1. Home
  2. Kennis
  3. Artikelen
  4. Autorijden in Duitsland - Wat is met de mobiele telefoon toegestaan achter het stuur?

Autorijden in Duitsland - Wat is met de mobiele telefoon toegestaan achter het stuur?

Zakendoen in Duitsland betekent voor veel buitenlandse ondernemers ook dat zij met de auto door Duitsland rijden. Ondanks het feit dat advisering bij verkeersovertredingen niet onder de kerncompetenties van ons kantoor valt, geven wij onderstaand toch een kort overzicht van de actuele situatie in Duitsland met betrekking tot het gebruik van de mobiele telefoon achter het stuur, omdat onze cliënten regelmatig vragen hierover hebben.Wat wel mag (maar desondanks natuurlijk niet slim is):In septe...
Leestijd 
Auteur artikel Susanne Hermsen-Pfeiffer
Gepubliceerd 28 januari 2015
Laatst gewijzigd 16 april 2018
Zakendoen in Duitsland betekent voor veel buitenlandse ondernemers ook dat zij met de auto door Duitsland rijden. Ondanks het feit dat advisering bij verkeersovertredingen niet onder de kerncompetenties van ons kantoor valt, geven wij onderstaand toch een kort overzicht van de actuele situatie in Duitsland met betrekking tot het gebruik van de mobiele telefoon achter het stuur, omdat onze cliënten regelmatig vragen hierover hebben.

Wat wel mag (maar desondanks natuurlijk niet slim is):
In september 2014 heeft het Gerechtshof Hamm bepaald dat er geen sprake is van ongeoorloofd gebruik van een mobiele telefoon door een autobestuurder indien het voertuig stilstaat en de motor automatisch is uitgeschakeld (start-stop-functie). De wetgever maakt in zoverre geen verschil tussen handmatige en automatische uitschakeling van de motor. Hetzelfde gerechtshof heeft in 2007 ook bepaald dat het gebruik van een mobiele telefoon als ‘warmte-accu’ voor een pijnlijk oor als geoorloofde handeling en derhalve niet als overtreding geldt.

Verder geldt de begeleider bij ‘begeleid rijden voor 17-jarigen’ niet als autobestuurder en mag derhalve op de stoel naast de bestuurder straffeloos gebruikmaken van de mobiele telefoon.

Indien een verkeersdeelnemer tijdens het rijden een trillende mobiele telefoon die in een opbergvak van de auto ligt uitsluitend oppakt om deze op een andere plaats te leggen, is dat eveneens juridisch toegestaan.

Wat niet mag:
Ieder gebruik van een mobiele telefoon (telefoneren zonder geschikte handsfree set, het wegdrukken van een beller, het schrijven en lezen van berichten, het oproepen van gegevens van internet) is tijdens het besturen van een auto verboden. Talrijke rechtbanken zijn van mening dat onder gebruik ieder gebruik van de mogelijke functies van een mobiele telefoon dient te worden verstaan, derhalve met inbegrip van het gebruik van de in de mobiele telefoon geïntegreerde agenda, het notitieboek, de dicteermodus, de MP3-speler en de fotoapplicatie. Deze jurisprudentie is gevormd vanwege de angst voor bewijsproblemen, aangezien in geval van uitsluitend een verbod op telefoneren bestuurders waarschijnlijk regelmatig zouden beweren dat zij niet hadden getelefoneerd, maar de mobiele telefoon alleen hadden gebruikt om te dicteren, wat niet strafbaar zou zijn.

De rechtbanken zijn het er in dit verband over eens dat juist het gebruik van een mobiele of autotelefoon dient te wordenvastgesteld. De bewijsvoering is echter vaak moeilijk. Inbeslagneming van een mobiele telefoon door de politie ten behoeve van het aantonen van een inkomend of uitgaand telefoongesprek lijkt met het oog op de geringe sancties in geval van overtreding vanuit het oogpunt van evenredigheid en daarnaast ook om privacyredenen niet te zijn toegestaan, aangezien een mobiele telefoon allerlei persoonlijke gegevens bevat die geen verband houden met het wegverkeer.

Juridische gevolgen van een overtreding:
Een overtreding van het verbod op gebruik van de mobiele telefoon kost 60 euro, en Duitse bestuurders krijgen tevens een strafpunt in het register in Flensburg. Daarnaast bestaat volgens het vonnis van het Gerechtshof Hamm uit 2014 het risico dat bij herhaaldelijk ongeoorloofd gebruik van de mobiele telefoon een rijverbod wordt opgelegd.