Groene claim in reisbranche onder de loep; is 'duurzame keuze' toegestaan?
Mag er geadverteerd worden met duurzaamheid in de reisbranche, en reclame gemaakt worden met de term "Duurzame keuze"?
Mag er geadverteerd worden met duurzaamheid in de reisbranche, en reclame gemaakt worden met de term "Duurzame keuze"?
Een deelnemer aan een aanbestedingsprocedure klaagt online, via LinkedIn, dat er niet zou zijn gekeken naar Europese regelgeving. Kan de partij die de aanbesteding wint, met succes een verbod op het doen van deze uitingen vorderen?
In de afgelopen jaren zijn drie zaken tegen social media-platform TikTok gestart. In deze massaschadeclaims wordt de vraag gesteld of TikTok de privacy van kinderen en volwassenen schendt, of de algemene voorwaarden van TikTok onwettig zijn, en of TikTok honderdduizenden Nederlanders een schadevergoeding moet betalen. Waar gaat deze zaak precies over? En wat vindt de rechter hiervan? In dit blog leg ik alles uit over de miljardenclaims tegen TikTok.
Al eerder stonden het horlogemerk Hamilton en Lewis Hamilton, 7-voudig wereldkampioen Formule 1, tegenover elkaar. Hij probeert zijn naam voor onder meer merchandising artikelen alsook horloges vast te leggen als merk.
Voor reclames geldt in Nederland wetgeving over Misleidende en Vergelijkende Reclame en de Nederlandse Reclame Code (NRC). Specifiek voor duurzaamheidsreclame is inmiddels ook de Code voor Duurzaamheidsreclame (CDR) van kracht. In dit artikel leest u wat dit betekent voor uw onderneming(en).
In de afgelopen jaren heeft de Europese Unie (EU) zich ingezet voor de regulering van de digitale wereld. Het doel is om burgers meer controle te geven over hun gegevens en om grote bedrijven striktere regels op te leggen. De Data Act geeft nieuwe regels voor de toegang tot data, het opeisen van data door de overheid en het overstappen tussen clouddiensten. Wat houdt deze wet precies in? En misschien nog wel belangrijker: wat betekent dit voor u en uw bedrijf?
Artificial Intelligence (AI) wordt steeds vaker gebruikt en zal de komende jaren een steeds grotere rol krijgen. Programma’s als ChatGPT kunnen scherpe teksten schrijven en software als Power BI analyseert data razendsnel. AI biedt studenten en wetenschappers nieuwe kansen, maar brengt ook grote risico’s mee. Welke regels gelden er voor het gebruik van AI in de wetenschap? En hoe bewaakt u als onderzoeker, onderwijsinstelling of onderzoeksinstelling uw wetenschappelijke integriteit?
In een recent merkengeschil doet de merkhouder TikTok een beroep op haar merkinschrijving voor TikTok voor onder meer cosmetische producten. Is er sprake van verwarringsgevaar?
Een executiegeschil kan worden gestart over de vraag of dwangsommen zijn verbeurd die eerder door de rechter zijn opgelegd. Wij bespreken de kaders.
Eind 2022 stuurde de Europese Commissie het voorstel voor de AI Act naar het Europees Parlement. Deze wet legt specifieke verplichtingen op aan AI-makers en -gebruikers en verbiedt bepaalde risicovolle AI-praktijken. Commissies van het Europees Parlement hebben afgelopen week amendementen aangenomen op de AI Act. Wat houden deze amendementen in? En misschien nog wel belangrijker: wat betekent dit voor u en uw bedrijf?
Er komt Europese regelgeving over deepfakes. Vraag daarbij is wanneer het gebruik van dit soort AI illegaal is en schending van portretrecht ?
In een recent merkengeschil is het merkhouder TikTok gelukt de inschrijving van TIC TAC K.O. tegen te houden, met een beroep op verwarringsgevaar...