BREAKING: KLM veroordeeld voor greenwashing
KLM is veroordeeld voor greenwashing. Over een reeks van 15 reclame uitingen wordt geoordeeld dat dit een oneerlijke handelspraktijk oplevert!
KLM is veroordeeld voor greenwashing. Over een reeks van 15 reclame uitingen wordt geoordeeld dat dit een oneerlijke handelspraktijk oplevert!
Een deelnemer aan een aanbestedingsprocedure klaagt online, via LinkedIn, dat er niet zou zijn gekeken naar Europese regelgeving. Kan de partij die de aanbesteding wint, met succes een verbod op het doen van deze uitingen vorderen?
In de afgelopen jaren zijn drie zaken tegen social media-platform TikTok gestart. In deze massaschadeclaims wordt de vraag gesteld of TikTok de privacy van kinderen en volwassenen schendt, of de algemene voorwaarden van TikTok onwettig zijn, en of TikTok honderdduizenden Nederlanders een schadevergoeding moet betalen. Waar gaat deze zaak precies over? En wat vindt de rechter hiervan? In dit blog leg ik alles uit over de miljardenclaims tegen TikTok.
Begin december heeft de Europese Unie dan eindelijk een politiek akkoord bereikt over de AI Act. Deze wet zal grote veranderingen met zich brengen voor de toekomst van AI. De AI Act is echter onderdeel van een veel groter pakket aan AI-, data- en cyberwetgeving vanuit de EU. Veel van die wetten zijn minstens net zo interessant als de AI Act. Op welke moet u als bedrijf gaan letten? En op welke regels kunt u zich alvast voorbereiden?
Het opeisen van een model of recht op een ontwerp is wettelijk geregeld. De daartoe gerechtigde kan dit in een juridische procedure laten vaststellen.
Het is essentieel om goede afspraken met werknemers en samenwerkingspartners te maken omtrent vertrouwelijke informatie en de bescherming van bedrijfsgeheimen. Daarnaast moet niet vergeten worden om verdere passende beschermende maatregelen te nemen en toe te zien op nakoming van de voornoemde afspraken. Dat illustreert een recente uitspraak van de rechtbank Rotterdam maar weer eens. Hoewel onzes inziens inhoudelijk wel wat valt aan te merken op de beoordeling door de rechtbank en niet kan worden uitgesloten dat hoger beroep volgt waarin het oordeel (op onderdelen) wordt gewijzigd, toont deze uitspraak wel aan dat het (niet) handelen en/of niet maken van afspraken uw onderneming duur kan komen te staan.
Is de reclame-uiting “Bespaar op je stookkosten!” misleidend? De toetsing van reclame uitingen
Een executiegeschil kan worden gestart over de vraag of dwangsommen zijn verbeurd die eerder door de rechter zijn opgelegd. Wij bespreken de kaders.
Medische hulpmiddelen kunnen beschermd worden tegen onrechtmatige slaafse nabootsing en met CE-markeringen, zo blijkt uit een recent arrest
Met een merk kunt u producten of diensten van uw onderneming onderscheiden van die van andere ondernemingen. Door middel van het merkenrecht kan uw merk worden beschermd en kan bijvoorbeeld worden opgekomen tegen een derde die eenzelfde of een soortgelijk merk gebruikt.
Quooker claimt in een televisiecommercial dat met haar product water en energie bespaard kan worden. Deze reclame uiting wordt misleidende milieuclaim geoordeeld.
De slogan “Alleen nog even testen” is beschermd tegen slaafse nabootsing, zo luidt het vonnis in een geschil tussen Spoedtest.nl en Spoedtestcorona.