1. Home
  2. Kennis

Onze kennis Sterker door kennis

Dirkzwager deelt actief kennis met iedereen die juridische of fiscale informatie nodig heeft. Waarom? Om het niveau van onze dienstverlening te verhogen en ons netwerk te vergroten. Kennis delen is kracht. Het geeft de cliënt inzicht en maakt samenwerking en advisering doelgerichter. Kennis delen vormt de basis van alles wat we doen.
2 filter(s) actief

Expertise

Selecteer de gewenste filteritems

  • Combinatie niet mogelijk met:

Sector

Selecteer de gewenste filteritems

  • Combinatie niet mogelijk met:

Thema

Selecteer de gewenste filteritems

  • U heeft geselecteerd:
  • Combineren met:
  • Combinatie niet mogelijk met:

Auteur

Selecteer de gewenste filteritems

  • U heeft geselecteerd:
  • Combinatie niet mogelijk met:
Zoekopdracht delen:
Aantal resultaten: 16

Een recht of legitiem belang bij een domeinnaam waar het merk van een ander in voorkomt

Via een zogenoemde UDRP (Uniform Dispute Resolution Policy) procedure kan een vordering tot overdracht van een domeinnaam worden ingesteld. Dit is een arbitrage procedure voor het oplossen van geschillen over .com, .org en .net domeinnamen. Het voordeel van de UDRP procedure is dat deze redelijk goedkoop is, de procedure relatief snel tot resultaat leidt en het resultaat wereldwijd toepasbaar is. Een dergelijke procedure heeft Lego tegen de houder van de domeinnaam legoverhuur.com aangespanne...

Zwitsers (kussen)gevecht: merk- en handelsnaaminbreuk op Swiss Sense

Swiss Sense, handelaar in bedden, slaapkamermeubilair en slaapkamerartikelen, is een kort geding procedure gestart tegen De Ondernemer, handelaar in bedden, matrassen en aanverwante artikelen via internet onder de naam Swiss Comfort. De rechtbank in Alkmaar heeft zich over het geschil uitgelaten. De uitkomst van deze procedure had mijns inziens ook anders kunnen zijn.In de procedure stelt Swiss Sense zich op het standpunt dat De Ondernemer met het logo Swiss Comfort (waarvoor zij ook een merk...

Nijntje en Cathy staken strijd: Cathy verdwijnt

Eerder al berichtte ik hier over de juridische strijd tussen Nijntje (links) en Cathy (rechts). Vorig jaar werd in kort geding uitgemaakt dat het gebruik van Cathy inbreuk oplevert op de auteursrechten en merkrechten die rusten op Nijntje. Een verbod om Cathy te gebruiken werd echter enkel uitgesproken voor Nederland, zodat Cathy in de rest van de wereld kon blijven bestaan. Naar aanleiding hiervan waren partijen verwikkeld in een hoger beroep en bodemprocedure over deze zaak. Vandaag is naar...

Cafema vs. Coffema: geen zuivere koffie

Eiser komt met haar merk en handelsnaam 'Cafema' voor koffie op tegen 'Coffema' voor koffiemachines en schoonmaakmiddelen daarvoor. Door de voorzieningenrechter in Den Bosh wordt geoordeeld dat sprake is van een inbreuk.Om een beroep te kunnen doen op het merkenrecht moet allereerst worden vastgesteld of de waren van partijen identiek dan wel soortgelijk zijn. Niet in geschil is dat de waren van partijen niet identiek zijn. Beoordeeld moet dus worden of de waren van partijen wel zodanig met e...

Sneakers oorlog: Pantofola D'oro wint van Rucanor

Recent is er een vonnis in kort geding gewezen tussen Pantofola D'oro en Rucanor over de inbreuk op sneakers. In het verleden is tussen partijen al eerder een geschil ontstaan over het gebruik van sterren in bepaalde designs op de Pantofola schoenen. In een poging het geschil destijds te regelen heeft Pantofola haar collectie aan Rucanor laten zien en zijn partijen een vaststellingsovereenkomst overeen gekomen. Recent is Pantofola erachter gekomen dat Rucanor sneakers maakt die wel erg veel o...

'Kew Jaliens' bekend merk: overdracht domeinnamen bevolen

Profvoetballer Kew Jaliens (AZ- en het Nederlands elftal speler) eist voor de rechtbank Maastricht dat de domeinnamen kew-jaliens.nl en kewjaliens.nl aan hem moeten worden overgedragen. Hij beroept zich daarbij op het merk Kew Jaliens.De rechter oordeelt dat 'Kew Jaliens' een bekend merk is. 'Gelet op de bekendheid van Kew Jaliens als profvoetballer, die op hoog niveau heeft gespeeld en die daardoor een aanzienlijke mate van bekendheid heeft gekregen'. Mijn inziens zou hier ook anders over ku...

Adword gebruik twee losse woorden uit een merk geen inbreuk, gebruik merk wel

Travel Card Nederland heeft haar naam als merk gedeponeerd. Haar concurrent Multi Travel Card gebruikt het merk TravelCard als adword. Partijen twisten over de vraag of dit een merkinbreuk is. De rechtbank meende van niet. In hoger beroep oordeelt het Hof van wel in een interessante uitspraak. Dit is één van de eerste uitspraken in een adwords zaak door een gerechtshof na de roemruchte adwords zaken door het Hof van Justitie van de EG waarover wij eerder hebben bericht. De rechtbank Amsterdam...

Andrélon mag haar shampoo niet meer Champagne noemen

Unilever en Comité Interprofessionel du vin de champagne ('CIVC') hebben in de clinch gelegen over de 'Champagne shampoo' van Unilever, een speciale jubileumshampoo ter gelegenheid van het 70 jarige bestaan van Andrélon. Ook de voorzieningenrechter in Den Haag heeft zich nu over dit geschil uitgesproken. Champagne als oorsprongsbenamingDe Europese Commissie heeft in 1996 een verordening betreffende de registratie van de geografische aanduidingen en oorsprongsbenamingen vastgesteld. Dit is een...

'Edam Holland' en 'Gouda Holland' beschermde geografische aanduiding

Goed nieuws voor Nederlandse kaasmakers! Een aanvraag van de Nederlandse zuivel organisatie (NZO) om Edammer en Goudse kaas als beschermde geografische aanduidingen te registreren wordt naar verwachting door Brussel goedgekeurd. De Nederlandse kazen 'Gouda' en 'Edammer' krijgen deze beschermde status met de aanduidingen 'Edam Holland' en 'Gouda Holland'. Hierdoor weet de consument in de toekomst precies of de kaas uit Holland komt of dat het mogelijk een buitenlandse variant betreft. De NZO b...

Wijk na beëindiging samenwerking zoveel mogelijk af van logo dealer!

De rechtbank in Den Haag oordeelt in een kort geding tussen partijen die voorheen hebben samengewerkt en beide een kroon in hun bedrijfslogo voeren, dat er toch sprake kan zijn van een onrechtmatige daad ook al wijken de bedrijfslogo's veel van elkaar af.Nadat de samenwerking tussen partijen geëindigd is heeft Kroon Kozijn Elbas verzocht geen gebruik meer te maken van haar naam en haar merken. Hierop is in eerste instantie niet gereageerd. Nadat Kroon Kozijn een dagvaarding heeft laten uitbre...

Israel treedt toe tot systeem van internationale inschrijvingen

Per 1 september 2010 zal een internationale merkinschrijving ook kunnen gelden voor Israel. Op die datum gaat in Israel namelijk officieel het Systeem van Madrid gelden. Dit betekent dat een merkhouder via een internationale registratie ook in Israel (naast 84 andere landen) via één inschrijving in één taal (Engels, Frans of Spaans) bescherming kan verkrijgen. Bij een internationale merkregistratie is het mogelijk om met één aanvraag het desbetreffende merk voor meerdere landen van de wereld...

Een sterk merk is goud waard, zeker in tijden van crisis!

Ook A-merken maken turbulente tijden door. NOS bericht dat de omzet van A-merken vorig jaar is gedaald ten opzichte van die van huismerken. Gebleken is dat consumenten zich steeds meer focussen op de prijs. Zou dit het einde betekenen van de (duurdere) A-merken?De omzet van A-merken groeide in 2009 slechts met 2,2 procent, waarvan zelfs 1,4 is te wijten aan omzetstijging van de sigarettenmerken. Daarentegen zagen de huismerken zoals Albert Heijn, Jumbo, Euroshopper en C1000 hun omzet juist me...

1 2