1. Home
  2. Kennis

Onze kennis Sterker door kennis

Dirkzwager deelt actief kennis met iedereen die juridische of fiscale informatie nodig heeft. Waarom? Om het niveau van onze dienstverlening te verhogen en ons netwerk te vergroten. Kennis delen is kracht. Het geeft de cliënt inzicht en maakt samenwerking en advisering doelgerichter. Kennis delen vormt de basis van alles wat we doen.
2 filter(s) actief

Expertise

Selecteer de gewenste filteritems

  • Combinatie niet mogelijk met:

Sector

Selecteer de gewenste filteritems

  • U heeft geselecteerd:
  • Combineren met:

Thema

Selecteer de gewenste filteritems

  • Combinatie niet mogelijk met:

Auteur

Selecteer de gewenste filteritems

  • U heeft geselecteerd:
  • Combineren met:
  • Combinatie niet mogelijk met:
Zoekopdracht delen:
Aantal resultaten: 16

Fiscale update Prinsjesdag 2023

Op Prinsjesdag, 19 september 2023, heeft de demissionaire Minister van Financiën het Belastingplan 2024, inclusief overige wetsvoorstellen, gepresenteerd. Het wetgevingspakket in het Belastingplan 2024 dient nog te worden behandeld en goedgekeurd door het Nederlands Parlement (Eerste en Tweede Kamer) en kan dus aan verandering onderhevig zijn. Gezien de demissionaire status van het kabinet en de komende verkiezingen zijn veranderingen niet uitgesloten.

Belangrijkste fiscale wijzigingen 2023

Het Ministerie van Financiën heeft in een publicatie van 20 december 2022 de belangrijkste fiscale wijzigingen voor 2023 opgenomen.

Aanscherping administratieve verplichtingen voor digitale platformexploitanten (DAC7)

Met ingang van 1 januari 2023 worden bepaalde platformexploitanten verplicht gegevens van verkopers op hun platform te verzamelen, verifiëren en rapporteren aan de Belastingdienst. De Belastingdienst zal deze gegevens vervolgens automatisch uitwisselen met de belastingautoriteiten van andere EU-lidstaten. Deze nieuwe regelgeving volgt uit een wijziging van de EU-richtlijn betreffende de administratieve samenwerking op het gebied van de belastingen (DAC7) en is op 23 maart 2022 aangeboden aan de Tweede Kamer.

Fiscale beleidsprioriteiten van kabinet-Rutte IV (februari 2022)

Op 16 februari 2022 heeft het kabinet-Rutte IV door middel van een Kamerbrief met bijlage de beleidsprioriteiten op fiscaal gebied gepubliceerd. Dit volgt uit het eerder gesloten coalitieakkoord naar aanleiding van de kabinetsformatie. In dit artikel wordt een aantal relevante beleidsprioriteiten op een rij gezet en toegelicht.

Belastingdienst doet uitspraak in box 3 procedures over de jaren 2017-2020!

De Belastingdienst heeft op 4 februari 2022 uitspraak gedaan in de zogenaamde massaal bezwaarprocedures met betrekking tot box 3 in de inkomstenbelasting over de jaren 2017 tot en met 2020. In dit artikel wordt hier op ingegaan en komt in het kort ook de aanpak van de Staatssecretaris van Financiën voor de toekomst aan de orde.

Fiscale maatregelen coalitieakkoord Rutte IV

De politieke partijen VVD, D66, CDA en ChristenUnie hebben op 15 december 2021 een coalitieakkoord gepubliceerd onder de titel "Omzien naar elkaar, vooruitkijken naar de toekomst" In dit akkoord zijn gedetailleerde fiscale maatregelen opgenomen die van belang zijn voor particulieren, familiebedrijven en de aandeelhouders (DGA's) en internationaal opererende ondernemingen. In deze blog is een aantal belangrijke fiscale maatregelen op een rij gezet.

Aanvullingen op het Belastingplan 2022

De algemene politieke beschouwingen naar aanleiding van het Belastingplan 2022 hebben geleid tot een uitspraak van minister-president Mark Rutte over het toptarief in de vennootschapsbelasting en een aantal fiscale toezeggingen aan de Tweede Kamer door staatssecretaris van Financiën Vijlbrief naar aanleiding van ingediende moties. Het betreft onder andere aangekondigde maatregelen op het vlak van de renteaftrek (EBITDA-regel) en het behalen van fiscale voordelen bij een spreiding van activiteiten over meerdere vennootschappen.

Fiscale eenheid vennootschapsbelasting: handhaven of beëindigen?

In de afgelopen jaren hebben rechtspraak en wetswijzigingen ertoe geleid dat bij ondernemingen steeds vaker de vraag opkomt of het zinvol is een fiscale eenheid voor de vennootschapsbelasting te handhaven, te beëindigen of ‘op te knippen’ in meerdere fiscale eenheden. Dit artikel beschrijft op hoofdlijnen voordelen en nadelen van een fiscale eenheid en benoemt een aantal redenen voor de beëindiging of het 'opknippen' van een fiscale eenheid.

Update Dutch Tax Plan 2021 (24 December 2020)

On Tuesday 15 September 2020, Budget Day 2020, the Dutch Minister of Finance has published the Tax Plan 2021. This plan has recently been approved by the Dutch Parliament.

Fiscale coronareserve 2019 maakt versnelde verliesverrekening 2020 mogelijk (update 19 juni 2020)!

Op 8 mei 2020 heeft het kabinet een maatregel gepubliceerd waardoor een te verwachten verlies over het boekjaar 2020 voor zover dat gerelateerd is aan de coronacrisis, al in aanmerking mag worden genomen in de aangifte vennootschapsbelasting over het boekjaar 2019. Er mag een zogenoemde fiscale coronareserve worden gevormd die leidt tot een verlaging van verschuldigde vennootschapsbelasting. Hierdoor komen in 2020 liquiditeiten beschikbaar voor de bedrijfsvoering. Op 19 juni 2020 heeft Staatssecretaris Vijlbrief een aanvullende toelichting gegeven aan de hand van vragen vanuit de Tweede Kamer.

Corona: concrete fiscale aandachts- en actiepunten ter behoud van liquiditeiten (update 20 mei 2020)!

De snelle verspreiding van het corona-virus heeft ongetwijfeld grote negatieve gevolgen voor de liquiditeitspositie van een groot aantal bedrijven en instellingen. In dit artikel treft u enkele concrete fiscale aandachts- en actiepunten aan waarmee u liquiditeiten zoveel mogelijk binnen uw organisatie beschikbaar kunt houden. In een afzonderlijk artikel zijn overige fiscale maatregelen behandeld.

1 2