1. Home
  2. Kennis

Onze kennis Sterker door kennis

Dirkzwager deelt actief kennis met iedereen die juridische of fiscale informatie nodig heeft. Waarom? Om het niveau van onze dienstverlening te verhogen en ons netwerk te vergroten. Kennis delen is kracht. Het geeft de cliënt inzicht en maakt samenwerking en advisering doelgerichter. Kennis delen vormt de basis van alles wat we doen.
1 filter(s) actief

Expertise

Selecteer de gewenste filteritems

  • Combinatie niet mogelijk met:

Sector

Selecteer de gewenste filteritems

Thema

Selecteer de gewenste filteritems

  • Combinatie niet mogelijk met:

Auteur

Selecteer de gewenste filteritems

  • U heeft geselecteerd:
  • Combineren met:
  • Combinatie niet mogelijk met:
Zoekopdracht delen:
Aantal resultaten: 20

BREAKING: KLM veroordeeld voor greenwashing

KLM is veroordeeld voor greenwashing. Over een reeks van 15 reclame uitingen wordt geoordeeld dat dit een oneerlijke handelspraktijk oplevert!

Jurisprudentie Gezondheidszorg gepubliceerd in januari 2024

Deze bijdrage bevat een overzicht van de jurisprudentie op het gebied van de gezondheidszorg (o.a. Wet verplichte ggz (Wvggz), Wet zorg en dwang (Wzd), zorginkoop, sociaal domein, bekostiging, vastgoed, IT en privacy) die in de maand januari 2024 is gepubliceerd.

Best practices in IP contracting

Intellectual property rights (IP) play an important and pivotal role in fostering collaborations between parties engaged in research, development and exploitation of products/services. However, drafting effective IP agreements that comprehensively cover the IP involved comes with its challenges. In this article we will provide some valuable insights that can elevate IP contracts, providing a robust foundation for seamless business collaborations.

De Code voor Duurzaamheidsreclame toegelicht

Voor reclames geldt in Nederland wetgeving over Misleidende en Vergelijkende Reclame en de Nederlandse Reclame Code (NRC). Specifiek voor duurzaamheidsreclame is inmiddels ook de Code voor Duurzaamheidsreclame (CDR) van kracht. In dit artikel leest u wat dit betekent voor uw onderneming(en).

IE - Het auteursrecht, de ontrafeling van mythes en AI

In deze podcast nemen auteursrecht advocaten Lorena van den Berg en Dieuwertje Bouchier jullie mee in de wereld van het auteursecht. Zij bespreken onder andere wat het auteursrecht is, hoe het ontstaat en wanneer er sprake is van een inbreuk. Ook ontrafelen zij een aantal mythes die bestaan ten aanzien van het auteursrecht en behandelen zij kort enkele vraagstukken die nu spelen met betrekking tot kunstmatige intelligentie (of artificial intelligence) en het auteursrecht.

Voorkom onnodige missers bij het beschermen van uw bedrijfsgeheimen

Het is essentieel om goede afspraken met werknemers en samenwerkingspartners te maken omtrent vertrouwelijke informatie en de bescherming van bedrijfsgeheimen. Daarnaast moet niet vergeten worden om verdere passende beschermende maatregelen te nemen en toe te zien op nakoming van de voornoemde afspraken. Dat illustreert een recente uitspraak van de rechtbank Rotterdam maar weer eens. Hoewel onzes inziens inhoudelijk wel wat valt aan te merken op de beoordeling door de rechtbank en niet kan worden uitgesloten dat hoger beroep volgt waarin het oordeel (op onderdelen) wordt gewijzigd, toont deze uitspraak wel aan dat het (niet) handelen en/of niet maken van afspraken uw onderneming duur kan komen te staan.

"Eigendomsrechten" op data

De rechtbank Amsterdam heeft recent uitspraak gedaan in een, tussen een in de Verenigde Staten gevestigde onderneming en een Nederlandse onderneming, gerezen geschil over eigendom van data. De rechtbank oordeelt dat naar Nederlands recht eigendom op data niet mogelijk is, maar wel op de fysieke documenten waar data/digitale gegevens een onderdeel van kunnen vormen.

Geen merkregistratie vanwege strijd met goede zeden

Het teken 'just fucking good wine' kan niet als eu-merk worden ingeschreven aangezien het teken, meer in het bijzonder het woord 'fucking' onder de gegeven omstandigheden in strijd is met de geaccepteerde morele principes die de maatschappij verwacht en daarmee in strijd met de goede zeden.

(Geen) merkbescherming voor promotionele slogan

De slogan 'other companies do software we do support' kan niet als merk worden ingeschreven omdat de uitdrukking elk onderscheidend vermogen mist, zo luidt het oordeel van het Gerecht van de Europese Unie.

1 2