Zoeken
  1. Aanbieders van giftcards opgelet: reclame daarvoor moet voldoende duidelijk zijn

Aanbieders van giftcards opgelet: reclame daarvoor moet voldoende duidelijk zijn

Het aanbieden van een giftcard, of dat nu online of offline gebeurt, is juridisch gezien een vorm van reclame. Dit mag aldus niet in strijd zijn met de Wet Oneerlijke Handelspraktijken; reclame voor giftcards moet voldoende duidelijk zijn...
Artikel | 06 november 2018 | Joost Becker

Aanbieden giftcard

Het aanbieden van giftcards is populair. Zo kunnen consumenten worden aangetrokken door bedrijven en adverteerders. Vaak staat bij het aanbieden van een giftcard een specifiek aanbod vermeld, bijvoorbeeld waar de card kan worden ingewisseld en ter verzilvering van welk bedrag.

Een recente uitspraak leert dat men moet oppassen bij het aanbieden van giftcards.

Livera giftcard

De zaak betreft een uiting op www.kekmama.nl/livera. Daar staat: “5x Kek Mama + Livera cadeaucard €50,- van €79,75 voor €29,95” met daarbij de afbeelding van een cadeaucard.

Onder de aanbieding staat de tekst:

“Dat noemen we nou een win-win-situatie: als je nu een abonnement neemt op Kek Mama kun je voor €50 shoppen bij Livera. Je betaalt dan €29,95 in plaats van €79,95 dat is meer dan 50% korting!

Ga naar KEKMAMA.NL/LIVERA of bel 088 5500173”

Misleiding?

Geklaagd wordt in een klachtprocedure bij de reclame code commissie dat deze uiting over de giftcard misleidend is. Klaagster vindt de uiting misleidend omdat “cadeaucard” volgens haar betekent dat het bedrag online te besteden is, terwijl dit in werkelijkheid niet het geval is.

De klacht behelst ook dat er een onderscheid is tussen "giftcard" en een "cadeaubon". "Het lijkt een kleine nuance maar als men aan tien mensen het verschil vraagt tussen een “giftcard” en een “cadeaubon”, zullen er veel zeggen dat een “bon” alleen in een fysieke winkel gebruikt kan worden en een “card” ook online," aldus klaagster.

Daarnaast staat in de tekst dat je kunt shoppen bij Livera, maar niet dat dit alleen mogelijk is in de fysieke winkels.

De adverteerder vindt de benaming “cadeaucard” niet misleidend omdat nergens gesuggereerd wordt dat het bedrag online te besteden is en dit volgens haar geen essentiële informatie is die de gemiddelde consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit te nemen.

Het oordeel

De Commissie volgt de klacht

Van belang is dat de bestreden uiting een uitnodiging tot aankoop in verband met een overeenkomst op afstand betreft, waarvoor de in artikel 8.4 NRC genoemde informatieverplichtingen gelden. In genoemd artikel is onder f onder meer bepaald dat de voornaamste kenmerken van de zaken of diensten, in de mate waarin dit gezien de gebruikte drager en de zaken of diensten passend is, op duidelijke en begrijpelijke wijze dienen te worden verstrekt.
Het tegoed van de cadeaucard, die een essentieel onderdeel is van het aanbod van adverteerder, kan uitsluitend worden besteed in de fysieke winkels van Livera. Dit zal de gemiddelde consument, gezien het feit dat de uiting online te zien is en het aanbod online aangeschaft dient te worden, niet verwachten. Nu adverteerder heeft nagelaten een dergelijke beperking expliciet te vermelden in de uiting, is naar het oordeel van de Commissie niet voldaan aan de in artikel 8.4 aanhef en onder f NRC opgenomen verplichtingen waardoor de uiting misleidend en daardoor oneerlijk is in de zin van artikel 7 NRC.

Conclusie

Aanbieders van giftcards zijn dus gewaarschuwd. Hun reclames moeten voldoende duidelijk maken dat deze niet online kunnen worden ingewisseld, verzilverd of gebruikt. Deze 'beperking' moet vooraf gemeld worden.

Joost Becker, advocaat reclamerecht