Patroon van Prada niet te patenteren
Prada probeert een patroon voor onder meer kleding en textiel te beschermen als merk. In dit geval lukt dat niet. Fashion beschermen...?
Prada probeert een patroon voor onder meer kleding en textiel te beschermen als merk. In dit geval lukt dat niet. Fashion beschermen...?
Platforms dienen heden ten dage als online marktplaatsen, voor de verkoop en promotie van allerlei producten, waaronder namaak. De vraag is wat de merkhouder hiertegen kan.
De merkbescherming van cosmetica vergt strategische procesvoering, zeker wanneer partijen in elkaars vaarwater zijn geraakt. Dit blijkt uit een recente uitspraak over Medex.
Het opeisen van een model of recht op een ontwerp is wettelijk geregeld. De daartoe gerechtigde kan dit in een juridische procedure laten vaststellen.
In een recent merkengeschil is het merkhouder TikTok gelukt de inschrijving van TIC TAC K.O. tegen te houden, met een beroep op verwarringsgevaar...
Nike heeft een oppositieprocedure tegen de merkaanvraag van ‘MAX 1’ ingesteld, op grond van haar AIR MAX-merken. Het BBIE wijst de claims van Nike toe.
Met een merk kunt u producten of diensten van uw onderneming onderscheiden van die van andere ondernemingen. Door middel van het merkenrecht kan uw merk worden beschermd en kan bijvoorbeeld worden opgekomen tegen een derde die eenzelfde of een soortgelijk merk gebruikt.
Steeds vaker is in het nieuws te lezen dat de kledingindustrie, met name fast fashion, schadelijk is voor het milieu. In een poging om duurzamer te zijn wordt steeds meer aan upcycling gedaan. Is upcycling door een derde merkenrechtelijk gezien eigenlijk wel toegestaan?
Cosmeticamerk L’Oréal is het gelukt de letter K als merk te claimen. Het Europese Gerecht oordeelde hierover in een merkrechtelijke kwestie.
Mag je bij online verkoop gebruik maken van EAN-nummers van anderen? Of is dat verboden merkinbreuk?
Beschermde oorsprongsbenamingen (BOB’s) kunnen als intellectueel eigendomsrecht worden beschermd, ook wanneer het de export van feta betreft
Merkgebruik zonder toestemming van de merkhouder is in beginsel verboden merkinbreuk, tenzij de merkhouder dit gebruik vijf jaar lang bewust gedoogt.