Houden werknemers en de privacywetgeving digitalisering tegen?
Werkgevers maken veelvuldig gebruik van nieuwe softwareapplicaties om hun Duitse onderneming verdergaand te digitaliseren en werkzaamheden te verlichten.
Werkgevers maken veelvuldig gebruik van nieuwe softwareapplicaties om hun Duitse onderneming verdergaand te digitaliseren en werkzaamheden te verlichten.
Als u ook in Duitsland zaken wilt doen, zult u al snel tegen het gebruik van algemene voorwaarden aanlopen.
Conform Duits recht is een onderneming verplicht om altijd haar telefoonnummer op te geven voordat zij een overeenkomst met een consument sluit in het kader van een verkoop op afstand of verkoop buiten de verkoopruimtes.
Veel producenten worden geconfronteerd met productaansprakelijkheidsclaims. Als een dergelijke zaak voor de rechter komt, is de verdeling van de bewijslast een belangrijke factor voor de uitkomst van de procedure.
Op 14-05-2019 heeft het Europese Hof van Justitie (HvJ-EU) een belangrijk arrest uitgevaardigd, het zogenaamde “prikklok”-arrest.
Duitsland is een van de weinige landen binnen Europa, die tot op heden geen fiscale faciliteit voor R&D werkzaamheden kent. Daar lijkt nu echter verandering in te komen. Duitsland is van plan om op korte termijn een nieuwe fiscale faciliteit voor R&D werkzaamheden in te voeren. Er ligt zelfs al een wetsontwerp. De subsidie bedraagt maximaal € 500.000 per onderneming per jaar.
Bij de keuze om een GmbH op te richten, is het erg belangrijk om de juridische en fiscale aspecten helder voor ogen te hebben. Een van de aspecten is het aanstellen van een bestuur van de Duitse vennootschap. In Duitsland werkt het vaak nét even anders. Daarnaast spelen er ook diverse fiscale aspecten. Wij hebben de belangrijkste juridische én fiscale aandachtspunten voor u op een rij gezet.
Wij hebben vaak cliënten die hun Nederlandse voorwaarden willen laten vertalen omdat ze op de Duitse markt actief willen worden. Uit dit artikel zal blijken dat dit geen zin heeft.
Reclame is onderdeel van ons dagelijkse leven. Niet alleen omdat we iedere dag overal worden geconfronteerd met reclame, maar ook omdat ondernemers vaak nadenken hoe zij hun eigen bedrijf het beste kunnen promoten. Hiervoor gelden echter juridische grenzen, die de consument en ook andere ondernemers beschermen tegen ongewenste reclame.