1. Home
  2. Kennis
  3. Artikelen
  4. Consumentenautoriteit beboet vijf elektronicazaken

Consumentenautoriteit beboet vijf elektronicazaken

De Consumentenautoriteit heeft vijf elektronicazaken boetes opgelegd van EUR 90.000,-- per bedrijf. De bedrijven gaven consumenten misleidende of onvolledige informatie over hun garantierechten. Het gaat om BCC, de Block, De Harense Smid, Mikro Electro en Scheer & Foppen. De bedrijven lieten consumenten ten onrechte weten dat zij na het verstrijken van de (standaard) fabrieksgarantie (deels) moesten betalen voor reparaties van het kapotte apparaat. En dat de consument alleen recht heeft o...
Leestijd 
Auteur artikel Maarten Kole
Gepubliceerd 17 oktober 2011
Laatst gewijzigd 16 april 2018
De Consumentenautoriteit heeft vijf elektronicazaken boetes opgelegd van EUR 90.000,-- per bedrijf. De bedrijven gaven consumenten misleidende of onvolledige informatie over hun garantierechten. Het gaat om BCC, de Block, De Harense Smid, Mikro Electro en Scheer & Foppen. De bedrijven lieten consumenten ten onrechte weten dat zij na het verstrijken van de (standaard) fabrieksgarantie (deels) moesten betalen voor reparaties van het kapotte apparaat. En dat de consument alleen recht heeft op kosteloos herstel of vervanging, indien er een bijkoopgarantie werd gekocht.

Welke wettelijke rechten heeft de consument?
In de wet is geregeld dat een consument recht heeft op kosteloze reparatie of vervanging van een gebrekkig product. Indien reparatie of vervanging van het product onmogelijk is of niet van de verkoper kan worden verlangd, kan de consument eisen dat een gedeelte van de koopprijs wordt terugbetaald. Ook kan de consument in dit laatste geval de overeenkomst ontbinden, tenzij het gebrek te gering is om ontbinding te rechtvaardigen.

Wanneer is een product gebrekkig?
Een product is gebrekkig indien het product niet voldoet aan wat de koper van het product mag verwachten. De koper mag van een (onderdeel van een) product een bepaalde levensduur verwachten. Daarvoor geldt geen vaste termijn. Dat is afhankelijk van veel factoren. De koper van een goedkoop horloge mag niet dezelfde levensduur verwachten als de koper van een Rolex. Ook moet de koper er rekening mee houden dat bepaalde onderdelen aan slijtage onderhevig zijn en dus eerder kapot kunnen gaan dan andere onderdelen. Verder is van belang dat de koper het product op een normale manier heeft gebruikt. Indien een laptop kapot gaat omdat er koffie over wordt gemorst, is er geen sprake van een gebrekkig product. Gaat een product binnen zes maanden kapot? Dan moet de verkoper bewijzen dat dit de schuld is van de consument. Gaat het product na zes maanden of langer kapot? Dan moet de consument zelf bewijzen dat dit niet zijn schuld is.

Kosteloos is echt kosteloos
Kosteloos repareren of – vervangen moet echt kosteloos zijn. Dit betekent dat er ook geen voorrijkosten in rekening mogen worden gebracht. In sommige gevallen heeft de verkoper echter recht op een vergoeding. Dat kan het geval zijn indien er door de reparatie of de vervanging sprake is van een aanzienlijke verlenging van de levensduur.

De garantie
De fabrikant of verkoper kan ook een garantie geven. De fabrikant of verkoper geeft dan garantie voor een bepaalde tijd. Gaat het product kapot? Dan hoeft de consument niet aan te tonen hoe het product is kapot gegaan. De fabrikant of verkoper moet bewijzen dat dit de schuld was van de consument. Is de garantie afgelopen en gaat het product kapot? Dan moet de consument zelf bewijzen dat dit niet zijn schuld was. Aan een garantie mogen voorwaarden worden verbonden, zoals het betalen van een gebruikersvergoeding of voorrijkosten. Een garantie kan de wettelijke rechten van een consument echter niet beperken.

Conclusie
Het is belangrijk om consumenten juist en volledig te informeren over hun rechten. Daarom dienen consumenten niet alleen te worden gewezen op de (fabrieks)garantie, maar ook op hun wettelijke rechten.