WNT-nieuws: het algemene bezoldigingsmaximum voor 2024 is bekend
Vorige week is het algemene bezoldigingsmaximum van de Wet normering topinkomens (WNT) voor 2024 vastgesteld op € 233.000.
Vorige week is het algemene bezoldigingsmaximum van de Wet normering topinkomens (WNT) voor 2024 vastgesteld op € 233.000.
De minister van SZW heeft bekend gemaakt dat de normbedragen die gelden voor de tewerkstelling van (o.a.) kennismigranten en EU blauwe kaart houders worden geïndexeerd per 1 januari 2023. De herziening leidt tot een (forse) verhoging van de normbedragen waardoor werkgevers die in 2023 een aanvraag willen indienen rekening moeten houden met een hoger looncriterium.
Een vreemdeling die afkomstig is van buiten de EU of EER (m.u.v. Zwitserland) mag (in beginsel) uitsluitend in Nederland werken indien hij/zij beschikt over een verblijfs- en werkvergunning. De persoon of organisatie die belang heeft bij een verblijf van een dergelijke vreemdeling is een referent. Voor sommige vergunningen is vereist dat een organisatie erkend referent is. Het (erkend) referentschap brengt de nodige verplichtingen met zich. In een vijfluik gaan wij in op deze verplichtingen, de gevolgen van schending van deze verplichtingen en hoe de risico’s gemitigeerd kunnen worden. In deze vierde blog gaan wij in op de gevolgen van het schenden van een van de verplichtingen door een (erkend) referent.
Een vreemdeling die afkomstig is van buiten de EU of EER (m.u.v. Zwitserland) mag (in beginsel, zo geldt er o.a. voor Oekraïense vluchtelingen per 1 april 2022 een uitzondering) uitsluitend in Nederland werken indien hij/zij beschikt over een verblijf- en werkvergunning. De persoon of organisatie die belang heeft bij een verblijf van een dergelijke vreemdeling is een referent. Voor sommige vergunningen is vereist dat een organisatie erkend referent is. Het (erkend) referentschap brengt de nodige verplichtingen met zich. In een vijfluik gaan wij in op deze verplichtingen, de gevolgen van schending van deze verplichtingen en hoe de risico’s gemitigeerd kunnen worden. In deze tweede blog gaan wij in op de administratie- en bewaarplicht van een (erkend) referent.
Een vreemdeling die afkomstig is van buiten de EU of EER (m.u.v. Zwitserland) mag (in beginsel, zo geldt er o.a. voor Oekraïense vluchtelingen per 1 april 2022 een uitzondering) uitsluitend in Nederland werken indien hij/zij beschikt over een verblijf- en werkvergunning. De persoon of organisatie die belang heeft bij een verblijf van een dergelijke vreemdeling is een referent. Voor sommige vergunningen is vereist dat een organisatie erkend referent is. Het (erkend) referentschap brengt de nodige verplichtingen met zich. In een vijfluik gaan wij in op deze verplichtingen, de gevolgen van schending van deze verplichtingen en hoe de risico’s gemitigeerd kunnen worden. In deze eerste blog gaan wij in op de zorgplicht van een (erkend) referent.
De Nederlandse overheid is druk bezig om de opvang van vluchtelingen uit Oekraïne te faciliteren. Hier hoort ook bij dat de Oekraïners na aankomst in Nederland snel een baan kunnen vinden en op die manier kunnen voorzien in hun eigen onderhoud. Vóór 1 april 2022 had een arbeidsmigrant uit Oekraïne een tewerkstellingsvergunning nodig waar een arbeidsmarkttoets aan vooraf ging. Vanaf 1 april 2022 geldt deze verplichting niet meer voor Oekraïense vluchtelingen en hoeft de aanstaand werkgever slechts ten minste twee werkdagen voor indiensttreding een melding te doen bij het UWV.
Na een maandenlange troepenopbouw zijn Russische troepen op 24 februari jl. Oekraïne binnengetrokken. De oorlog tussen Rusland en Oekraïne is een nachtmerrie voor Oekraïners die nu in grote onzekerheid verkeren over hun veiligheid. De Europese Commissie verwacht dat tussen de 2,5 en 6,5 miljoen Oekraïners zullen vluchten. Een gevolg van de oorlog is dat veel westerse bedrijven en burgers de Oekraïners een hart onder de riem steken, hulp aanbieden en hun banden met Rusland beëindigen. Op Europees niveau worden daarnaast afspraken gemaakt over het opvangen van de vluchtelingen in lidstaten van de Europese Unie (EU). Maar betekent dit dat u als Nederlandse werkgever vluchtelingen uit Oekraïne mag aannemen? In dit artikel geven wij antwoord op deze vraag.
De voorwaarden van de NOW-regeling, de berekening van de omzetdaling, de in aanmerking te nemen loonsom én de hoogte van de compensatie samengevat in een tweetal overzichtelijke schema’s.
Minister Koolmees beoogde met de invoering van de cumulatiegrond (i-grond) een versoepeling van het ontslagrecht, zodat het risico voor werkgevers bij het aangaan van een vast contract wordt verkleind en werkgevers minder terughoudend zijn om een vast contract aan te gaan. Het is nu wachten op de eerste ontbindingsuitspraken op de i-grond om te bezien hoe dit in de praktijk zal werken. In deze bijdrage geven wij u alvast een voorschot.