1. Home
  2. Kennis
  3. Artikelen
  4. College van Beroep RCC: Booking.com misleidt klant met reclame-uitingen (1)

College van Beroep RCC: Booking.com misleidt klant met reclame-uitingen

De melding ‘We hebben nog 1 kamer vrij!’ op de boekingssite Booking.com is misleidend. Dat is het oordeel van het College van Beroep van de Reclame Code Commissie in een uitspraak van 4 juli 2014. Booking.com misleidt klanten door de suggestie te wekken dat hotelkamers bijna zijn uitverkocht, terwijl via andere kanalen nog kamers beschikbaar zijn. Hetzelfde geldt voor de uiting: ‘Nog maar 1 beschikbaar voor € [prijs]’. Deze uitingen zijn in strijd met de Nederlandse Reclame Code.Oordeel Colle...
Leestijd 
Auteur artikel Dirkzwager
Gepubliceerd 04 juli 2014
Laatst gewijzigd 16 april 2018
De melding ‘We hebben nog 1 kamer vrij!’ op de boekingssite Booking.com is misleidend. Dat is het oordeel van het College van Beroep van de Reclame Code Commissie in een uitspraak van 4 juli 2014. Booking.com misleidt klanten door de suggestie te wekken dat hotelkamers bijna zijn uitverkocht, terwijl via andere kanalen nog kamers beschikbaar zijn. Hetzelfde geldt voor de uiting: ‘Nog maar 1 beschikbaar voor € [prijs]’. Deze uitingen zijn in strijd met de Nederlandse Reclame Code.

Oordeel College van Beroep RCC

Het College van Beroep van de Reclame Code Commissie is van oordeel dat de reclame-uitingen vanBooking.com ‘We hebben nog 1 kamer vrij!’ en ’Nog maar 1 beschikbaar voor € [prijs]’ misleidend zijn en strijdig met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code. Adverteerder Booking.com wordt aanbevolen niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Op 24 april 2014 heeft de Reclame Code Commissie de indiener van de klacht, marketingdeskundige Max Kohnstamm, reeds in het gelijk gesteld. Booking.com is vervolgens tegen deze uitspraak in hoger beroep gegaan. Tijdens deze beroepsprocedure hebben Joost Becker en Eric Janssen, advocaten bij advocatenkantoor Dirkzwager, Kohnstamm bijgestaan.

Commentaar

Het betreft hier een gegronde klacht over de onduidelijkheid die Booking.com op haar website laat bestaan. De boekingssite wekt de indruk dat het aanbod van bepaalde hotelkamers, tegen een specifieke prijs, schaars is. Klanten worden hierdoor misleid snel te boeken,” aldus Joost Becker.

Eric Janssen geeft aan dat dit temeer het geval is aangezien Booking.com de beste prijsgarantie biedt op haar website. “In andere Europese rechtspraak is al uitgemaakt dat consumenten dan niet verder zoeken. Men denkt het beste aanbod voor ogen te hebben. Hoewel het College van Beroep dit aspect niet expliciet meeneemt, is niet meer dan logisch dat het College van Beroep de reclame-uiting misleidend acht.” Janssen voegt toe hier aan toe dat deze uitspraak belangrijke jurisprudentie vormt voor toekomstige rechtszaken.