1. Home
  2. Kennis

Onze kennis Sterker door kennis

Dirkzwager deelt actief kennis met iedereen die juridische of fiscale informatie nodig heeft. Waarom? Om het niveau van onze dienstverlening te verhogen en ons netwerk te vergroten. Kennis delen is kracht. Het geeft de cliënt inzicht en maakt samenwerking en advisering doelgerichter. Kennis delen vormt de basis van alles wat we doen.
2 filter(s) actief

Expertise

Selecteer de gewenste filteritems

  • U heeft geselecteerd:
  • Combineren met:
  • Combinatie niet mogelijk met:

Sector

Selecteer de gewenste filteritems

  • Combinatie niet mogelijk met:

Thema

Selecteer de gewenste filteritems

  • U heeft geselecteerd:
  • Combineren met:
  • Combinatie niet mogelijk met:

Auteur

Selecteer de gewenste filteritems

  • Combinatie niet mogelijk met:
Zoekopdracht delen:
Aantal resultaten: 21

Wetsvoorstel modernisering personenvennootschappen: civiele en fiscale aspecten

Op 21 februari is het voorontwerp van het Wetsvoorstel modernisering personenvennootschappen (concept wetsvoorstel) ter consultatie voorgelegd. Het concept wetsvoorstel beoogt een moderne, duidelijke en eenvoudige regeling te geven die enerzijds de ondernemer faciliteert en anderzijds een passende bescherming biedt aan schuldeisers en zekerheid aan het handelsverkeer. In deze bijdrage zoomen we nader in op de civiele en fiscale aspecten.

Verkoop van een gerangschikt landgoed

Eigenaars, vruchtgebruikers en erfpachters kunnen hun landgoed laten rangschikken onder de Natuurschoonwet 1929. Dit levert diverse fiscale voordelen op om het landgoed makkelijker in stand te houden.VoorwaardenOm in aanmerking te komen voor een NSW-rangschikking moet het landgoed aan de volgende voorwaarden voldoen:I. omvang: het landgoed is minstens 5 hectare aaneengesloten; het  landgoed is (of behoort tot) een historische buitenplaats van ten minste 1 hectare; de onroerende zaak is een...

Hoge Raad geeft duidelijkheid over het begrip “woning” in de overdrachtsbelasting

De overdracht van een woning wordt tegen een verlaagd tarief aan overdrachtsbelasting belast. De verkrijger dient namelijk 2% overdrachtsbelasting te betalen over de waarde van de woning, terwijl dit voor overige onroerende zaken in principe 6% betreft. In de praktijk heeft dit tot de nodige discussies tussen een verkrijger en de belastinginspecteur geleid, aangezien er in de wet niet wordt omschreven wat er precies onder een “woning” dient te worden verstaan. Met name bij kantoorvilla’s en t...

Overdrachtsbelasting over nabetalingsclausule

In de uitspraak van 20 maart jl. heeft het Hof Den Bosch (nr 12/00810, ECLI:NL:GHSHE:2015:979) geoordeeld dat een nabetalingsclausule niet altijd is verdisconteerd in de koopprijs, zodat niet alleen overdrachtsbelasting is verschuldigd over de koopprijs, maar ook over de waarde van de nabetalingsclausule.CasusEen projectontwikkelaar heeft voor een bedrag van € 1.785.740,00 een woonboerderij met bijgebouwen en erf en cultuurgrond verkregen. Met betrekking tot de verkrijging van de cultuurgrond...

Weer uitspraak over verlaagd overdrachtsbelastingtarief

In vervolg op mijn eerdere artikelen (verlaagd overdrachtsbelasting) over de verlaging van overdrachtsbelasting voor woningen, behandel ik in dit artikel de uitspraak van de rechtbank Zeeland-West-Brabant van 30 oktober jl. (nr AWB 13/7430 RBZWB:2014:7471).De casus is als volgt:X is eigenaar van een onroerende zaak, die op grond van het bestemmingsplan de bestemming heeft als “agrarisch bouwblok” en waarvan de bestemming gewijzigd zal worden in “burgerwoning”. X dient bij de gemeente Gilze en...

Verlaagd overdrachtsbelasting tarief voor woningen gebruikt als schoolgebouw

Zoals in het artikel “verlaagd tarief overdrachtsbelasting geldt niet voor woonzorgwoningen” omschreven, geldt het verlaagde overdrachtsbelastingtarief van 2% alleen voor onroerende zaken die op het moment van levering naar hun aard zijn bestemd voor bewoning. De rechtbank Zeeland West-Brabant kreeg onlangs de navolgende zaak voorgelegd.De gemeente laat 4 woningen bouwen, die ook een woonbestemming krijgen. De woningen worden gedurende een periode van ongeveer 12,5 jaar gebruikt als schoolgeb...

Overdrachtsbelasting ter zake van exploitatie van onroerend goed

Ingevolge artikel 2 van de wet op belastingen van rechtsverkeer (hierna: Wbr) is overdrachtsbelasting verschuldigd ter zake van in Nederland gelegen onroerende zaken of rechten waaraan deze zijn onderworpen. Artikel 4 Wbr voegt hieraan toe dat voor aandelen in een lichaam met een in aandelen verdeeld kapitaal ook overdrachtsbelasting verschuldigd is indien de bezittingen van dit lichaam grotendeels bestaan uit onroerende zaken en deze onroerende zaken als geheel genomen hoofdzakelijk dienstba...

Verlaagd tarief overdrachtsbelasting geldt niet voor (bouw)grond zonder fundering

Een koper verkrijgt in november 2011 de eigendom van een perceel grond. Hij betaalt via de notaris 6% overdrachtsbelasting, maar tekent meteen bezwaar aan bij de Belastinginspecteur. De koper is van mening dat op de verkrijging van het perceel grond,welke bestemd is voor de bouw van een woning, het verlaagde tarief van 2% van toepassing is, aangezien het besluit van de Staatssecretaris van Financiën van 1 juli 2011 (BLKB 2011/1290M) naar zijn mening  van overeenkomstige toepassing is.Verlagin...

Overgangsregeling BTW-verhoging voor onroerende zaken

Het algemene BTW-tarief wordt per 1 oktober 2012 verhoogd van 19% naar 21%. Het moment van de levering of de dienst is bepalend voor het BTW-tarief; heeft de levering of dienst vóór 1 oktober 2012 plaatsgevonden dan geldt nog het tarief van 19%. Het moment van facturering of betaling is niet relevant.Zonder overgangsregeling zou de koper van een nieuwbouwwoning die hij vóór 1 oktober 2012 koopt, maar waarvan de (op)levering pas na 30 september 2012 plaatsvindt, over de gehele bouwsom 21% BTW...

Voorjaarsnota 2012: Overdrachtsbelasting woningen structureel naar 2%

In de vandaag gepresenteerde Voorjaarsnota 2012 is bekendgemaakt dat de tijdelijke verlaging van het overdrachtsbelastingtarief voor woningen van 6% naar 2% blijft gelden. De regeling, die verhuizingen moet stimuleren, loopt volgens de huidige wetgeving af op 1 juli 2012, maar wordt met ingang van die datum structureel gemaakt.Deze wijziging zal opgenomen worden in een wetsvoorstel dat nog aan de Tweede Kamer moet worden aangeboden. Na inwerkingtreding van de wet werkt deze wijziging terug to...

1 2