1. Home
  2. Kennis

Onze kennis Sterker door kennis

Dirkzwager deelt actief kennis met iedereen die juridische of fiscale informatie nodig heeft. Waarom? Om het niveau van onze dienstverlening te verhogen en ons netwerk te vergroten. Kennis delen is kracht. Het geeft de cliënt inzicht en maakt samenwerking en advisering doelgerichter. Kennis delen vormt de basis van alles wat we doen.
5 filter(s) actief

Expertise

Selecteer de gewenste filteritems

  • Combinatie niet mogelijk met:

Sector

Selecteer de gewenste filteritems

  • U heeft geselecteerd:
  • Combineren met:
  • Combinatie niet mogelijk met:

Thema

Selecteer de gewenste filteritems

  • U heeft geselecteerd:
  • Combineren met:
  • Combinatie niet mogelijk met:

Auteur

Selecteer de gewenste filteritems

  • U heeft geselecteerd:
  • Combinatie niet mogelijk met:
Zoekopdracht delen:
Aantal resultaten: 11

Een enkele onjuiste mededeling aan consument tijdens looptijd contract al oneerlijke handelspraktijk

Het Hof van Justitie heeft onlangs geoordeeld dat het verstrekken van onjuiste informatie aan een consument over de einddatum van diens contract een "oneerlijke handelspraktijk" is. Het is daarbij niet relevant dat de handeling slechts één consument treft. Ook is niet relevant of de onjuiste informatie al dan niet opzettelijk is verstrekt. Het arrest kan verstrekkende consequenties hebben voor het bedrijfsleven. Consument vraagt bij UPC naar beste opzegdatumDe feiten in deze kwestie zijn rede...

Overstappen van offline naar online verkoop: onderhoud van uw website en webshop

In een eerdere aflevering van de serie "overstappen van offline naar online verkoop" hebben we al geschreven over juridische aandachtspunten bij het inkopen van een website/webshop. Na de aankoop van de software bent u er echter niet. De software die voor uw website gebruikt wordt zal ook moeten worden onderhouden. In dit artikel staan we daarom stil bij het belang van een goede onderhoudsovereenkomst.Belang onderhoudsovereenkomstEr zijn enkele redenen waarom het van belang is een goede onder...

Overstappen van offline naar online verkoop: klantgegevens en klantcontact

Iedere ondernemer onderhoudt graag contact met zijn klant. Wie de de overstap maakt van offline naar online ondernemen zal over die communicatie (extra) goed moeten nadenken. Het fysieke klantcontact valt immers (grotendeels) weg en (bijna) alle communicatie vindt elektronisch plaats. Er moet daarbij wel aan enkele regels worden voldaan.  In dit bericht in de serie "van offline naar online verkoop" stippen we de belangrijkste daarvan aan.Algemeen kader voor klantgegevens: WbpDe algemene wet d...

Overstappen van offline naar online verkoop: inleiding

Uit cijfers van het CBS blijkt dat in 2012 maar liefst 100% van de bedrijven over internettoegang beschikt en dat 84% een eigen website heeft. Volgens diezelfde cijfers kan echter slechts op een kwart van die websites een bestelling worden geplaatst. Er zijn dus nog steeds erg veel ondernemers die de stap naar volledige online dienstverlening niet hebben gezet. Hier ligt voor veel ondernemers een kans. Veel kansen voor online ondernemenSterker nog: die kans kan behoorlijk groot zijn. Voor wie...

Hof Arnhem keurt terhandstelling AV conform dienstenrichtlijn goed

Het Hof Arnhem heeft onlangs in een arrest geoordeeld dat algemene voorwaarden ter hand mogen worden gesteld conform het regime van de dientenrichtlijn. Het arrest ging over autoverhuur, maar is in feite voor alle ondernemers met een website relevant. Dienstenrichtlijn en algemene voorwaardenDankzij de dienstenrichtlijn zijn de regels over terhandstelling van algemene voorwaarden enige tijd geleden gewijzigd. Die wijziging is wat rommelig verlopen en daarover hebben wij op deze weblog al dive...

Zwarte lijst en legitimatieplicht op veilingsites

Detailhandel Nederland pleit voor het invoeren van een legitimatieplicht voor (veiling)websites waarop spullen kunnen worden verkocht en voor het aanleggen van zwarte lijsten van bekende helers. Dit alles zou diefstal uit winkels moeten tegengaan. Een korte beschouwing over deze twee ideeën. Verplichte legitimatie op websitesHet lijkt er op dat voor de verplichte legitimatie van (particuliere) verkopers op websites er een wetswijziging nodig is. Op 22 mei 2012 heeft het Gerechtshof Leeuwarden...

Belangrijk arrest Hof van Justitie voor internetondernemers

Het Europese Hof van Justitie heeft op 25 oktober 2011 een arrest gewezen dat belangrijk is voor internetondernemers. In dit arrest worden regels gegeven over welke rechter bevoegd is te oordelen over (mogelijk) onrechtmatige online publicaties. Praktisch gevolg daarvan is dat een buitenlands slachtoffer van een onrechtmatige internetpublicatie de verantwoordelijk ondernemer eenvoudiger voor de gehele schade voor de rechter in het buitenland kan dagvaarden. Tegelijk lijkt uit dit arrest te vo...

Vanaf 1 januari 2012 mogen dienstverrichters weer verwijzen naar algemene voorwaarden op hun website

Vanaf 1 januari 2012 zullen de regels over algemene voorwaarden opnieuw wijzigen. Door deze wetswijziging kunnen zogenaamde "dienstverrichters" voortaan algemene voorwaarden altijd ter beschikking stellen door te verwijzen naar hun website, ongeacht of de betreffende overeenkomst "online" of "offline" tot stand is gekomen.ReparatiewetgevingDe nieuwe regels zijn eigenlijk niet echt nieuw te noemen. De wet die per 1 januari 2012 in werking treedt is namelijk reparatiewetgeving. In de periode tu...

Nieuwe regels opzegging en verlenging overeenkomsten met consumenten vanaf 01-12-2011 in werking

Eerder [intlink id="3641" type="post"]berichten wij[/intlink] dat er nieuwe regels aankomen over (onder meer) de opzegging en automatische verlenging van overeenkomsten tussen consumenten en bedrijven. Bij publicatie van ons vorige bericht was slechts bekend dat deze nieuwe wet in werking zou treden met ingang van de eerste dag van de dertiende kalendermaand na plaatsing in het Staatsblad. Enige tijd na publicatie van ons vorige bericht hierover is de wet aangenomen en vervolgens op 30 novem...

Aanbieders van diensten kunnen algemene voorwaarden toch niet altijd op hun website plaatsen

De regelgeving over het ter hand stellen van algemene voorwaarden is in nog geen half jaar tijd tweemaal gewijzigd. De tweede wijziging maakt de eerste wijziging in feite weer ongedaan. De onzekerheid die hierdoor voor dienstverrichters is ontstaan wordt nu opgehelderd. Dit is met name relevant voor ondernemers die diensten verrichten en die voor hun algemene voorwaarden liever verwijzen naar hun website dan de voorwaarden steeds aan de klant te overhandigen op papier of als elektronisch best...

Consument kan overeenkomst dienstverlener eenvoudiger opzeggen

Op 5 oktober 2010 heeft de Eerste Kamer het initiatiefwetsvoorstel Van Dam aangenomen. Dit betekent o.a. dat consumenten na invoering van de wet langlopende contracten voor dienstverlening eenvoudiger kunnen beëindigen. Ondernemers dienen hier rekening mee te houden. Het aangenomen wetsvoorstel geeft nieuwe regels voor de automatische verlenging en opzegging van duurovereenkomsten met consumenten. Het wetsvoorstel ziet zowel op de periodieke levering van zaken (bijvoorbeeld tijdschriften) als...