1. Home
  2. Kennis
  3. Artikelen
  4. Acquisitiefraudeurs in het nauw?

Acquisitiefraudeurs in het nauw?

Werkgeversorganisatie MKB-Nederland heeft bij de rechtbank Groningen samen met twee gedupeerde ondernemers een proces aangespannen tegen een drietal ondernemingen, die zij beschuldigt van acquisitiefraude. Acquisitiefraudeurs zouden andere ondernemers door middel van misleidingen opzadelen met dure advertentiecontracten zonder daarvoor een deugdelijke tegenprestatie te leveren. Van de drie nu aangesproken acquisitiefraudeurs zijn de meeste klachten binnengekomen bij het fraudemeldpunt.MKB-Ned...
Leestijd 
Auteur artikel Dirkzwager
Gepubliceerd 11 juli 2011
Laatst gewijzigd 16 april 2018
Werkgeversorganisatie MKB-Nederland heeft bij de rechtbank Groningen samen met twee gedupeerde ondernemers een proces aangespannen tegen een drietal ondernemingen, die zij beschuldigt van acquisitiefraude. Acquisitiefraudeurs zouden andere ondernemers door middel van misleidingen opzadelen met dure advertentiecontracten zonder daarvoor een deugdelijke tegenprestatie te leveren. Van de drie nu aangesproken acquisitiefraudeurs zijn de meeste klachten binnengekomen bij het fraudemeldpunt.

MKB-Nederland is tot deze stap gekomen doordat zij al langere tijd klachten van ondernemers krijgt die zich misleid voelen door in bijna alle gevallen een soortgelijke handelswijze. Op een slinkse wijze proberen de acquisitiefraudeurs aan een handtekening te komen. Een bekend voorbeeld is dat telefonisch wordt medegedeeld dat er een reeds bestaande advertentieovereenkomst is, die in werkelijkheid niet blijkt te bestaat. Tijdens het gesprek komt ter sprake dat de bestaande advertentie, die per fax zal worden gestuurd, moet worden gecontroleerd op mogelijke fouten en eventuele fouten te verbeteren. Vervolgens hoeft de ondernemer dan ‘slechts’ de fax met een handtekening ter goedkeuring retour te zenden. Een tijd later blijkt dat in de befaamde ‘kleine lettertjes’ is bepaald dat de ondernemer vast zit aan een (vaak) 36 maanden durende overeenkomst waarbij maandelijks een bedrag verschuldigd is en tussentijdse opzegging niet mogelijk is.

Een gerechtelijke procedure starten is in veel gevallen zinloos. Het blijkt namelijk dat de meeste ondernemers bewijsproblemen hebben. De ondernemers stellen dat zij telefonisch zijn misleid, maar hebben door het ontbreken van opnames hiervoor geen bewijs. De rechter gaat vervolgens vaak alleen uit van wat op schrift is gesteld. Met de onderhavige procedure tracht MKB-Nederland de positie van de gedupeerde ondernemer te verbeteren.

De procedure van MKB-Nederland omvat drie vorderingen. Ten eerste wordt getracht om de overeenkomsten van de twee gedupeerde ondernemingen te vernietigen. Daarnaast dienen de fraudeurs de ondernemingen schadeloos te stellen. Een toewijzend vonnis kan als voorbeeld dienen voor andere gedupeerden. Ten tweede vordert MKB-Nederland om de handelswijze van gedaagden te kwalificeren als misleidend en onrechtmatig en eist zij dat de acquisitiefraudeurs stoppen met deze handelswijze, op straffe van een dwangsom.

Ten derde plaats wordt geprobeerd de bewijslast om te keren met een beroep op de Wet op de oneerlijke handelspraktijken. Deze wet geld alleen voor transacties met consumenten (6:193b BW). De stelling van MKB Nederland is echter dat ook kleine ondernemingen op grond van de zogenaamde reflexwerking zich ook op vorenbedoelde wet moeten kunnen beroepen. Door de omkering van de bewijslast worden kleine ondernemers beter beschermd tegen advertentiefraudeurs. Ter onderbouwing hiervan verwijst MKB-Nederland naar andere landen, die al zo’n regeling hebben. De Europese richtlijn waarop de Wet op de Oneerlijke Handelspraktijken is gebaseerd biedt hiervoor ruimte.

Op de website van het Steunpunt Acquisitiefraude wordt in een filmpje uitgelegd wat acquisitiefraude precies is. Ook kunt u hier melding doen van acquisitiefraude. U gaat naar de website van het Steunpunt Acquisitiefraude door op onderstaand plaatje te klikken.


Overigens moet u óók bij het melden van acquisitiefraude oppassen, omdat de fraudeurs zelf ‘meldpunten’ hebben gemaakt, zoals de website acquisitiefraude.nl! Hoe dan ook, voorkomen blijft beter dan genezen. Het beste is dus een document eerst goed te lezen alvorens een handtekening te zetten.