1. Home
  2. Kennis

Onze kennis Sterker door kennis

Dirkzwager deelt actief kennis met iedereen die juridische of fiscale informatie nodig heeft. Waarom? Om het niveau van onze dienstverlening te verhogen en ons netwerk te vergroten. Kennis delen is kracht. Het geeft de cliënt inzicht en maakt samenwerking en advisering doelgerichter. Kennis delen vormt de basis van alles wat we doen.
2 filter(s) actief

Expertise

Selecteer de gewenste filteritems

  • Combinatie niet mogelijk met:

Sector

Selecteer de gewenste filteritems

  • Combinatie niet mogelijk met:

Thema

Selecteer de gewenste filteritems

  • U heeft geselecteerd:
  • Combineren met:
  • Combinatie niet mogelijk met:

Auteur

Selecteer de gewenste filteritems

  • U heeft geselecteerd:
  • Combineren met:
  • Combinatie niet mogelijk met:
Zoekopdracht delen:
Aantal resultaten: 44

Het Medisch Specialistisch Bedrijf (MSB) en de Wmcz 2018

Veel medisch specialisten die werkzaam zijn in een algemeen ziekenhuis of een zelfstandig behandelcentrum (‘ZBC’) zijn als vrij beroepsbeoefenaar georganiseerd in een Medisch Specialistisch Bedrijf (‘MSB’). Het functioneren van het MSB en de relatie met het ziekenhuis/ZBC leidt in de praktijk tot diverse juridische en fiscale vraagstukken. Bijvoorbeeld welke verplichtingen voor het MSB voortvloeien uit sectorspecifieke wet- en regelgeving, vragen over de samenwerking met het ziekenhuis en de fiscale toetsing van het MSB door de Belastingdienst. In deze blogreeks gaan wij in op juridische en fiscale aspecten die spelen bij MSB’s. Dit artikel gaat over de verplichtingen die voor een MSB voortvloeien uit de Wet medezeggenschap cliëntenraden 2018 (‘Wmcz 2018’).

Het bindende voordrachtrecht van de cliëntenraad

Op 1 juli 2020 treedt zoals het er nu uitziet de herziene WMCZ in werking. In de WMCZ is onder meer vastgelegd welke zorginstellingen een cliëntenraad in moeten stellen en welke rechten aan een cliëntenraad toekomen. Eén daarvan is het recht om een bindende voordracht te doen voor de benoeming van ten minste één lid van het toezichthoudend orgaan van de instelling (art. 10 WMCZ nieuw). De cliëntenraad kan op deze wijze invloed uitoefenen op het interne toezicht op de zorginstelling. In deze bijdrage gaan we nader op dit recht van de cliëntenraad in.

Een verticale haven in een horizontale wereld: wanneer opent het gezondheidsrecht de sluizen voor het civiele recht?

De tijd is rijp voor een herbezinning op de dogmatische aannames die ten grondslag liggen aan het gezondheidsrecht als functioneel rechtsgebied. Aannames die zich primair manifesteren in de kwalificatie van de geneeskundige behandelingsovereenkomst als patiëntenrechtenvehikel en niet als (eerst en vooral) een wederkerige overeenkomst tussen twee partijen.

Afbreken overleg en negatieve uitlatingen voldoende voor toelatingsontzegging ziekenhuis?

We hebben op deze kennispagina’s al eerder geschreven over het ziekenhuizen ten dienste staande middel van de onmiddellijke toegangsontzegging aan een medisch specialist. Is het afbreken van een (belangrijk) overleg met en het doen van negatieve uitlatingen over de raad van bestuur hiervoor voldoende? De voorzieningenrechter van de rechtbank Rotterdam vindt van niet.Het ging om een groep kaakchirurgen die een conflict hadden over (onder andere) de wijze waarop een van hen behandelingen regist...

Wetsvoorstel Wmcz (6, slot): ontbinding cliëntenraden

In uitzonderlijke gevallen heeft de zorgaanbieder de mogelijkheid om een cliëntenraad te ontbinden als die cliëntenraad disfunctioneert (vgl. HR 6 april 2001, NJ 2001 / 325; Rb. Overijssel 14 juni 2013, ECLI:NL:RBOVE:2013:1176). Het wetsvoorstel codificeert deze tot op heden slechts jurisprudentieel verankerde mogelijkheid, die ook nagenoeg nooit in samenwerkingsovereenkomsten wordt opgenomen. Een ‘sensitieve kwestie’, aldus te wetgever, wat duidelijk te merken is aan de wijze waarop een en a...

Wetsvoorstel Wmcz (5): conflictregeling en enquêterecht

In de vorige bijdrage heb ik onder andere de instemmingsrechten besproken die het wetsvoorstel tot wijziging van de Wmcz introduceert.In dat kader kwam de taak van de LCvV al even aan de orde om vervangende toestemming te geven aan de instelling als de weigering van de cliëntenraad om in te stemmen met een instemmingsplichtig besluit onredelijk is of als het besluit van de instelling wordt gevergd om redenen van bedrijfsorganisatorische, -economische of -sociale aard.ConflictregelingHet taken...

Wetsvoorstel Wmcz (4): medezeggenschapsregeling en advies- en instemmingsrechten

In de vorige bijdrage heb ik stilgestaan bij de vraag wie in de nieuwe wet wanneer een formele cliëntenraad in moet richten.MedezeggenschapsregelingAls deze vraag is beantwoord, dient de instelling in kwestie in overleg met de betreffende cliëntenra(a)d(en) een zogenaamde ‘medezeggenschapsregeling’ op te stellen. Als er (nog) geen cliëntenraad is of als de zittende cliëntenraad ‘niet functioneert’, wordt de rol van de cliëntenraad waargenomen door een ‘representatief te achten delegatie van c...

Wetsvoorstel Wmcz (3): reikwijdte verplichtingen zorgaanbieders

In de vorige bijdragen aan deze serie korte artikelen heb ik het Advies van de Raad van State en het Nader Rapport in reactie op dat Advies besproken. Hoogste tijd om in te zoomen op het wetsvoorstel zelf.Op wie van toepassing? De reikwijdte van het wetsvoorstel is breed; breder dan die van de huidige Wmcz, maar ook dan die van de eerdere consultatieversie. De huidige koppeling met de WTZi-toelating wordt, zoals verwacht, geheel losgelaten. De nieuwe Wmcz wordt van toepassing op alle rechtspe...

Wetsvoorstel Wmcz (2): Reactie Advies Raad van State

In mijn eerste bijdrage in deze reeks heb ik het Advies besproken dat de Raad van State heeft opgesteld naar aanleiding van het wetsvoorstel tot wijziging van de Wet medezeggenschap cliënten zorginstellingen (Wmcz). Dit keer het Nader Rapport van 15 december 2017 waarin de wetgever op het Advies reageert. Of beter gezegd: in hoffelijke termen laat weten dat het Advies helaas niet past in het politiek-emancipatoire programma waarvan de nieuwe Wmcz een van de grote vlaggenschepen is. Wie nog de...

Wetsvoorstel Wmcz (1): Advies Raad van State

 Het is zo ver: het wetsvoorstel tot wijziging van de Wet medezeggenschap cliënten zorginstellingen (Wmcz) is vlak voor de jaarwisseling bij de Tweede Kamer ingediend. In een serie korte artikelen zal ik dit wetsvoorstel bespreken. Vandaag de aftrap: het inmiddels gepubliceerde Advies van de Raad van State van 14 juni 2017.In het verleden heb ik (zeer) kritisch bericht over de consultatieversie van de nieuwe Wmcz, onder andere op deze kennispagina’s. Deze kritiek is mij, blijkens soms nogal e...

1 2 3 4