1. Home
  2. Kennis

Onze kennis Sterker door kennis

Dirkzwager deelt actief kennis met iedereen die juridische of fiscale informatie nodig heeft. Waarom? Om het niveau van onze dienstverlening te verhogen en ons netwerk te vergroten. Kennis delen is kracht. Het geeft de cliënt inzicht en maakt samenwerking en advisering doelgerichter. Kennis delen vormt de basis van alles wat we doen.

Expertise

Selecteer de gewenste filteritems

Sector

Selecteer de gewenste filteritems

Thema

Selecteer de gewenste filteritems

Auteur

Selecteer de gewenste filteritems

Zoekopdracht delen:
Aantal resultaten: 49

Misleiding door domeinnaam alles4noppes.nl?

Naast de handelsnaam is ook een domeinnaam een belangrijk reclame instrument. Het gebruik van een domeinnaam is echter niet altijd toelaatbaar. Wanneer is sprake van misleiding door een domeinnaam? Die vraag wordt beantwoord in een procedure over de domeinnaam alles4noppes.nlDomeinnaamHet recht op een domeinnaam is niet wettelijk geregeld. In beginsel geldt: 'wie het eerst komt, het eerst maalt'. Is eenmaal gekozen voor een nieuwe bedrijfsnaam en de bijbehorende domeinnaam vrij, dan kan het g...

Let op de mededingingsregels bij distributieafspraken – de Europese Commissie opent de aanval

Vorige week hebben wij al bericht dat de mededingingsrechtelijke handhavingsprioriteiten van de Europese Commissie een stevige ruk hebben gemaakt in de richting van (online) distributie. Dat is een gevolg van een sectoronderzoek naar mededingingsbeperkende praktijken in de e-commerce sector dat op 10 mei 2017 is gepubliceerd. Uit een persbericht van de Europese Commissie van 14 juni 2017 blijkt dat nu ook Universal Studios, Nike en Sanrio (bekend van Hello Kitty) de strijd met de Europese Com...

Europese Commissie onderzoekt distributie Guess

De Europese Commissie is een formeel onderzoek gestart naar de mededingingsrechtelijke toelaatbaarheid van de distributiepraktijken van het kledingmerk Guess. De Commissie onderzoekt vooral of Guess haar distributeurs beperkingen oplegt bij grensoverschrijdende verkoop, zoals beperking van de online verkoop en de verkoop aan detailhandelaren in andere lidstaten van de EU. Het staat bedrijven in beginsel vrij hun distributieovereenkomsten en distributiebeleid naar eigen inzicht op te stel...

Webwinkels opgelet: ACM legt half miljoen euro boete op wegens niet respecteren consumentenrechten

Eigenaren van webwinkels opgelet. De Autoriteit Consument en Markt heeft zijn tanden laten zien en een boete opgelegd van 500.000 euro aan een winkel die zich niet hield aan consumentenwetgeving. Alle reden om eens kritisch te kijken of uw werkwijze helemaal op orde is.Wat is er aan de hand?De ACM heeft naar aanleiding van klachten van consumenten onderzoek ingesteld naar de webwinkel TOM. Het bleek dat het beleid van de winkel was om consumenten geen geld terug te betalen na het retourneren...

Hoe zat er ook alweer met de regels rondom herroeping en retourneren?

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) maakte gisteren bekend dat zij een boete opgelegd van 500.000 euro aan webwinkel-eigenaar T.O.M. bv en haar twee directeuren (elk voor 125.000 euro) voor het overtreden van de regels voor terugbetaling bij annulering van bestellingen. Consumenten zouden hun geld niet zonder aandringen terugkrijgen bij annulering van hun bestelling, of genoegen moeten nemen met een tegoedbon terwijl zij niet met een tegoedbon hadden betaald. Hoe zal het ook alweer met...

Wat te doen indien een klant zich beroept op het privacyrechtelijke inzagerecht?

Iedere professionele webshop heeft een deugdelijk privacystatement. Hierin staat o.m. vermeld welke onderneming achter de webshop schuilt gaat, wat er met persoonsgegevens wordt gedaan en waar de klant terecht kan voor vragen over zijn privacy. Vaak is ook vermeld dat de klant allerlei rechten heeft, zoals het recht op inzage. Dat klinkt natuurlijk mooi, maar wat moet er nu praktisch gezien gebeuren als een klant zich daadwerkelijk op zijn inzagerecht beroept? Veel webshops zullen hier (nog)...

Smaad claims tegen internetsite krant mogelijk, uitgever niet louter doorgeefluik

Het Hof van Justitie EU heeft op 11 september 2014 geoordeeld dat vorderingen wegens smaad ook gewoon kunnen worden ingesteld tegen een uitgever van kranten die online gezet worden. Het argument dat online kranten alleen een "tussenpersoon" zijn die louter informatie doorgeven haalt het niet.De aanleiding van het geschil vormde een aantal artikelen gepubliceerd in een Cypriotisch dagblad. Deze artikelen zijn vervolgens ook online gezet, op twee internetsites. Verzoeker Papasavvas claimt dat d...

Bewijs vereist dat algemene voorwaarden op de website stonden

Algemene voorwaarden moeten van toepassing worden verklaard en ter beschikking worden gesteld. In de praktijk wordt dit laatste vaak vergeten, of wordt alleen verwezen naar de website. De rechtbank Oost-Brabant heeft in een vonnis van 14 mei 2014 geoordeeld dat die verwijzing voldoende kan zijn, mits bewezen wordt dat de voorwaarden ten tijde van contracteren daadwerkelijk op de website stonden.[divider]Klassiek IT-geschil: systeem werkt niet goed, veel gesprekkenTussen Quantaris (leverancier...

Totale uitsluiting van aansprakelijkheid bij wanprestatie in algemene voorwaarden: mag dat?

Ja. In een koopovereenkomst tussen professionele partijen is dat wel het uitgangspunt, zo blijkt maar weer eens uit een recent arrest van het Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden. Bij (koop)overeenkomsten met consumenten ligt dat anders. Wat was er aan de hand?In een recent arrest wordt deze veelgestelde vraag  weer eens uit de doeken gedaan in een geschil over de aankoop van een niet correct werkende hijskraan (geen speelgoed). In de toepasselijke algemene voorwaarden van de leverancier was de volg...

Consument verder beschermd bij uitleg algemene voorwaarden dankzij uitspraak Hof van Justitie

Op grond van het op 16 januari 2014 door het Europese Hof van Justitie gewezen arrest moeten bedingen uit algemene voorwaarden waarschijnlijk nog sneller op consumentenvriendelijke wijze worden uitgelegd. Dit is een belangrijk aandachtspunt voor alle ondernemers die handelen met consumenten. Achtergronden bij het geschilDe achtergronden bij het geschil zijn als volgt. Een Spaanse consument, dhr. Alvarez, heeft in 2005 een koopovereenkomst voor een woning gesloten. In de toepasselijke voorwaar...

Overstappen van offline naar online verkoop: onderhoud van uw website en webshop

In een eerdere aflevering van de serie "overstappen van offline naar online verkoop" hebben we al geschreven over juridische aandachtspunten bij het inkopen van een website/webshop. Na de aankoop van de software bent u er echter niet. De software die voor uw website gebruikt wordt zal ook moeten worden onderhouden. In dit artikel staan we daarom stil bij het belang van een goede onderhoudsovereenkomst.Belang onderhoudsovereenkomstEr zijn enkele redenen waarom het van belang is een goede onder...

1 2 3 4 5