1. Home
  2. Kennis

Onze kennis Sterker door kennis

Dirkzwager deelt actief kennis met iedereen die juridische of fiscale informatie nodig heeft. Waarom? Om het niveau van onze dienstverlening te verhogen en ons netwerk te vergroten. Kennis delen is kracht. Het geeft de cliënt inzicht en maakt samenwerking en advisering doelgerichter. Kennis delen vormt de basis van alles wat we doen.
3 filter(s) actief

Expertise

Selecteer de gewenste filteritems

  • U heeft geselecteerd:
  • Combineren met:
  • Combinatie niet mogelijk met:

Sector

Selecteer de gewenste filteritems

  • Combinatie niet mogelijk met:

Thema

Selecteer de gewenste filteritems

  • Combinatie niet mogelijk met:

Auteur

Selecteer de gewenste filteritems

  • U heeft geselecteerd:
  • Combineren met:
  • Combinatie niet mogelijk met:
Zoekopdracht delen:
Aantal resultaten: 67

Te snel een IT-contract opgezegd? Wat nu?

Stel: Partijen zijn een bepaalde opzegtermijn overeengekomen maar die blijkt te kort te zijn om over te kunnen stappen op een ander pakket en/of een andere leverancier. Je wilt dus nog een paar maanden bij de oude leverancier blijven. Maar die is onverbiddelijk: opgezegd is opgezegd! Een licentie voor een paar maanden extra kan niet. Uiteraard mag je wel een nieuw contract voor bijvoorbeeld 1 jaar tekenen maar dat is niet echt aantrekkelijk omdat je dan een groot deel van het jaar met dubbele kosten zit. Wat nu? Kun je een verlening afdwingen? Een recente uitspraak biedt mogelijk aanknopingspunten.

Kan een IT-leverancier zomaar eenzijdig een lopende overeenkomst opzeggen?

Nee, niet zonder meer. In tegenstelling tot de opdrachtgever moet hij daarvoor een gewichtige reden hebben. Een schilder kan bijvoorbeeld ook niet zomaar weglopen van een klus of de “opdracht teruggeven”. Dat geldt in beginsel ook voor IT-leveranciers die een opdracht uitvoeren. Daarbij maakt het niet uit of de opdracht ziet op het maken van een technisch of functioneel ontwerp, het ontwikkelen van software of het implementeren van die software bij zijn opdrachtgever. Hoe zit dit precies? In dit artikel leg ik een en ander uit aan de hand van een recente uitspraak van de Rechtbank Amsterdam.

IT-Leverancier ZIS moet licentievergoeding aan toeleverancier betalen ook al neemt ziekenhuis totale ZIS niet af

In dit hoger beroep van wat begon als een incassoprocedure van onbetaald gelaten licentievergoedingen, komt de vraag centraal te staan op welk moment de licentievergoedingen verschuldigd raakten die de leverancier aan zijn toeleverancier moest betalen. Is dit al vanaf het moment van installatie van de software in de testomgeving? Of pas nadat het totale Ziekenhuis Informatie Management Systeem (ZIS) in gebruik zou worden genomen door het ziekenhuis? Dat laatste gebeurde echter niet. Het Hof D...

Knellende leveranciersafhankelijkheid bij ICT in de zorg: Bestuur niet altijd ‘in control’

Voor een nieuw ziekenhuisinformatiesysteem inclusief EPD heeft de raad van bestuur effectief de keuze uit een handvol leveranciers. Dit geldt ook voor andere voor het ziekenhuis essentiële ICT-voorzieningen. Wie eenmaal voor een partij heeft gekozen, zit al gauw opgesloten in het contract. De opkomst van Saas en cloud-computing maakt deze afhankelijkheidsrelatie nog pregnanter. Wat te doen om als bestuur controle te houden? In dit interview voor Boardroom Zorg geeft Ernst-Jan van de Pas een i...

Oplossen van Tech-geschillen: welke opties zijn er en welke is het meest geschikt?

Waar gehakt wordt, vallen spaanders. In automatiseringsprojecten is dat niet anders. De hoge mate van afhankelijkheid die is ontstaan van tijdig geleverde, goed werkende en beschikbare ICT-voorzieningen zoals ZIS/EPD-systemen, Elektronische Cliënten Dossiers, ERP-systemen, beeldvormende apparatuur of opslagomgevingen (storage) draagt eraan bij dat al snel wordt gedacht dat dit soort geschillen “too complex to litigate” zijn. Soms is het inderdaad zo dat bepaalde expertise over software of bep...

Help! Ik ben getroffen door ransomware: wat nu? Een korte juridische verkenning van de mogelijkheden

Het afgelopen weekend stond grotendeels in het tegen van een ongekende, massale cyberaanval met ransomeware ‘WannaCry’. Getroffen worden door malware als ransomeware is uitermate vervelend. In de meeste gevallen zit er niets anders op dan het getroffen opslagmedium formatteren en een backup terugplaatsen. Dataverlies is dus bijna een gegeven bij dit soort infecties. Wat kunt u doen om besmetting te voorkomen? Moet u een besmetting met ransomware melden bij de Autoriteit Persoonsgegevens? En w...

Opstellen van IT-contracten: Risicoanalyse, hoe pak je dit aan?

Contracten maken is een ambacht. In eerder blogs heb ik geschreven over de kernvragen die je in elk IT-contract moet kunnen beantwoorden (de formule voor een goed (IT-)contract: W+W+W+H+K). Bij complexere opdrachten is echter minstens zo belangrijk dat je in kaart brengt welke risico’s er zijn en die mitigeert. Maar hoe doe je dat? In dit blog enkele praktische handvatten voor het doen van risicoanalyses en een concreet voorbeeld. Toen ik laatst tijdens een seminar over IT-geschillen (voorkom...

Gemeentelijk Inkoopvoorwaarden bij IT (GIBIT) vastgesteld en gepubliceerd

Op 8 december 2016 zijn de Gemeentelijke Inkoopvoorwaarden bij IT (GIBIT) vastgesteld door het Verenigingsbestuur van de VNG. De totstandkoming van de GIBIT is onderdeel van het programma Digitale Agenda 2020 wat als één van de speerpunten heeft om het ICT-opdrachtgeverschap bij gemeenten te professionaliseren. De voorwaarden zelf, de artikelsgewijze toelichting en meer achtergrondinformatie is te verkrijgen en in te zien op www.gibit.nl.

Hoe zat er ook alweer met de regels rondom herroeping en retourneren?

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) maakte gisteren bekend dat zij een boete opgelegd van 500.000 euro aan webwinkel-eigenaar T.O.M. bv en haar twee directeuren (elk voor 125.000 euro) voor het overtreden van de regels voor terugbetaling bij annulering van bestellingen. Consumenten zouden hun geld niet zonder aandringen terugkrijgen bij annulering van hun bestelling, of genoegen moeten nemen met een tegoedbon terwijl zij niet met een tegoedbon hadden betaald. Hoe zal het ook alweer met...

GIBIT: Internetconsultatie voor nieuwe inkoopvoorwaarden IT voor gemeenten

Recentelijk is het concept van de nieuwe Gemeentelijke Inkoopvoorwaarden bij IT ('GIBIT') beschikbaar gesteld door het Kwaliteit Instituut voor Nederlandse Gemeenten (KING). De GIBIT komt voort uit de doelstelling van de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) om instrumenten te ontwikkelen voor en ter ondersteuning van de verdere professionaliseren van het gemeentelijk opdrachtgeverschap richting de ICT markt. De openbare consultatie over de concept GIBIT loopt nog tot en met 31 augustus 2016...

De SLA: Wat is de beste prikkel tot nakoming van service levels?

Enkele jaren geleden schreef ik al dat de Service Level Agreement niet altijd de aandacht krijgt die zij verdient. Helaas geldt dit nog steeds en dat is toch opmerkelijk in een tijd waarin steeds meer ICT wordt uitbesteed en bedrijven en instellingen steeds afhankelijker worden van hun IT-leverancier(s). Hoogste tijd voor meer aandacht voor de SLA. In dit blog wil ik stil staan bij sanctiemechanismen in SLA's. Vaak wordt daarbij enkel gedacht aan boetes en bonus/malus regelingen, maar er zijn...

1 2 3 4 5 6