 januari 2016 de wet flexibel werken. Wat verandert er?

De Wet aanpassing arbeidsduur geeft de mogelijkheid aan een werknemer om een verzoek te doen om meer of minder uren te mogen werken. Deze mogelijkheid blijft bestaan onder de Wet flexibel werken, maar daarnaast gaat de wet voorzien in de mogelijkheid dat werknemers een verzoek kunnen indienen als zij hun werktijd willen wijzigen, of op een andere plek willen werken (arbeidsplaats).Werknemers krijgen met de Wet flexibel werken recht om hun werkgever te verzoeken de arbeidsduur, de werktijden o...

Weten we zeker dat… het UWV na 1 juli 2015 toetst of sprake is van een opzegverbod?

Uit de Regeling UWV Ontslagprocedure van 23 april 2015, zoals op 11 mei jl. gepubliceerd, blijkt dat het UWV vanaf 1 juli de toestemming om op te zeggen weigert indien sprake is van een opzegverbod, tenzij redelijkerwijs verwacht mag worden dat het opzegverbod binnen vier weken na de dag waarop het UWV beslist op het verzoek niet meer geldt. Thans toetst het UWV niet aan de opzegverboden en zal een vergunning worden verleend. Het is dan aan de werkgever om te bepalen of ook gebruik kan worden...

Weten we zeker dat… ook na het bereiken van de AOW-gerechtigde leeftijd de werkgever kan opzeggen vanwege het bereiken van de AOW-gerechtigde leeftijd?

Artikel 7:669 lid 4 BW (nieuw) bepaalt dat de werkgever de arbeidsovereenkomst kan opzeggen op of na de dag waarop de werknemer de AOW-gerechtigde leeftijd heeft bereikt. Voor deze opzegging heeft de werkgever niet de instemming van de werknemer of het UWV nodig, of een voorafgaand verzoek aan de kantonrechter te doen. Daarmee lijkt het bereiken of hebben van de AOW-gerechtigde leeftijd een redelijke grond voor opzegging. Het feit dat de werkgever ook na de AOW-gerechtigde leeftijd kan opzegg...

Weten we zeker dat… ook na het bereiken van de AOW-gerechtigde leeftijd de werkgever kan opzeggen vanwege het bereiken van de AOW-gerechtigde leeftijd?

Artikel 7:669 lid 4 BW (nieuw) bepaalt dat de werkgever de arbeidsovereenkomst kan opzeggen op of na de dag waarop de werknemer de AOW-gerechtigde leeftijd heeft bereikt. Voor deze opzegging heeft de werkgever niet de instemming van de werknemer of het UWV nodig, of een voorafgaand verzoek aan de kantonrechter te doen. Daarmee lijkt het bereiken of hebben van de AOW-gerechtigde leeftijd een redelijke grond voor opzegging. Het feit dat de werkgever ook na de AOW-gerechtigde leeftijd kan opzegg...

1 2 3