WNT-nieuws: het algemene bezoldigingsmaximum voor 2024 is bekend
Vorige week is het algemene bezoldigingsmaximum van de Wet normering topinkomens (WNT) voor 2024 vastgesteld op € 233.000.
Vorige week is het algemene bezoldigingsmaximum van de Wet normering topinkomens (WNT) voor 2024 vastgesteld op € 233.000.
Op het moment dat een werknemer vanuit het buitenland in Nederland komt werken en vice versa, rijst de vraag welk arbeidsrecht in dat geval van toepassing is. Zo kun je te maken krijgen met verschillende regels uit verschillende landen. In dit artikel wordt uitgelegd welk arbeidsrecht moet worden toegepast bij grensoverschrijdend werken (binnen de EU).
Op het moment dat de Wet Normering Topinkomens (WNT) van toepassing is op een rechtspersoon of instelling, is de vervolgvraag voor wie binnen de rechtspersoon of instelling dit dan precies gevolgen heeft. In dit artikel ga ik daar verder op in.
De Wet normering topinkomens (‘WNT’) bestaat inmiddels 10 jaar en limiteert de bezoldiging van topfunctionarissen in de publieke- en semipublieke sector. Met name in de semipublieke sector bestaat nog wel eens de vraag wanneer een onderneming valt onder het toepassingsbereik van de WNT. In dit artikel zal ik dit nader toelichten.
In augustus jl. is het algemene bezoldigingsmaximum van de Wet normering topinkomens (WNT) voor 2023 vastgesteld op € 223.000. De sectorale bezoldigingsnormen 2023 voor de sector onderwijs zijn inmiddels ook bekend.
In september jl. is het algemene bezoldigingsmaximum van de Wet normering topinkomens (WNT) voor 2022 vastgesteld op € 216.000. De sectorale bezoldigingsnormen 2022 voor de volkshuisvesting, de zorg en het onderwijs zijn inmiddels ook bekend.
Een topfunctionaris van een WNT-instelling heeft op grond van de Wet minimumloon en minimum vakantiebijslag (“WML”) recht op 8% vakantiegeld. In de praktijk wordt deze vakantietoeslag, net als bij andere ‘reguliere’ werknemers maandelijks gereserveerd en éénmaal per jaar in de maand juni uitgekeerd. Bij een topfunctionaris zou dit (bij een einde van het dienstverband) kunnen leiden tot problemen. Dit artikel gaat hierop nader in.
Op grond van de WNT is de instelling verplicht de gegevens omtrent de bezoldiging van de topfunctionaris te publiceren en openbaar te maken. Dit geldt ook voor niet-topfunctionarissen, voor zover de bezoldiging de maximale norm uit artikel 2.3 WNT overschrijdt. Op grond van artikel 5b Uitvoeringsregeling WNT geldt er voor deze openbaarmakingsverplichting een vrijstellingsregeling, welke de instelling kan toepassen indien aan de vereisten van deze regeling is voldaan. Dit artikel gaat in op de vereisten voor de vrijstellingsregeling.
In 2017 berichtte ik u al over de vrijstelling van werk onder de WNT. Uit de jurisprudentie volgde dat vrijstelling van werk mogelijk was, indien dit eenzijdig door de WNT-instelling was opgelegd en de topfunctionaris hiertegen in bezwaar ging. In dit artikel ga ik in op de hiervoor vastgelegde regelgeving.
In eerdere artikelen hebben mijn collega Henk Hoving en ik u al bericht over de beëindigingsvergoeding op grond van de WNT en de cumulatie met de transitievergoeding, naar aanleiding van recente rechtspraak. In dit artikel zal ik huidige stand van zaken naar aanleiding van het juridisch kader en de rechtspraak uiteenzetten.
Bij het einde van een dienstverband heeft de werknemer veelal nog vakantiedagen openstaan. Op grond van artikel 7:641 BW geldt dat een werknemer bij het einde van zijn dienstverband aanspraak heeft op een uitkering in geld ten hoogte van het aantal vakantiedagen. Vraag is of dit bij een topfunctionaris in het kader van de WNT hetzelfde is. Op deze vraag ga ik in dit artikel in.