1. Home
  2. Kennis
  3. Artikelen
  4. Bedenktijd bij overeenkomst tot levering van energie

Bedenktijd bij overeenkomst tot levering van energie

Aan een overeenkomst die via de telefoon tot stand komt, worden bepaalde eisen gesteld. In het Burgerlijk Wetboek is ter bescherming van consumenten een bijzondere regeling opgenomen. Die regeling is onder meer van toepassing op een overeenkomst tot levering van gas en elektriciteit die telefonisch wordt gesloten (artikel 7:5 lid 1 BW). Een van de beschermingsbepalingen is dat de consument bij een koop op afstand de gelegenheid heeft om binnen 7 werkdagen na ontvangst van de zaak, zonder opga...
Leestijd 
Auteur artikel Maarten Kole
Gepubliceerd 26 mei 2011
Laatst gewijzigd 16 april 2018
Aan een overeenkomst die via de telefoon tot stand komt, worden bepaalde eisen gesteld. In het Burgerlijk Wetboek is ter bescherming van consumenten een bijzondere regeling opgenomen. Die regeling is onder meer van toepassing op een overeenkomst tot levering van gas en elektriciteit die telefonisch wordt gesloten (artikel 7:5 lid 1 BW).

Een van de beschermingsbepalingen is dat de consument bij een koop op afstand de gelegenheid heeft om binnen 7 werkdagen na ontvangst van de zaak, zonder opgave van reden, de koop te ontbinden. Deze termijn wordt echter verlengd tot drie maanden als niet alle informatie die op grond van de wet moet worden verstrekt, voorafgaand aan of bij het sluiten van de koop, is verstrekt (artikel 7:46d lid 1 BW).

De navolgende informatie moet onder andere worden verstrekt:
a. de identiteit en het adres van de verkoper;
b. de belangrijkste kenmerken van de zaak;
c. de prijs, met inbegrip van alle belastingen, van de zaak;
d. voor zover van toepassing: de kosten van aflevering;
e. de wijze van betaling, aflevering of uitvoering van de koop op afstand;
f. de bedenktijd van de consument;
h. de termijn voor de aanvaarding van het aanbod;
i. voor zover van toepassing, de minimale duur van de overeenkomst.

Een consument heeft geen bedenktijd als het gaat om zaken die door hun aard niet kunnen worden teruggezonden (artikel 7:46d lid 4 onder 3 BW). Dat is in principe het geval bij gas en elektriciteit. Bij een overeenkomst tot levering van gas en elektriciteit gaat het echter niet om een eenmalige prestatie, maar is sprake van een duurovereenkomst. Door ontbinding kan de verdere levering ongedaan worden gemaakt. Deze uitzondering is daarom niet van toepassing op een overeenkomst tot levering van energie (rechtbank Leeuwarden, sector kanton,
9 februari 2011, LJN: BP5786).

De leverancier dient te bewijzen dat hij alle voorgeschreven informatie heeft verstrekt. Leveranciers van gas en elektriciteit doen er aldus verstandig aan in hun zogenaamde welkomsbrief alle wettelijk voorgeschreven informatie te verstrekken. Er dient daarbij wel een kopie van de welkomsbrief te worden bewaard, zodat in een eventuele procedure ook kan worden aangetoond dat de leverancier de informatie heeft verstrekt. Leveranciers die dit niet doen, lopen het risico dat de consument binnen 3 maanden toch voor een andere leverancier kiest. Vooral bij contracten die voor een bepaalde vaste periode zijn aangegaan, is dat erg vervelend.