1. Home
  2. Kennis
  3. Artikelen
  4. Consumentenautoriteit beboet KPN

Consumentenautoriteit beboet KPN

Wegens het niet op correcte wijze informeren van consumenten over hun rechten heeft de consumentenautoriteit KPN een boete van 9.500 euro opgelegd. Dat maakte de consumentenautoriteit vorige week donderdag bekend.De regels voor koop op afstand - koop via bijvoorbeeld de telefoon of internet - voor consumenten schrijven een bedenktijd van 7 werkdagen voor. De consument heeft gedurende deze 7 dagen de tijd om alsnog te besluiten het product niet te kopen. De consument kan het product dan terugs...
Leestijd 
Auteur artikel Dirkzwager
Gepubliceerd 04 november 2009
Laatst gewijzigd 16 april 2018
Wegens het niet op correcte wijze informeren van consumenten over hun rechten heeft de consumentenautoriteit KPN een boete van 9.500 euro opgelegd. Dat maakte de consumentenautoriteit vorige week donderdag bekend.

De regels voor koop op afstand - koop via bijvoorbeeld de telefoon of internet - voor consumenten schrijven een bedenktijd van 7 werkdagen voor. De consument heeft gedurende deze 7 dagen de tijd om alsnog te besluiten het product niet te kopen. De consument kan het product dan terugsturen.

In een bevestigingsbrief die een aantal nieuwe abonnees van diensten van KPN ontvingen stond deze bedenktijd niet juist gemeld. De brief meldde een bedenktijd van 7 werkdagen na dagtekening van de brief.

De wet schrijft voor dat de bedenktijd gaat lopen één dag nadat de consument het product heeft ontvangen. Voor het afnemen van diensten (zoals in de KPN zaak) gaat de bedenktijd lopen op de dag dat de overeenkomst tussen partijen is gesloten. Wanneer de consument echter op dat moment niet is geïnformeerd over zijn zogeheten herroepingsrecht gaat er een termijn van drie maanden lopen, tenzij de consument alsnog schriftelijke gegevens ontvangt over zijn herroepingsrecht. Op dat moment gaat het herroepingsrecht van zeven dagen dus in na ontvangst van deze schriftelijke gegevens. Kennelijk was dat bij KPN het geval en daarom mocht KPN niet stellen dat de termijn van herroeping inging op dagtekening van de brief waarin deze gegevens uiteengezet werden. De termijn van het herroepingsrecht ging immers pas lopen op het moment dat deze schriftelijke gegevens door de consument waren ontvangen.