1. Home
  2. Kennis

Onze kennis Sterker door kennis

Dirkzwager deelt actief kennis met iedereen die juridische of fiscale informatie nodig heeft. Waarom? Om het niveau van onze dienstverlening te verhogen en ons netwerk te vergroten. Kennis delen is kracht. Het geeft de cliënt inzicht en maakt samenwerking en advisering doelgerichter. Kennis delen vormt de basis van alles wat we doen.
2 filter(s) actief

Expertise

Selecteer de gewenste filteritems

  • Combinatie niet mogelijk met:

Sector

Selecteer de gewenste filteritems

Thema

Selecteer de gewenste filteritems

  • U heeft geselecteerd:
  • Combineren met:
  • Combinatie niet mogelijk met:

Auteur

Selecteer de gewenste filteritems

  • U heeft geselecteerd:
  • Combineren met:
  • Combinatie niet mogelijk met:
Zoekopdracht delen:
Aantal resultaten: 19

Hof Leeuwarden: 100% beschikbaarheid of storingsvrij is geen redelijke uitleg van SLA

IT-storingen zijn uitermate hinderlijk. In een recente zaak voor het hof Leeuwarden stond de vraag centraal of de afnemer er vanuit mocht gaan dat zij 100% gegarandeerde beschikbaarheid mocht verwachten van haar werkomgeving die extern werd gehost en beheerd, althans dat dit nagenoeg storingsvrij beschikbaar moest zijn. Het hof oordeelde dat dit niet het geval is omdat dat geen redelijke uitleg van de SLA was. Ook was er geen sprake van schending van de zorgplicht. Een interessante uitspraak waar de nodige lessen uit te trekken zijn voor het opstellen en managen van SLA’s.

IT-contracten (deel 15): Duur en beëindiging

De duur van een overeenkomst is een belangrijk onderwerp bij contractonderhandelingen, niet in de minste plaats omdat hier vaak kortingen aan verbonden kunnen worden. Overeenkomsten kunnen voor bepaalde en onbepaalde tijd worden aangegaan. Wat zijn de voor- en nadelen van dergelijke afspraken? Verder kunnen overeenkomsten op meerdere manieren worden beëindigd, bijvoorbeeld door opzegging of door ontbinding. Waarom is het zo van belang om hier een duidelijk en juist onderscheid in te maken? In deze bijdrage wordt op deze vragen ingegaan.

IT-contracten (deel 14): Intellectuele Eigendom

Als je een IT-contract sluit tot de levering of terbeschikkingstelling  van bijvoorbeeld een website of software is het belangrijk na te denken over de intellectuele eigendomsrechten. Het auteursrecht is veruit het belangrijkste intellectuele eigendomsrecht om software te beschermen. Op het moment dat je hiertoe niets regelt, komen de rechten aan de ontwikkelaar toe. Met name in geval van maatwerksoftware kan dit verstrekkende gevolgen voor de afnemer hebben: zo mag je niets (laten) wijzigen en kan je zelfs gedwongen worden te stoppen met het gebruik van de software. Het is dan ook belangrijk de intellectuele eigendomsrechten contractueel goed te regelen. In dit blog ga ik in op de contractuele afspraken omtrent intellectuele eigendomsrechten. Hierbij komen zowel de vermogensrechtelijke handelingen als enkele andere belangrijke regelingen aan bod. Ik sluit af met enkele praktische tips.

IT-contracten (deel 16): Gevolgen van beëindiging en de exitregeling

In het vorige artikel zijn wij ingegaan op duur en beëindiging van de overeenkomst. In dit artikel ga ik in op de praktische gevolgen van een beëindiging van een overeenkomst. Het komt in onze praktijk met enige regelmaat voor: een IT-contract voor een essentieel softwarepakket wordt opgezegd en vervolgens blijkt dat de leverancier niet zonder meer (lees: niet zonder meerkosten) wil meewerken aan het teruggeven van de data of een overstap naar een opvolgende leverancier. Vaak wordt gedacht dat je een leverancier, zeker als het gaat om essentiële software, te allen tijde kunt dwingen om mee te werken aan een dergelijke overstap of aan teruggave van data. Dit is echter niet zo. Deze problematiek is te verhelpen door het opnemen van een goede exitregeling in het IT-contract waarin vermeld staat hoe partijen moeten handelen nadat het contract is opgezegd. In dit artikel geef ik enkele praktische handvatten voor het opstellen van een adequate exitregeling.

IT-contracten (deel 17): Toepasselijk recht en bevoegde rechter

IT-contracten kunnen snel een internationaal karakter hebben doordat bijvoorbeeld wordt gecontracteerd met een buitenlandse softwareleverancier en/of dat de hosting van de SaaS-applicatie buiten Nederland plaatsvindt. In veel contracten worden dan (terecht) afspraken gemaakt over welk recht van toepassing is op de overeenkomst en ook waar eventuele geschillen kunnen worden voorgelegd (rechter, arbiter).

IT-Leverancier ZIS moet licentievergoeding aan toeleverancier betalen ook al neemt ziekenhuis totale ZIS niet af

In dit hoger beroep van wat begon als een incassoprocedure van onbetaald gelaten licentievergoedingen, komt de vraag centraal te staan op welk moment de licentievergoedingen verschuldigd raakten die de leverancier aan zijn toeleverancier moest betalen. Is dit al vanaf het moment van installatie van de software in de testomgeving? Of pas nadat het totale Ziekenhuis Informatie Management Systeem (ZIS) in gebruik zou worden genomen door het ziekenhuis? Dat laatste gebeurde echter niet. Het Hof D...

Knellende leveranciersafhankelijkheid bij ICT in de zorg: Bestuur niet altijd ‘in control’

Voor een nieuw ziekenhuisinformatiesysteem inclusief EPD heeft de raad van bestuur effectief de keuze uit een handvol leveranciers. Dit geldt ook voor andere voor het ziekenhuis essentiële ICT-voorzieningen. Wie eenmaal voor een partij heeft gekozen, zit al gauw opgesloten in het contract. De opkomst van Saas en cloud-computing maakt deze afhankelijkheidsrelatie nog pregnanter. Wat te doen om als bestuur controle te houden? In dit interview voor Boardroom Zorg geeft Ernst-Jan van de Pas een i...

Opstellen van IT-contracten: Risicoanalyse, hoe pak je dit aan?

Contracten maken is een ambacht. In eerder blogs heb ik geschreven over de kernvragen die je in elk IT-contract moet kunnen beantwoorden (de formule voor een goed (IT-)contract: W+W+W+H+K). Bij complexere opdrachten is echter minstens zo belangrijk dat je in kaart brengt welke risico’s er zijn en die mitigeert. Maar hoe doe je dat? In dit blog enkele praktische handvatten voor het doen van risicoanalyses en een concreet voorbeeld. Toen ik laatst tijdens een seminar over IT-geschillen (voorkom...

Technology Partnerships in HealthTech: een verdere verkenning

De financiële druk op ziekenhuizen neemt toe. Zorgverzekeraars worden steeds kritischer over de uitgaven van ziekenhuizen en willen ook steeds meer te zeggen krijgen over de inhoud en kwaliteit van zorgverlening. Ziekenhuizen willen goede zorg blijven bieden en daarvoor hebben zij toegang nodig tot state of the art technologie, terwijl ze vaak niet over de financiële middelen beschikken om hoge investeringspieken op te vangen. In dit krachtenveld worden door leveranciers van kapitaalintensiev...

NVZ komt met uitgangspuntendocument EPD

Onlangs berichtte de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ) dat zij een eerste versie van het Uitgangspuntendocument voor EPD systemen heeft ontwikkeld voor haar leden. Dit document bevat functionele en technische specificaties voor EPD systemen, onderverdeeld in knock-outcriteria, eisen en wensen die aan dergelijke systemen door ziekenhuizen worden gesteld. Aanleiding voor het opstellen van het omvangrijke document (circa 90 pagina's) is dat de selectie van een nieuw Elektronisch Pati...

Mislukte SAP-implementatie: Budgetoverschrijding van 16 miljoen dollar geen tekortkoming

In deze zaak tussen Nalco en IBM oordeelde het Gerechtshof Den Haag onlangs dat IBM niet toerekenbaar tekort is geschoten jegens opdrachtgever Nalco, ondanks een budgetoverschrijding van maar liefst 16 miljoen dollar (op een oorspronkelijke raming van circa 10 miljoen dollar) en een te late oplevering (januari 2005 in plaats van april 2004). Hoe kan dit? Relevante feitenIk hoor u denken: Dat heeft vast en zeker te maken met de inhoud van de gemaakte afspraken en de relevante feiten. En dat i...

Private doorstart EPD infrastructuur gaat toch wel door

Het einde van het jaar is altijd een goed moment om nog even terug te kijken naar wat er dat jaar allemaal gebeurd is. Ten aanzien van het Elektronisch Patienten Dossier (EPD) is het een zeer bewogen jaar geweest. Eerder berichtten wij al dat Nictiz per 1 januari 2012 letterlijk de stekker uit het Landelijk Schakel Punt (LSP) zou trekken omdat er onvoldoende garanties en andere (financiele) middelen waren gevonden om door te kunnen gaan met het LSP. Goed een maand later bericht Nictiz dat (on...

1 2