1. Home
  2. Kennis

Onze kennis Sterker door kennis

Dirkzwager deelt actief kennis met iedereen die juridische of fiscale informatie nodig heeft. Waarom? Om het niveau van onze dienstverlening te verhogen en ons netwerk te vergroten. Kennis delen is kracht. Het geeft de cliënt inzicht en maakt samenwerking en advisering doelgerichter. Kennis delen vormt de basis van alles wat we doen.

Expertise

Selecteer de gewenste filteritems

Sector

Selecteer de gewenste filteritems

Thema

Selecteer de gewenste filteritems

Auteur

Selecteer de gewenste filteritems

Zoekopdracht delen:
Aantal resultaten: 52

Het exploitatieplan Harselaar-Driehoek: de Afdeling hakt de (verkeers)knoop door

 Moet bij de te verhalen exploitatiekosten worden uitgegaan van de werkelijk gemaakte verwervingskosten of van de per peildatum getaxeerde inbrengwaarde? Deze vraag heeft de Afdeling onlangs beantwoord. InleidingOp 16 maart 2018 heeft de Afdeling bestuursrechtspraak een belangwekkende uitspraak gedaan in een al lang slepende zaak over het exploitatieplan voor het gebied “Harselaar-Driehoek”. Dit exploitatieplan, concreet de eerste herziening van een eerder vastgesteld en onherroepelijk exploi...

Onteigening Neerijnen – Herinrichting Heesseltsche Uiterwaarden: een standaardKB …

In het KB Neerijnen geen verrassingen, toch een korte signalering.Onteigeningsplan Herinrichting Heesseltsche UiterwaardenDe Minster verzoekt om ten name van de Staat gronden in de uiterwaard aan te wijzen, voor de uitvoering van het bestemmingsplan Heesseltsche Uiterwaarden. Het project tot herinrichting van de Heesseltsche Uiterwaarden dient een drieledig doel: het verhogen van de waterveiligheid, het verbeteren van de waterkwaliteit en het leveren van een bijdrage aan de natuur. Concreet z...

Onteigening Pijnacker-Nootdorp: meerdere onteigeningslijsten, ontbrekende functieaanduiding

In het KB Pijnacker-Nootdorp legt de Kroon uit dat soms met meerdere lijsten te onteigenen onroerende zaken wordt gewerkt.Onteigeningsplan Fes-OostlandDe beoogde onteigening heeft betrekking op de aanleg van de Oostelijke Randweg te Pijnacker met bijkomende werken, en de aanleg van een groenzone/recreatiegebied. realisering van een gedeelte van de provinciale weg N316. Een aantal grondeigenaren verzet zich tegen de onteigening en dient een zienswijze in. De Kroon reageert uitgebreid op de ing...

Onteigening Ontbrekende Schakel: logboeken mogen ontbreken!

 In het KB Montferland van 23 maart 2017 maakt de Kroon duidelijk dat het verwervingslogboek niet ter inzage hoeft te worden gelegd.Onteigening Ontbrekende Schakel N316De beoogde onteigening heeft betrekking op de realisering van een gedeelte van de provinciale weg N316. De eigenaren van de benodigde gronden hebben een biologische melkveehouderij en wijzen op de aanmerkelijke gevolgen voor hun bedrijfsvoering. Zij geven de voorkeur aan compensatiegrond en dringen aan op een kavelruil. De Kroo...

Onteigening Amstelveenlijn: digitaal of delegatie?

In het KB Amstelveen passeren de meeste toetsingscriteria die de Kroon hanteert bij de beoordeling van onteigeningsverzoeken de revue.Onteigening Amtelveenlijn Opstelterrein.De beoogde onteigening heeft betrekking op de realisering van het opstelterrein voor een nieuwe tramlijn, met bijkomende voorzieningen. De eigenares van de te onteigenen gronden, Ammink Agro, dient een uitgebreide zienswijze in. Deze zienswijze leidt tot de volgende, niet verrassende, beoordeling van de Kroon.Formeel/proc...

Aanvullingswet Grondeigendom Omgevingswet online!

Op 1 juli 2016 is de consultatieversie van de Aanvullingswet grondeigendom Omgevingswet online gegaan. In dit artikel vatten wij het concept voor de Aanvullingswet voor u samen.Wat regelt de Aanvullingswet grondeigendomDe Aanvullingswet grondeigendom voegt de instrumenten voor grondeigendom samen in de Omgevingswet. Het gaat om onteigening, voorkeursrechten, (stedelijke) herverkaveling en gedoogplichten. Ook wordt de paragraaf grondexploitatie uit de Wro vereenvoudigd tot een hoofdstuk over k...

Overheidsaansprakelijkheid: de vernietigde vergunning en causaliteit

Op 3 juni 2016 heeft de Hoge Raad een interessant arrest gewezen over de aansprakelijkheid van de overheid voor schade als gevolg van een vernietigde vergunning. Voor het aannemen van causaal verband is niet beslissend of het bestuursorgaan de vergunning rechtmatig had kunnen weigeren, maar welk besluit het zou hebben genomen indien het wel overeenkomstig de wet zou hebben beslist.  Feiten De gemeente Hengelo had gronden en opstallen aangekocht waarop verkoper een stoeterij exploiteerde, om t...

Gemeente kan zowel op grond van artikel 75 Wet bodembescherming als op grond van onrechtmatige daad kosten van onderzoek en sanering verhalen

Op 9 januari 2015 heeft de Hoge Raad een interessant arrest gewezen met betrekking tot bodemverontreiniging. De Hoge Raad oordeelde dat de regeling van artikel 75 van de Wet bodembescherming onverlet laat dat een overheidslichaam op de grondslag van onrechtmatige daad (artikel 6:162 BW) vergoeding kan vorderen van schade die het in de hoedanigheid van grondeigenaar lijdt wegens kosten van onderzoek en sanering.FeitenDrukkerijbedrijf Enschedé voerde vanaf 1761 bedrijfsactiviteiten uit op een c...

Belanghebbende bij een saneringsplan

Alvorens kan worden overgegaan tot saneren, dient het daaraan ten grondslag liggende saneringsplan te worden goedgekeurd door het bevoegd gezag in het kader van de Wet bodembescherming (Gedeputeerde Staten en burgemeester en wethouders van de grote gemeenten). Om bezwaar en beroep te kunnen instellen tegen een besluit tot goedkeuring van een saneringsplan dien je als appellant belanghebbende te zijn. Vaak worden bezwaren van appellanten ten onrechte niet-ontvankelijk verklaard. In deze zaak,...

Bodemverontreiniging: de criteria van spoedeisendheid (verspreidingsrisico)

In geval van een ernstige bodemverontreiniging kan een spoedige sanering noodzakelijk zijn, maar dit is niet altijd het geval. In de Wet bodembescherming en de Circulaire bodemsanering staan de criteria van spoedeisendheid. In onderstaande zaak was aan de orde of er sprake was van een onbeheersbare situatie.De feitenHet college van Gedeputeerde Staten heeft bij besluit vastgesteld dat er op een genoemde locatie sprake is van ernstige verontreiniging, waarvoor spoedige sanering noodzakelijk is...

Bodemverontreiniging: monitoringsmaatregelen niet altijd noodzakelijk

Geldt er een verplichting om bij een ernstige vervuiling, waar geen spoedeisende sanering noodzakelijk is, monitoringsmaatregelen voor te schrijven? Het college van Gedeputeerde Staten besloot geen monitoringsmaatregelen op te leggen bij een geval van ernstige grond- en grondwaterverontreiniging. Evenmin werd er een einddatum voor sanering vastgesteld.De feitenBij besluit heeft het college van Gedeputeerde Staten vastgesteld dat er op een bepaalde locatie sprake is van een ernstige verontrein...

Gedoogplichten op grond van de Belemmeringenwet Privaatrecht: beperkte toetsing van het minnelijk overleg

In ons overzichtsartikel over gedoogplichten op grond van de Belemmeringenwet Privaatrecht (BP) noemden wij de verplichting tot minnelijk overleg met de eigenaar als een van de voorwaarden voor het opleggen van een gedoogplicht. In dit artikel gaan wij nader op deze verplichting in. Voordat een gedoogplicht kan worden opgelegd aan een eigenaar dient de minister van Infrastructuur en Milieu te hebben vastgesteld dat de verzoeker om een gedoogplicht een voldoende serieuze en redelijke poging he...

1 2 3 4 5