1. Home
  2. Kennis

Onze kennis Sterker door kennis

Dirkzwager deelt actief kennis met iedereen die juridische of fiscale informatie nodig heeft. Waarom? Om het niveau van onze dienstverlening te verhogen en ons netwerk te vergroten. Kennis delen is kracht. Het geeft de cliënt inzicht en maakt samenwerking en advisering doelgerichter. Kennis delen vormt de basis van alles wat we doen.
2 filter(s) actief

Expertise

Selecteer de gewenste filteritems

  • Combinatie niet mogelijk met:

Sector

Selecteer de gewenste filteritems

  • Combinatie niet mogelijk met:

Thema

Selecteer de gewenste filteritems

  • U heeft geselecteerd:
  • Combineren met:
  • Combinatie niet mogelijk met:

Auteur

Selecteer de gewenste filteritems

  • U heeft geselecteerd:
  • Combinatie niet mogelijk met:
Zoekopdracht delen:
Aantal resultaten: 24

Webwinkels opgelet: ACM legt half miljoen euro boete op wegens niet respecteren consumentenrechten

Eigenaren van webwinkels opgelet. De Autoriteit Consument en Markt heeft zijn tanden laten zien en een boete opgelegd van 500.000 euro aan een winkel die zich niet hield aan consumentenwetgeving. Alle reden om eens kritisch te kijken of uw werkwijze helemaal op orde is.Wat is er aan de hand?De ACM heeft naar aanleiding van klachten van consumenten onderzoek ingesteld naar de webwinkel TOM. Het bleek dat het beleid van de winkel was om consumenten geen geld terug te betalen na het retourneren...

Een enkele onjuiste mededeling aan consument tijdens looptijd contract al oneerlijke handelspraktijk

Het Hof van Justitie heeft onlangs geoordeeld dat het verstrekken van onjuiste informatie aan een consument over de einddatum van diens contract een "oneerlijke handelspraktijk" is. Het is daarbij niet relevant dat de handeling slechts één consument treft. Ook is niet relevant of de onjuiste informatie al dan niet opzettelijk is verstrekt. Het arrest kan verstrekkende consequenties hebben voor het bedrijfsleven. Consument vraagt bij UPC naar beste opzegdatumDe feiten in deze kwestie zijn rede...

Wat te doen indien een klant zich beroept op het privacyrechtelijke inzagerecht?

Iedere professionele webshop heeft een deugdelijk privacystatement. Hierin staat o.m. vermeld welke onderneming achter de webshop schuilt gaat, wat er met persoonsgegevens wordt gedaan en waar de klant terecht kan voor vragen over zijn privacy. Vaak is ook vermeld dat de klant allerlei rechten heeft, zoals het recht op inzage. Dat klinkt natuurlijk mooi, maar wat moet er nu praktisch gezien gebeuren als een klant zich daadwerkelijk op zijn inzagerecht beroept? Veel webshops zullen hier (nog)...

Bewijs vereist dat algemene voorwaarden op de website stonden

Algemene voorwaarden moeten van toepassing worden verklaard en ter beschikking worden gesteld. In de praktijk wordt dit laatste vaak vergeten, of wordt alleen verwezen naar de website. De rechtbank Oost-Brabant heeft in een vonnis van 14 mei 2014 geoordeeld dat die verwijzing voldoende kan zijn, mits bewezen wordt dat de voorwaarden ten tijde van contracteren daadwerkelijk op de website stonden.[divider]Klassiek IT-geschil: systeem werkt niet goed, veel gesprekkenTussen Quantaris (leverancier...

Consument verder beschermd bij uitleg algemene voorwaarden dankzij uitspraak Hof van Justitie

Op grond van het op 16 januari 2014 door het Europese Hof van Justitie gewezen arrest moeten bedingen uit algemene voorwaarden waarschijnlijk nog sneller op consumentenvriendelijke wijze worden uitgelegd. Dit is een belangrijk aandachtspunt voor alle ondernemers die handelen met consumenten. Achtergronden bij het geschilDe achtergronden bij het geschil zijn als volgt. Een Spaanse consument, dhr. Alvarez, heeft in 2005 een koopovereenkomst voor een woning gesloten. In de toepasselijke voorwaar...

Overstappen van offline naar online verkoop: onderhoud van uw website en webshop

In een eerdere aflevering van de serie "overstappen van offline naar online verkoop" hebben we al geschreven over juridische aandachtspunten bij het inkopen van een website/webshop. Na de aankoop van de software bent u er echter niet. De software die voor uw website gebruikt wordt zal ook moeten worden onderhouden. In dit artikel staan we daarom stil bij het belang van een goede onderhoudsovereenkomst.Belang onderhoudsovereenkomstEr zijn enkele redenen waarom het van belang is een goede onder...

Overstappen van offline naar online verkoop: klantgegevens en klantcontact

Iedere ondernemer onderhoudt graag contact met zijn klant. Wie de de overstap maakt van offline naar online ondernemen zal over die communicatie (extra) goed moeten nadenken. Het fysieke klantcontact valt immers (grotendeels) weg en (bijna) alle communicatie vindt elektronisch plaats. Er moet daarbij wel aan enkele regels worden voldaan.  In dit bericht in de serie "van offline naar online verkoop" stippen we de belangrijkste daarvan aan.Algemeen kader voor klantgegevens: WbpDe algemene wet d...

Overstappen van offline naar online verkoop: inleiding

Uit cijfers van het CBS blijkt dat in 2012 maar liefst 100% van de bedrijven over internettoegang beschikt en dat 84% een eigen website heeft. Volgens diezelfde cijfers kan echter slechts op een kwart van die websites een bestelling worden geplaatst. Er zijn dus nog steeds erg veel ondernemers die de stap naar volledige online dienstverlening niet hebben gezet. Hier ligt voor veel ondernemers een kans. Veel kansen voor online ondernemenSterker nog: die kans kan behoorlijk groot zijn. Voor wie...

Hof Arnhem keurt terhandstelling AV conform dienstenrichtlijn goed

Het Hof Arnhem heeft onlangs in een arrest geoordeeld dat algemene voorwaarden ter hand mogen worden gesteld conform het regime van de dientenrichtlijn. Het arrest ging over autoverhuur, maar is in feite voor alle ondernemers met een website relevant. Dienstenrichtlijn en algemene voorwaardenDankzij de dienstenrichtlijn zijn de regels over terhandstelling van algemene voorwaarden enige tijd geleden gewijzigd. Die wijziging is wat rommelig verlopen en daarover hebben wij op deze weblog al dive...

Zwarte lijst en legitimatieplicht op veilingsites

Detailhandel Nederland pleit voor het invoeren van een legitimatieplicht voor (veiling)websites waarop spullen kunnen worden verkocht en voor het aanleggen van zwarte lijsten van bekende helers. Dit alles zou diefstal uit winkels moeten tegengaan. Een korte beschouwing over deze twee ideeën. Verplichte legitimatie op websitesHet lijkt er op dat voor de verplichte legitimatie van (particuliere) verkopers op websites er een wetswijziging nodig is. Op 22 mei 2012 heeft het Gerechtshof Leeuwarden...

Ziggo en XS4ALL moeten the Pirate Bay binnen twee weken blokkeren

De rechtbank Den Haag heeft op 11 januari 2012 geoordeeld dat de providers Ziggo en XS4ALL binnen 10 werkdagen (twee weken) na betekening van het vonnis de toegang tot the Pirate Bay voor hun abonnees onmogelijk moeten maken. Ook toekomstige (IP-)adressen van the Pirate Bay moeten op verzoek van Brein binnen twee weken worden geblokkeerd. De procedure loopt alweer enige tijd. Op 28 juni 2010 heeft Brein Ziggo en XS4ALL gedagvaard en (samengevat) gevorderd dat deze providers veroordeeld moeten...

Belangrijk arrest Hof van Justitie voor internetondernemers

Het Europese Hof van Justitie heeft op 25 oktober 2011 een arrest gewezen dat belangrijk is voor internetondernemers. In dit arrest worden regels gegeven over welke rechter bevoegd is te oordelen over (mogelijk) onrechtmatige online publicaties. Praktisch gevolg daarvan is dat een buitenlands slachtoffer van een onrechtmatige internetpublicatie de verantwoordelijk ondernemer eenvoudiger voor de gehele schade voor de rechter in het buitenland kan dagvaarden. Tegelijk lijkt uit dit arrest te vo...

1 2