Gouden Gids is er niet in geslaagd met succes haar gele kleurmerk in te roepen jegens Media Nova. Media Nova gebruikte op een website een gele kleur, welke volgens Gouden Gids sterk lijkt op haar kleurmerk. De rechtbank oordeelt echter dat er in dit geval geen sprake is van inbreuk op dat kleurmerk.
De rechtbank overweegt – op grond van Europese rechtspraak – dat de beschermingsomvang van een kleurmerk beperkt is vanwege het gebrekkig onderscheidend vermogen dat een enkele kleur van huis uit heeft. Onderscheidend vermogen krijgt een kleur eerst toe door inburgering en het daarvoor noodzakelijke gebruik, aldus de rechtbank. Ook stelt de rechtbank de eis dat de kleur van het kleurmerk moet worden beschreven met een internationaal erkende kleurcode. Ten slotte moet rekening worden gehouden met het algemeen belang dat de beschikbaarheid van kleuren niet ongerechtvaardigd wordt beperkt.
Volgens de rechtbank zal de houder van een kleurmerk zijn concurrenten als regel niet zonder meer kunnen verbieden om die kleur als zodanig te gebruiken. De rechtbank ziet aanleiding de bescherming te beperkten tot strikt die waren of diensten waarvoor het kleurmerk door inburgering onderscheidend vermogen heeft verkregen.
In deze zaak voldoet het kleurmerk van Gouden Gids niet aan deze (strenge) eisen, omdat volgens de rechtbank de kleur niet is ingeburgerd voor de waren of diensten waarvoor Media Nova de kleur gebruikte (voor een online directory). Ook bestaat er volgens de rechtbank onvoldoende overeenstemming tussen het kleurmerk en het kleurgebruik op de website van Media Nova. Voorts verschilt de wijze van gebruik op Internet door Media Nova van de wijze van gebruik van de gele kleur op papier door Gouden Gids (waardoor het kleurmerk van Gouden gids onderscheidend vermogen heeft verkregen).
Ten slotte oordeelt de rechtbank dat Gouden Gids ook niet de bekendheid van haar kleurmerk op Internet kan inroepen en dat Media Nova ook niet anderszins onrechtmatig handelt.
Beroep op kleurmerk Gouden Gids strandt
Gouden Gids is er niet in geslaagd met succes haar gele kleurmerk in te roepen jegens Media Nova. Media Nova gebruikte op een website een gele kleur, welke volgens Gouden Gids sterk lijkt op haar kleurmerk. De rechtbank oordeelt echter dat er in dit geval geen sprake is van inbreuk op dat kleurmerk.De rechtbank overweegt – op grond van Europese rechtspraak – dat de beschermingsomvang van een kleurmerk beperkt is vanwege het gebrekkig onderscheidend vermogen dat een enkele kleur van huis uit h...
Leestijd
Auteur artikel
Joost Becker
Gepubliceerd
21 mei 2010
Laatst gewijzigd
16 april 2018