1. Home
  2. Kennis
  3. Artikelen
  4. Agenda Consumentenautoriteit 2012-2013: meer toezicht op online winkelen

Agenda Consumentenautoriteit 2012-2013: meer toezicht op online winkelen

De Consumentenautoriteit heeft vorige week de voorgenomen agenda voor 2012-2013 bekend gemaakt. De Consumentenautoriteit gaat haar aandacht de komende jaren op drie gebieden richten, te weten:- misleidende en agressieve telemarketing;- leverings- en betalingsproblemen bij webwinkels; en- intransparantie van prijzen in de reisbranche.Ook heeft de voorzitster van de Consumentenautoriteit bekend gemaakt dat de boetes fors omhoog gaan.Uit alle problemen waar consumenten mee te maken krijgen is pr...
Leestijd 
Auteur artikel Dirkzwager
Gepubliceerd 08 november 2011
Laatst gewijzigd 16 april 2018
De Consumentenautoriteit heeft vorige week de voorgenomen agenda voor 2012-2013 bekend gemaakt. De Consumentenautoriteit gaat haar aandacht de komende jaren op drie gebieden richten, te weten:
- misleidende en agressieve telemarketing;
- leverings- en betalingsproblemen bij webwinkels; en
- intransparantie van prijzen in de reisbranche.

Ook heeft de voorzitster van de Consumentenautoriteit bekend gemaakt dat de boetes fors omhoog gaan.

Uit alle problemen waar consumenten mee te maken krijgen is prioriteit gegeven aan bovenstaande problemen. De Consumentenautoriteit meldt dat met toepassing van de volgende criteria deze selectie tot stand is gekomen:
- de omvang van de schade voor consumenten; een grote groep consumenten wordt (potentieel) gedupeerd en de consumentenschade is aanzienlijk;
- de impact op het consumentenvertrouwen; een bepaald onderwerp is relevant vanuit het oogpunt van herstel of versterking van het consumentenvertrouwen;
- de impact op de markt; een bepaalde gedraging heeft negatieve impact op de mate van (eerlijke) concurrentie.

Een van de grootste bronnen van meldingen bij ConsuWijzer is het verkoopkanaal telemarketing. Het gaat dan met name om meldingen met betrekking tot telemarketing voor o.a. energie, vaste telefonie en loterijen. Veelal klagen consumenten dat zij aan de telefoon onvolledige en onjuiste informatie krijgen en vaak niet weten of ze een overeenkomst zijn aangegaan en zo ja onder welke voorwaarden.

Ook ontvangt de Consumentenautoriteit veel klachten over leverings- en betalingsproblemen bij web winkelen. Bedrijven zijn niet of slecht bereikbaar en bestelde en betaalde producten worden niet geleverd. Daarnaast wordt het herroepingsrecht vaak niet juist toegepast. De Consumentenautoriteit wil problemen met webwinkels aanpakken door snel op te treden tegen webshops waarover de Consumentenautoriteit signalen ontvangt, ondernemers informeren over de geldende wet en regelgeving online en consumenten via ConsuWijzer informeren over veilig online winkelen.

Als laatste onderwerp is gekozen voor extra toezicht op de reisbranche. Dit komt net name doordat in de reisbranche klanten vaak worden gelokt met prijzen die niet de volledige lading dekken. De diensten zijn vaak niet af te nemen voor de prijs waarmee wordt geadverteerd. Tijdens het boekingsproces worden veelal nog bijkomende kosten in rekening gebracht. Het grootste segment van online consumentenbestedingen bestaat uit het boeken van reizen en vakanties online, aldus de Consumentenautoriteit.

Op bovengenoemde activiteiten zal door de Consumentenautoriteit de aankomende jaren strenger worden toegezien. Daarnaast wil de Consumentenautoriteit de boete die zij kan opleggen wanneer niet wordt voldaan aan de wettelijke verplichtingen fors omhoog gooien tot een maximum bedrag van € 450.000,-. Een voorstel hiervoor gaat begin 2012 naar de Kamer, aldus de voorzitter van de Consumentenautoriteit. Indien de verhoging van de boete daadwerkelijk wordt doorgevoerd kunt u dat op dit weblog nalezen.

De agenda is in nauwe samenwerking opgesteld met de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit en de Nederlandse Mededingingsautoriteit. Per 1 januari 2013 worden de Consumentenautoriteit, de OPTA en de NMa immers samengevoegd tot de Autoriteit Consument en Markt.