1. Home
  2. Kennis
  3. Artikelen
  4. Adviseur Europees Hof: Ebay pleegt geen merkinbreuk met keywords

Adviseur Europees Hof: Ebay pleegt geen merkinbreuk met keywords

Ebay pleegt geen merkinbreuk door in het kader van zoekmachineadvertentie-diensten zoekwoorden (keywords of adwords) te gebruiken. Dat concludeerde de adviseur van het Europees Hof op 9 december 2010. Dat ligt anders indien de gemiddelde internetgebruiker op basis van de informatie in de gesponsorde link niet begrijpt dat de elektronische 'marktplaats' advertenties of aanbiedingen van producten van derden in zijn systeem heeft.Hoewel eBay niet zelf goederen van L‘Oréal op haar website verkoop...
Leestijd 
Auteur artikel Joost Becker
Gepubliceerd 10 december 2010
Laatst gewijzigd 16 april 2018
Ebay pleegt geen merkinbreuk door in het kader van zoekmachineadvertentie-diensten zoekwoorden (keywords of adwords) te gebruiken. Dat concludeerde de adviseur van het Europees Hof op 9 december 2010. Dat ligt anders indien de gemiddelde internetgebruiker op basis van de informatie in de gesponsorde link niet begrijpt dat de elektronische 'marktplaats' advertenties of aanbiedingen van producten van derden in zijn systeem heeft.Hoewel eBay niet zelf goederen van L‘Oréal op haar website verkoopt, is zij wel een alternatieve bron voor de aankoop van die goederen naast het distributienetwerk van de merkhouder. Door L‘Oréals merken te reserveren als zoekwoorden die klanten naar de internetmarktplaats leiden, gebruikt eBay deze merken met betrekking tot goederen die van deze tekens voorzien door L’Oréal in de handel worden gebracht.

Volgens de adviseur leidt het gebruik van de in geding zijnde merken als zoekwoorden er echter niet noodzakelijk toe dat de consument wordt misleid ten aanzien van de herkomst van de aangeboden goederen. Hij meent dat in gevallen waarin de reclame zelf niet misleidend is ten aanzien van het soort aanbieder dat de reclamemakende uitbater van een internetmarktplaats is, het niet waarschijnlijk is dat afbreuk wordt gedaan aan de functie van het merk om de herkomst van het product aan te geven.

In de woorden van de adviseur: 'Where clicking on the sponsored link referred to in point 5 above leads the user directly to advertisements or offers for sale of goods identical to those for which the trade mark is registered under the sign placed on the website by other parties, some of which infringe the trade mark and some which do not infringe the trade mark by virtue of the differing statuses of the respective goods, that fact constitutes use of the sign by the operator of the electronic marketplace ‘in relation to’ the infringing goods within the meaning of Article 5(1)(a) of Directive 89/104 and Article 9(1)(a) of Regulation No 40/94, but it does not have an adverse effect on the functions of the trade mark provided that a reasonable average consumer understands on the basis of information included in the sponsored link that the operator of the electronic marketplace stores in his system advertisements or offers for sale of third parties.'

Of het Hof zelf er ook zo over denkt moeten we afwachten. Het arrest met de antwoorden van het Hof wordt begin 2011 verwacht.