1. Home
  2. Kennis

Onze kennis Sterker door kennis

Dirkzwager deelt actief kennis met iedereen die juridische of fiscale informatie nodig heeft. Waarom? Om het niveau van onze dienstverlening te verhogen en ons netwerk te vergroten. Kennis delen is kracht. Het geeft de cliënt inzicht en maakt samenwerking en advisering doelgerichter. Kennis delen vormt de basis van alles wat we doen.
5 filter(s) actief

Expertise

Selecteer de gewenste filteritems

  • U heeft geselecteerd:
  • Combineren met:
  • Combinatie niet mogelijk met:

Sector

Selecteer de gewenste filteritems

  • Combinatie niet mogelijk met:

Thema

Selecteer de gewenste filteritems

  • Combinatie niet mogelijk met:

Auteur

Selecteer de gewenste filteritems

  • Combinatie niet mogelijk met:
Zoekopdracht delen:
Aantal resultaten: 16

Overzichtsartikel over geurhinder en veehouderij

In het Tijdschrift voor Agrarisch Recht is een artikel van Jeroen Niederer gepubliceerd over geurhinder en veehouderijen. bevat een overzicht van de belangrijkste ontwikkelingen op het gebied van wetgeving, beleid en rechtspraak van de afgelopen twee jaren.

Artikel van Jelmer Keur in JM over milieu-informatie in de Wet openbaarheid van bestuur

De Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State heeft op 24 december 2019 (ECLI:NL:RVS:2019:4422) een belangrijke uitspraak gedaan over een van de kernbegrippen in de Wet openbaarheid van bestuur (‘Wob’): het begrip ‘emissies in het milieu’ of ‘emissiegegevens’. Voor emissiegegevens geldt onder de Wob een bijzonder, ruimhartig openbaarmakingsregime.

Weigering omgevingsvergunning voor bouwen te kort door de bocht

Eerder besprak ik in dit tijdschrift een Bibob-uitspraak van 6 februari 2019, ECLI:NL:RVS:2019:350, «JM» 2019/45, waarin het college van gedeputeerde staten van Groningen de mist inging door aan een grotendeels vergunde inrichting een revisievergunning met beperkte geldigheidsduur te verlenen. Volgens de Afdeling was dat besluit in strijd met het evenredigheidsbeginsel uit artikel 3 lid 5 Wet Bibob. In de interessante tussenuitspraak van 3 juli 2019 gaat het mis voor het college van burgemeester en wethouders van Breda (‘het college’). Het college heeft geweigerd om de appellant een omgevingsvergunning te verlenen voor de realisatie van woningen en winkelruimten op een perceel in Breda. Op het moment van de aanvraag was niet de appellant, maar ‘belanghebbende’ eigenaar van de panden waarin de woningen en winkels zijn voorzien. Om die reden heeft het college deze belanghebbende aangemerkt als betrokkene in de zin van artikel 2.20 lid 1 Wabo.

De faillissementsprocedure anno 2019: transparanter en efficiënter?

De Wet modernisering faillissementsprocedure is sinds januari 2019 van kracht. Met deze wet zijn wijzigingen in de Faillissementswet doorgevoerd, waarmee de faillissementsprocedure transparanter en efficiënter zou moeten worden. Bovendien zou het voor de curator eenvoudiger moeten worden zijn taken als beheerder en vereffenaar van de failliete boedel uit te oefenen.

Noot van Sjaak van der Heul en Joske Hagelaars bij arrest Hof in Gemeentestem gepubliceerd

Indien een overheid in een grondtransactie een koopprijs betaalt die niet marktconform is, dan kan dat onrechtmatige staatssteun opleveren. Daarvoor is onder andere van belang of de koopprijs een vergoeding voor onteigening inhoudt. Wanneer inderdaad sprake is van staatssteun, is de koopovereenkomst dan in zijn geheel nietig of is sprake van partiële nietigheid en moet alleen het niet-marktconforme deel van de prijs worden terugbetaald?

Voorkeursrechten in de Aanvullingswet grondeigendom

Op 4 februari 2019 is het Wetsvoorstel Aanvullingswet grondeigendom Omgevingswet (hierna: de Aanvullingswet grondeigendom) bij de Tweede Kamer ingediend. Het Wetsvoorstel bevat onder andere de door de regering beoogde regeling van voorkeursrechten op onroerende zaken in de Omgevingswet.

Onteigening in de Aanvullingswet grondeigendom

Op 4 februari 2019 is het wetsvoorstel Aanvullingswet grondeigendom Omgevingswet (hierna: de Aanvullingswet grondeigendom) bij de Tweede Kamer ingediend. Het wetsvoorstel bevat onder andere de door de regering beoogde regeling van onteigening van onroerende zaken in de Omgevingswet.

Openbaarmaking concept planMER terecht geweigerd op grond van art. 11 Wob

Op 10 oktober 2018 heeft de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State een interessante uitspraak gedaan over toepassing van de Wet openbaarheid van bestuur (Wob). De kern van de zaak draait om de vraag of de openbaarmaking van een concept planMER, met daarin milieu-informatie, kan worden geweigerd.

Nadeelcompensatieverzoek op grond van de Tracéwet

Voor zover een verjaringstermijn niet uit de Tracéwet voortvloeit, kan de aanspraak op nadeelcompensatie niet worden beknot door in een beleidsregel alsnog in een verjaringstermijn te voorzien.

1 2