1. Home
  2. Kennis
  3. Artikelen
  4. C&A botst met Cars Jeans

C&A botst met Cars Jeans

Cars Jeans maakt op grond van haar Benelux- en Gemeenschapsmerken CARS (voor kleding) bezwaar tegen gebruik door C&A. C&A gebruikte de aanduiding CARS in reclame met betrekking tot merchandisekleding van de Disneyfilm “CARS”. Leuke uitspraak van de voorzieningenrechter Den Haag.C&A biedt in haar winkels onder meer gethematiseerde (kinder)kleding aan met afbeeldingen ontleend aan diverse Disneyfilms, zo ook kleding met afbeeldingen uit de Disney-film Cars. In een folder wordt door...
Leestijd 
Auteur artikel Dirkzwager
Gepubliceerd 11 december 2009
Laatst gewijzigd 16 april 2018
Cars Jeans maakt op grond van haar Benelux- en Gemeenschapsmerken CARS (voor kleding) bezwaar tegen gebruik door C&A. C&A gebruikte de aanduiding CARS in reclame met betrekking tot merchandisekleding van de Disneyfilm “CARS”. Leuke uitspraak van de voorzieningenrechter Den Haag.

C&A biedt in haar winkels onder meer gethematiseerde (kinder)kleding aan met afbeeldingen ontleend aan diverse Disneyfilms, zo ook kleding met afbeeldingen uit de Disney-film Cars. In een folder wordt door C&A om deze kleding aan te prijzen naar de kleding verwezen met de volgende aanduidingen: ''Cars imitatie jack'', ''Cars t-shirt lange mouw'', ''Cars jeans'', ''Cars sweatvest'', ''Cars sokken'' en ''Cars pyjama''. Naar aanleiding van deze folder heeft Cars Jeans C&A gesommeerd hiermee te stoppen, stellende dat C&A met de aanduidingen ''Cars'' en ''Cars jeans'' in reclameuitingen voor haar kleding inbreuk pleegt op haar merken.

Volgens C&A is er geen merkinbreuk nu zij Cars niet als merk gebruikt. Het relevante publiek zal het woord Cars opvatten als een verwijzing naar de Disney-film, niet als een kledingmerk, aldus C&A. Cars Jeans, is het daar niet mee eens. Het gaat Cars Jeans in dit geval namelijk om de manier van de verwijzing naar Cars in de reclameuiting. Zij betwist niet dat C&A naar de film mag verwijzen, maar in dit geval wordt er volgens haar onvoldoende duidelijk verwezen naar de Disney-film. Dat had veel duidelijker gekund.

De voorzieningenrechter is het met Cars Jeans eens. Het publiek kan immers het gebruik van Cars voor kleding in de C&A folder als herkomstaanduiding (dus als merk) van Cars Jeans zien. Cars is immers identiek aan de merken. Het publiek kan daarmee denken dat het kleding van Cars Jeans kan kopen bij C&A. Dit zou niet het geval zijn geweest als C&A meer nadrukkelijk gebruik gemaakt had van in het oogspringende Disney tekens. Dat het publiek de aanduidingen ''Cars'' en ''Cars Jeans'' mede als verwijzend kan opvatten naar de Disney-film staat daar niet aan in de weg. Er bestaat geen noodzaak voor C&A de tekens precies op dezelfde manier te gebruiken. De voorzieningenrechter Den Haag verbiedt daarom C&A Cars op deze manier voor haar kleding te gebruiken.