1. Home
  2. Kennis

Onze kennis Sterker door kennis

Dirkzwager deelt actief kennis met iedereen die juridische of fiscale informatie nodig heeft. Waarom? Om het niveau van onze dienstverlening te verhogen en ons netwerk te vergroten. Kennis delen is kracht. Het geeft de cliënt inzicht en maakt samenwerking en advisering doelgerichter. Kennis delen vormt de basis van alles wat we doen.
3 filter(s) actief

Expertise

Selecteer de gewenste filteritems

  • U heeft geselecteerd:
  • Combineren met:
  • Combinatie niet mogelijk met:

Sector

Selecteer de gewenste filteritems

Thema

Selecteer de gewenste filteritems

  • U heeft geselecteerd:
  • Combineren met:
  • Combinatie niet mogelijk met:

Auteur

Selecteer de gewenste filteritems

  • Combinatie niet mogelijk met:
Zoekopdracht delen:
Aantal resultaten: 19

Telewerken en sociale zekerheid in Europees verband

De Covid maatregelen hadden tot gevolg dat werknemers meer gingen thuiswerken. In de praktijk blijkt dit thuiswerken zo goed te bevallen dat massaal van het thuiswerken gebruik wordt gemaakt. Echter wanneer sprake is van thuiswerken in een andere lidstaat dan waar de werkgever gevestigd is, kunnen gevolgen optreden voor de bepaling van het land waar de werknemer sociaal verzekerd is. Door een nieuwe Kaderovereenkomst wordt getracht deze gevolgen te beperken.

Aanscherping administratieve verplichtingen voor digitale platformexploitanten (DAC7)

Met ingang van 1 januari 2023 worden bepaalde platformexploitanten verplicht gegevens van verkopers op hun platform te verzamelen, verifiëren en rapporteren aan de Belastingdienst. De Belastingdienst zal deze gegevens vervolgens automatisch uitwisselen met de belastingautoriteiten van andere EU-lidstaten. Deze nieuwe regelgeving volgt uit een wijziging van de EU-richtlijn betreffende de administratieve samenwerking op het gebied van de belastingen (DAC7) en is op 23 maart 2022 aangeboden aan de Tweede Kamer.

Verplichting van een Duitse GmbH tot mededeling aan het Duitse Transparenzregister (UBO-register)

Wettelijke vertegenwoordigers van rechtspersonen en personenvennootschappen alsmede trustees zijn sinds 1-10-2017 verplicht om onverwijld mededeling te doen aan het Transparenzregister van hun economisch gerechtigden, tenzij de economisch gerechtigden reeds blijken uit andere openbare bronnen, bijvoorbeeld het handelsregister (§ 20 lid 2 GwG). Beursgenoteerde bedrijven hoeven geen aparte mededelingen te doen aan het Transparenzregister, voor zover de controlerende functie reeds blijkt uit overeenkomstige mededelingen met betrekking tot het stemrecht.

Het werkgeversbegrip bij internationale sociale zekerheid

Het Europese Hof heeft op 16 juli 2020 een uitspraak gewezen, waarin het werkgeversbegrip bij internationale sociale zekerheid nader wordt toegelicht. In deze zaak stond een door AFMB aangeboden constructie centraal, waarvoor zij in 2014 onder andere in het programma Businesstalk van Harry Mens hebben geadverteerd.

Risicomanagement van transfer pricing: de risico’s van transfer pricing

Transfer pricing is de laatste jaren steeds meer op de voorgrond komen te staan bij fiscale afdelingen van multinationals. In dit blog zullen wij de voornaamste risico’s van transfer pricing (hierna: ‘verrekenprijzen’) bespreken. De volgende risico’s zullen worden besproken: het interpretatierisico, het staatssteunrisico, het documentatierisico, het procedurele risico en het bestuurdersaansprakelijkheidsrisico.

AFM publiceert Trendzicht 2020 over de financiële markten

AFM heeft haar jaarlijkse analyse van trends en ontwikkelingen in de financiële markten gepubliceerd. De AFM ziet vijf belangrijke trends die van invloed zijn op haar toezicht: digitalisering, macro-economische ontwikkelingen, veranderingen in (Europese) regelgeving, politieke onzekerheid en de overgang naar een duurzame economie en samenleving. Deze trends zijn van invloed op de prioriteiten van de AFM en de risico's die zij ziet.

Het einde van het fiscale eenheidsregime in zicht?

Maandag 17 juni 2019 heeft het Ministerie van Financiën de eerste internetconsultatie voor een nieuwe groepsregeling in de vennootschapsbelasting geopend. In de beleidsnota zijn vier mogelijke oplossingsrichtingen geïdentificeerd voor het huidige fiscale eenheidsregime.

Wetsvoorstel invoering UBO-register

Vanaf januari 2020 zijn UBO's van bepaalde juridische entiteiten verplicht zich te registreren in het Nederlandse UBO-register. In dit artikel wordt uiteengezet of uw juridische entiteit volgens het wetsvoorstel onder de nieuwe registratieplicht valt en wat de gevolgen zijn van deze registratieplicht.

1 2