1. Home
  2. Kennis

Onze kennis Sterker door kennis

Dirkzwager deelt actief kennis met iedereen die juridische of fiscale informatie nodig heeft. Waarom? Om het niveau van onze dienstverlening te verhogen en ons netwerk te vergroten. Kennis delen is kracht. Het geeft de cliënt inzicht en maakt samenwerking en advisering doelgerichter. Kennis delen vormt de basis van alles wat we doen.

Expertise

Selecteer de gewenste filteritems

Sector

Selecteer de gewenste filteritems

Thema

Selecteer de gewenste filteritems

Auteur

Selecteer de gewenste filteritems

Zoekopdracht delen:
Aantal resultaten: 65

De Code voor Duurzaamheidsreclame toegelicht

Voor reclames geldt in Nederland wetgeving over Misleidende en Vergelijkende Reclame en de Nederlandse Reclame Code (NRC). Specifiek voor duurzaamheidsreclame is inmiddels ook de Code voor Duurzaamheidsreclame (CDR) van kracht. In dit artikel leest u wat dit betekent voor uw onderneming(en).

Misleidende productverpakking?

Koekjes van Ginger Thins hebben een kruidige smaak, terwijl volgens de verpakking van het product 0,2% gember bevat. Mag dat?

Afbrekende mededelingen door concurrenten

Een recente kwestie die speelde tussen twee producenten van trapliften laat zien welke mogelijkheden er zijn om tegen afbrekende mededelingen door concurrenten op te treden.Afbrekende mededelingenAfbrekende mededelingen kunnen juridisch gezien verschillende vormen aannemen. Onjuistheden, onwaarheden of halve waarheden kunnen onrechtmatig zijn, een oneerlijke handelspraktijk opleveren of een ongeoorloofde vergelijkende reclame zijn.De afbrekende mededeling waartegen de producent van de traplif...

Negatieve recensies weglaten op eigen website, mag dat?

Mag men reviews verzinnen of onwelgevallige recensies op een eigen website weglaten? Deze vraag komt aan de orde bij een procedure voor de Reclame Code Commissie.De websiteHet betreft de website www.goudaankoop.nl. Daar wordt op de homepage naar “Referenties” wordt gelinkt en ziet de bezoeker , door te klikken op deze link, 249 “reacties” van klanten van adverteerder afkomstig zouden zijn. Het gaat hier dus om recensies.De klachtprocedureNa een recensie wegens een slechts ervaring te hebben g...

Actieproducten niet op voorraad? Misleidende reclame

Is er sprake van misleidende reclame als geadverteerd wordt voor actieproducten die niet op voorraad zijn? Ja, zo luidt een recente beslissing van de Reclame Code Commissie.Reclame-uitingHet betreft een uiting in een reclamefolder van Emté voor “Dreft platinum all in one” lemon of original vaatwastabletten (verpakking 10 stuks) die worden aangeboden voor € 1,.Bovenaan de pagina staat: “Aanbiedingen alleen geldig op donderdag 9, vrijdag 10 en zaterdag 11 november.”De klachtprocedureTegen deze...

BTW acties onder de loep van het reclamerecht

Moeten prijzen in advertenties altijd inclusief BTW luiden? Daarover gaat de zaak tegen Bebo Parket, die in een dagbladadvertenties goederen heeft aangeboden tegen een prijs zonder BTW. Mag dat?BTW regelingIn artikel 38 van de Wet op de omzetbelasting 1968 is bepaald dat het ondernemers verboden is aan anderen dan ondernemers en publiekrechtelijke lichamen goederen en diensten aan te bieden tegen prijzen met zodanige aanduidingen dat de omzetbelasting niet in de prijzen is begrepen.Bebo Parke...

Secondlove onder vuur wegens reclames

“Flirten is niet alleen voor singles”, aldus Secondlove.nl. In haar reclames maakt zij toespelingen op vreemdgaan. 60.000 mensen hebben een petitie ondertekend waarin de uiting wordt afgekeurd. Zij vinden deze moreel verwerpelijk. Is dat genoeg om dit soort reclames als (juridisch) ontoelaatbaar te kwalificeren?Regels voor reclamesDe Nederlandse Reclamecode (NRC) noemt moraliteit niet als factor. Ook het reclamerecht in het Burgerlijk Wetboek doet dat niet.De NRC schrijft wel voor: "Reclame d...

Misleiding door domeinnaam alles4noppes.nl?

Naast de handelsnaam is ook een domeinnaam een belangrijk reclame instrument. Het gebruik van een domeinnaam is echter niet altijd toelaatbaar. Wanneer is sprake van misleiding door een domeinnaam? Die vraag wordt beantwoord in een procedure over de domeinnaam alles4noppes.nlDomeinnaamHet recht op een domeinnaam is niet wettelijk geregeld. In beginsel geldt: 'wie het eerst komt, het eerst maalt'. Is eenmaal gekozen voor een nieuwe bedrijfsnaam en de bijbehorende domeinnaam vrij, dan kan het g...

Boete van 450.000 euro voor sjoemelsoftware Volkswagen wegens oneerlijke handelspraktijken

Volkswagen AG krijgt een boete van 450.000 opgelegd voor het gebruik van sjoemelsoftware. ACM besluit dat dit oneerlijke handelsprakijken oplevert. Wat staat er in de uitspraak?Wet OHP en ACMDe wetgeving omtrent oneerlijke handelsprakijken bepaalt kort gezegd dat het verboden is om consumenten te misleiden of om essentiële aankoop informatie te verzwijgen. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) kan een boete opleggen als sprake is van een handelen of nalaten dat schade toebrengt (of kan toebr...

Advocaat Joost Becker op Editie NL als reclamerecht expert

Advocaat Joost Becker is door Editie NL geïnterviewd over de reclame-uiting van Rivella waarin Doutzen Kroes figureerde. Daarin was niet duidelijk genoeg aangegeven dat het bericht gesponsord was, hetgeen in strijd is met de Reclamecode Social Media.

De regels voor celebrity marketing op social media

Is een Instagram ‘post’ bij een foto van model Doutzen Kroes is in strijd met de Reclamecode Social Media? Deze vraag is inzet geweest  van een procedure voor de Reclame Code Commissie.Instagram postOnderwerp van geschil is een foto van Doutzen Kroes die op een trap zit in een ogenschijnlijk huiselijke omgeving. Onder de foto staat:“doutzen When the kids are finally asleep and you need a glass of wine… Het leven is niet altijd zo picture perfect zoals we op social media laten zien :) Post jij...

5 tips om misleidingsclaims op verpakkingen te voorkomen

Consumenten verleiden tot het doen van een aankoop mag, ook door te overdrijven. Maar waar ligt de grens bij verpakkingen?MisleidingMet het uiterlijk van de etiketten van de meeste producten is niets mis, en overdrijven in reclames mag tot op zekere hoogte. Echter, er worden steeds meer incidenten gemeld van misleidende verpakkingen. Op de voorkant van het etiket staat een ingrediënt groots vermeld, maar bij de ingrediëntenlijst blijkt dat de afgebeelde producten er niet (of nauwelijks) in zi...

1 2 3 4 5 6