1. Home
  2. Kennis

Onze kennis Sterker door kennis

Dirkzwager deelt actief kennis met iedereen die juridische of fiscale informatie nodig heeft. Waarom? Om het niveau van onze dienstverlening te verhogen en ons netwerk te vergroten. Kennis delen is kracht. Het geeft de cliënt inzicht en maakt samenwerking en advisering doelgerichter. Kennis delen vormt de basis van alles wat we doen.
6 filter(s) actief

Expertise

Selecteer de gewenste filteritems

  • U heeft geselecteerd:
  • Combineren met:
  • Combinatie niet mogelijk met:

Sector

Selecteer de gewenste filteritems

Thema

Selecteer de gewenste filteritems

  • U heeft geselecteerd:
  • Combineren met:
  • Combinatie niet mogelijk met:

Auteur

Selecteer de gewenste filteritems

  • Combinatie niet mogelijk met:
Zoekopdracht delen:
Aantal resultaten: 12

Best practices in IP contracting

Intellectual property rights (IP) play an important and pivotal role in fostering collaborations between parties engaged in research, development and exploitation of products/services. However, drafting effective IP agreements that comprehensively cover the IP involved comes with its challenges. In this article we will provide some valuable insights that can elevate IP contracts, providing a robust foundation for seamless business collaborations.

Namaak van Daniel Wellington horloges Europa breed verboden

Inmiddels is het vaste rechtspraak dat houders van een Europees merk, de inbreuk in één lidstaat aan de kaak kunnen stellen maar wel ineens in één procedure een Europees verbod kunnen krijgen. Een recente uitspraak van de rechtbank Den Haag over namaak Daniel Wellington horloges onderstreept dit nogmaals.

Stilte na de storm: paraplu's van Senz en van Impliva

Senz ontwikkelde een paraplu, bestand tegen weer en wind, en bracht die in 2006 op de markt. In 2007 startte Senz een procedure tegen (eveneens) producent Impliva wegens inbreuk op de intellectuele eigendomsrechten van Senz, door een prototype paraplu van Impliva. De rechtbank wees de vorderingen van Senz toe. In 2013 ontwikkelde Impliva (weer of afwijkende) modellen stormparaplu's. Senz schreef Impliva aan wegens gestelde inbreuk op modelrechten van Senz door de betreffende paraplu's van Imp...

'Boer Tom' aangevraagd als merk

In Nederland is het al enkele jaren door de KRO uitgezonden programma 'Boer zoekt Vrouw' steeds erg populair. De boeren die via het programma een vrouw zoeken, zijn in meerdere gevallen  in één klap (tijdelijk) bekende Nederlander.Één van de boeren in het momenteel lopende seizoen heet Tom en recent is de combinatie 'Boer Tom' aangevraagd als merk voor de Benelux. De inschrijving is hier te vinden.Zoals in het register te zien is, is het merk aangevraagd voor agrarische producten (o.a. verse...

HOLLANDAISAS geen inbreuk op HAVAIANAS

In een eerdere blog schreef ik over ARUBAIANAS en HAVAIANAS. Over de twee tekens deed het Gerecht in Eerste Aanleg van Aruba uitspraak, zoals onder de link te lezen. Op 23 juli 2014 wees de Rechtbank Midden-Nederland een exact spiegelbeeldig vonnis over HOLLANDAISAS en HAVAIANAS.Gestelde merkinbreukAlpargatas - houder van het woordmerk 'HAVAIANAS' - treedt op tegen Brands & Concepts, houder van het woordmerk 'Hollandaisas'. Alpargatas stelt dat het woordmerk 'Hollandaisas' verwarringwekke...

Het rode zool-merk van Christian Louboutin is nietig

Eerder berichtte ik over een oordeel van de Nederlandse rechter met betrekking tot het merk van Christian Louboutin. Bijna een jaar na dato zag ook de Belgische rechter Christian Louboutin voor zich verschijnen, tegen 'Van Dalen Footwear B.V.' (overiges gezeteld in Nederland). Van Dalen verhandelt hooggehakte damesschoenen, met een rode zool, welke verhandeling Louboutin wenst tegen te gaan. Louboutin doet een beroep op zijn merk, het 'merk bestaat uit de kleur rood (Pantone 18-1663TP) aangeb...

ARUBIANAS inbreuk op HAVAIANAS

Een blog met een zonnig tintje! Alpargatas S.A. heeft sinds 2010 het slippermerk Havaianas (woord-/beeldmerk) en brengt onder dat merk ook al sinds 2009 haar slippers op de markt. In 2012 hebben de Arubaanse gedaagden het merk Arubianas ingeschreven en sindsdien brengen ze onder dat merk óók slippers en strandkleding op de (Arubaanse) markt.Optreden tegen inbreukAlpargatas trad op tegen de slippers ‘Arubianas’; zowel omdat het uiterlijk van de slippers een naar haar mening te sterke gelijkeni...

Gebruik asterisk door Vodafone = geen merkgebruik

*bliep is een telecomprovider: ‘Zij biedt diensten en producten aan op het gebied van prepaid telefonie- en internetabonnementen, waarbij zij zich met name op jongeren richt”. *Bliep is houder van de volgende (Benelux-) beeldmerken:                          Ook Vodafone is een telefomprovider: ‘Vodafone biedt diversie producten en diensten aan, zoals telefoonabonnementen, prepaid diensten, SIM-kaarten en itnernetnet diensten. Vodafone richt zich daarbij op een breed publiek’. Vodafone zette e...

Vliegtickets.nl tegen vliegticket.nl: geen inbreuk aangenomen

‘Vliegtickets.nl’ is ingeschreven als merk. ‘Vliegtickets’ is echter een gangbaar woord, dat anderen (bijvoorbeeld vliegmaatschappijen) moeten kunnen blijven gebruiken. Het is niet wenselijk dat dergelijke gangbare, beschrijvende termen als merk worden gemonopoliseerd. Een duidelijk voorbeeld daarvan is te zien in de weigering van fluege.de als merk: het Gerecht EU bepaalde dat het teken terecht is geweigerd als merk omdat het beschrijvend is voor de aangeboden (vlieg)diensten.Toch kan het zo...

De roodgekleurde zool van Christian Louboutin is een merk - met update

Modebewuste shopaholics en kijkers van de geliefde vrouwenserie Sex and the City zouden het allang hebben geweten: een rode zool onder een contrasterend gekleurde hooggehakte damesschoen heeft volgens de voorzieningenrechter in Den Haag te gelden als een geldig merk voor de (exclusieve) schoenen van Christian Louboutin.Omschrijving van de zaakOp 18 april 2013 deed de rechter uitspraak in een zaak die Louboutin had aangespannen tegen Van Haren. Deze laatste schoenenketen had de volgende schoen...

Smoothies in de mix

De rechtbank Arnhem oordeelde op 6 maart 2013 in een ongewoon merkenrechtelijk geschil. Beide twistende partijen stelden voor de rechtbank dat zij de eigenaar waren van het merk “WOW Smoothie Time”. Wie van hen beiden mocht van de rechter onder het merk ‘WOW Smoothie Time” smoothies blijven maken?Proversco stelde dat zij ‘het WOW label’ had verkregen uit het faillissement van vennootschap X. Juice Solutions had eerder,  per 1 januari 2012 haar activa verkocht aan vennootschap X, terwijl die a...

Wie de schoen past…

Als een echt familiebedrijf waren de heren Ziengs tot voor kort gezamenlijk eigenaar van het bedrijf Ziengs Schoenen. Nadat de gehele onderneming was overgenomen door Henk Ziengs richtte zijn neef Berend met zevenmijlspassen een concurrerend bedrijf op. De Groningse binnenstad was toen ineens het toneel van een ware familiestrijd. Berend Ziengs had zijn nieuwe winkel onder de naam ‘De Schoenenfabriek’ geopend aan de Akerhof, op loopafstand van de Brugstraat en de Grote Markt waar al jarenlang...