1. Home
  2. Kennis
  3. Artikelen
  4. Adidas schrapt onder druk van het BkartA het verbod voor verkoop via online marktplaatsen

Adidas schrapt onder druk van het BkartA het verbod voor verkoop via online marktplaatsen

In een persbericht van 4 juli 2014 heeft het Bundeskartellamt (BkartA), de Duitse mededingingsautoriteit, laten weten dat Adidas de voorwaarden voor online verkoop van haar producten in overeenstemming met de mededingingsregels heeft aangepast. Deze aanpassing was voor het BkartA reden om het onderzoek naar de onlineverkoopvoorwaarden van Adidas te staken.Selectieve distributieAdidas verkoopt haar producten via een selectief distributiesysteem. Dit wil zeggen dat de Adidas producten enkel doo...
Leestijd 
Auteur artikel Dirkzwager
Gepubliceerd 15 juli 2014
Laatst gewijzigd 16 april 2018
In een persbericht van 4 juli 2014 heeft het Bundeskartellamt (BkartA), de Duitse mededingingsautoriteit, laten weten dat Adidas de voorwaarden voor online verkoop van haar producten in overeenstemming met de mededingingsregels heeft aangepast. Deze aanpassing was voor het BkartA reden om het onderzoek naar de onlineverkoopvoorwaarden van Adidas te staken.

Selectieve distributie

Adidas verkoopt haar producten via een selectief distributiesysteem. Dit wil zeggen dat de Adidas producten enkel door erkende distributeurs aan eindgebruikers mogen worden verkocht. In 2012 heeft Adidas voor de erkende distributeurs nieuwe voorwaarden voor de online verkoop van haar producten ingevoerd. Deze voorwaarden bevatten onder andere een verstrekkend verbod op de verkoop via de grote online marktplaatsen, zoals bijvoorbeeld eBay en Amazon. Daarnaast werd de zoekmachine-reclame, zoals Google AdWords, vergaand aan banden gelegd.

Aanpassing van de voorwaarden voor online verkoop

Nadat het BkartA klachten had ontvangen over de door Adidas gehanteerde voorwaarden voor online verkoop, startte het BkartA een onderzoek. In het kader van dit onderzoek werden uitgebreid Duitse dealers en fabrikanten van sportartikelen bevraagd. Naar aanleiding hiervan deelde het BkartA Adidas informeel mee dat zij ernstige mededingingsrechtelijke bedenkingen had ten aanzien van de voorwaarden voor online verkoop van Adidas producten. Dit bracht Adidas er vervolgens toe om de bedoelde voorwaarden aan te passen. Voor het BkartA was dit tot slot reden om het onderzoek naar deze voorwaarden te staken.

Het is de erkende distributeurs van Adidas thans toegestaan Adidas producten te verkopen via online marktplaatsen. Het verbod daartoe is geschrapt. Daarnaast mogen de erkende distributeurs het merk “Adidas” als zoekterm gebruiken in het kader van zoekmachine-reclame. Meer over het gebruik van het merk bij zoekmachine-reclame in het artikel Adidas schrapt google adwords verbod voor online-verkoop.

ASICS

De zaak tegen Adidas staat niet op zich. Zo heeft het BkartA in een persbericht van 28 april 2014 bijvoorbeeld laten weten zeer kritisch te staan tegenover een algemeen verbod op verkoop via online marktplaatsen. De zaak tegen ASICS loopt nog.

Slot

De onderhavige zaak laat wederom zien dat het oppassen geblazen is met het verbieden, belemmeren of ontmoedigen van online verkoop. Hiermee is niet gezegd dat er geen voorwaarden mogen worden gesteld. De voorwaarden moeten wel gelijkwaardig zijn aan de criteria voor verkoop in de fysieke winkel. Dit betekent niet dat de criteria voor internetverkoop gelijk moeten zijn aan de criteria voor offlineverkoop, maar dat zij dezelfde doelstellingen en vergelijkbare resultaten moeten hebben en dat het verschil tussen de criteria gerechtvaardigd moet zijn door de verschillende aard van beide distributiewijzen.