1. Home
  2. Kennis

Onze kennis Sterker door kennis

Dirkzwager deelt actief kennis met iedereen die juridische of fiscale informatie nodig heeft. Waarom? Om het niveau van onze dienstverlening te verhogen en ons netwerk te vergroten. Kennis delen is kracht. Het geeft de cliënt inzicht en maakt samenwerking en advisering doelgerichter. Kennis delen vormt de basis van alles wat we doen.
2 filter(s) actief

Expertise

Selecteer de gewenste filteritems

  • U heeft geselecteerd:
  • Combineren met:
  • Combinatie niet mogelijk met:

Sector

Selecteer de gewenste filteritems

Thema

Selecteer de gewenste filteritems

  • U heeft geselecteerd:
  • Combineren met:
  • Combinatie niet mogelijk met:

Auteur

Selecteer de gewenste filteritems

  • Combinatie niet mogelijk met:
Zoekopdracht delen:
Aantal resultaten: 20

Publicatie: Handboek Semipubliek Ondernemingsrecht

Recent verscheen het Handboek Semipubliek Ondernemingsrecht als deel 183 in de Serie vanwege het Van der Heijden Instituut. Onze specialisten Louis Houwen, Charlotte Perquin-Deelen en Robert Andes (secr.) vormen de redactie van dit Handboek

Is het een werkgever toegestaan om een arbeidsmigrant zonder BSN laten werken (deel II)?

Op 25 november 2022 publiceerde de NOS een artikel over drie asielzoekers die de IND een ultimatum stelden voor het afgeven van een BSN. De asielzoekers gingen er in dat artikel (ten onrechte) van uit dat de IND daarover gaat én er in Nederland niet gewerkt mag worden zonder BSN. In deze blogreeks lichten wij toe op welke wijze een arbeidsmigrant zonder BSN in Nederland kan werken. In deze tweede blog gaan wij in op de vraag hoe fiscaal omgegaan moet worden met een werknemer zonder BSN.

Is het een werkgever toegestaan om een arbeidsmigrant zonder BSN laten werken (deel III)?

Op 25 november 2022 publiceerde de NOS een artikel over drie asielzoekers die de IND een ultimatum stelden voor het afgeven van een BSN. De asielzoekers gingen er in dat artikel (ten onrechte) van uit dat de IND daarover gaat én er in Nederland niet gewerkt mag worden zonder BSN. In deze blogreeks lichten wij toe op welke wijze een arbeidsmigrant zonder BSN in Nederland kan werken. In deze derde blog gaan wij in op de vraag of het anoniementarief achteraf gecorrigeerd kan worden, nadat de arbeidsmigrant bijvoorbeeld zijn BSN heeft verkregen.

Is het een werkgever toegestaan om een arbeidsmigrant zonder BSN te laten werken (deel I)?

Op 25 november 2022 publiceerde de NOS een artikel over drie asielzoekers die de IND een ultimatum stelden voor het afgeven van een BSN. De asielzoekers gingen er in dat artikel (ten onrechte) van uit dat de IND daarover gaat én er in Nederland niet gewerkt mag worden zonder BSN. In deze blogreeks lichten wij toe op welke wijze een arbeidsmigrant zonder BSN in Nederland kan werken. In onze eerste blog gaan wij in op de vereisten voor de tewerkstelling van dergelijke arbeidsmigranten en maken wij inzichtelijk dat in beginsel niet vereist is dat de arbeidsmigrant over een BSN beschikt.

Wet toekomst pensioenen: Vormgeven transitie (2)

Er zijn een hoop dingen waar je als werkgever over na moet denken bij de overgang naar de nieuwe pensioenregeling. Dat de inwerkingtreding van de Wet Toekomst Pensioenen een half jaar is uitgesteld, tot 1 juli 2023, lijkt lang, maar niets is minder waar. De overgang naar het nieuwe stelsel is tijds- en arbeidsintensief. Met behulp van deze blogreeks lichten we de belangrijkste onderwerpen uit de transitie nader voor u toe. Vandaag gaan we in op het compensatievraagstuk.

Wisseling van inhoudingsplichtige: Aandachtspunten voor de loonheffingen

Wanneer werknemers wisselen van werkgever/inhoudingsplichtige (hierna: inhoudingsplichtige) bijvoorbeeld ten gevolge van een splitsing, fusie, overname, of bij verschuivingen van werknemers binnen concern, brengt dit (onder andere) voor de loonheffingen aandachtspunten met zich mee voor zowel de oude als de nieuwe inhoudingsplichtige.

De verlaging en de afschaffing van de jubelton, benut de jubelton nu het nog kan!

Al enige tijd wordt gepleit voor de afschaffing van de eenmalige schenkingsvrijstelling eigen woning, ook wel bekend als de "jubelton". De jubelton houdt in dat mensen tussen de 18 en 40 jaar een belastingvrije schenking kunnen krijgen ten behoeve van de eigen woning van maximaal € 106.671 (anno 2022) (artikel 33 Successiewet 1956). Vanuit de politiek en de media, maar ook vanuit de literatuur komt de oproep om de vrijstelling af te schaffen. Om die reden is besloten de jubelton per 1 januari 2023 te verlagen naar € 27.231 en wordt de jubelton geheel afgeschaft per 1 januari 2024.

De zesmaandenregeling in de overdrachtsbelasting vanaf 1 januari 2021

In artikel 13 van de Wet op belastingen van rechtsverkeer is een tegemoetkoming opgenomen voor de situatie dat een onroerende zaak binnen een periode van zes maanden enkele malen wordt verhandeld en steeds in andere handen komt. Dit is de zogenoemde “zesmaandenregeling” waarmee cumulatie van overdrachtsbelasting wordt voorkomen. Op 1 januari 2021 is de zesmaandenregeling gewijzigd als onderdeel van de inwerkingtreding van de Wet differentiatie overdrachtsbelasting. Wij signaleren dat de gewijzigde zesmaandenregeling niet in alle gevallen op de juiste wijze wordt toegepast. Daarom beschrijven wij in deze blog de wijziging en lichten aan de hand van enkele casusposities de reikwijdte van de (gewijzigde) zesmaandenregeling toe.

Zorgvrijstelling vennootschapsbelasting: zijn de statuten en de governance van uw zorginstelling vóór 1 januari 2021 op orde?

In de besluiten van 20 december 2018 en 25 november 2019 heeft de Staatssecretaris van Financiën voorwaarden opgenomen met betrekking tot de toepassing van de zorgvrijstelling in de vennootschapsbelasting door zorginstellingen. Hieronder vallen ook zorginstellingen die (ook) gebruik maken van een of meerdere zorg-BV’s. Bestaande zorginstellingen krijgen tot en met 31 december 2020 de gelegenheid hun statuten en governance overeenkomstig deze besluiten aan te passen, waardoor de zorgvrijstelling ook na deze datum van toepassing blijft. In onze artikelen van 1 maart 2019 en 10 januari 2020 is hier op ingegaan. In dit artikel wordt een samenvatting gegeven van de voorwaarden van de zorgvrijstelling en komt het overgangsregime aan bod.

Mandatory disclosure (update!): Verplicht melden van grensoverschrijdende fiscale structuren

Op 25 juni 2018 is de EU-Richtlijn inzake “mandatory disclosure” (ook wel DAC6 genoemd) in werking getreden. DAC6 verplicht intermediairs, hulpintermediairs en soms ook de belastingplichtige zelf, om bepaalde grensoverschrijdende constructies te melden bij de Belastingdienst. De meldingsplicht gaat formeel gelden vanaf 1 juli 2020, maar werkt effectief terug tot 25 juni 2018. COVID 19: Vanwege alle gebeurtenissen rondom COVID 19 heeft de Nederlandse overheid besloten om de meldplicht met 6 maanden uit te stellen. De eerste meldingen dienen daarom op zijn vroegst in januari 2020 plaats te vinden.

1 2