1. Home
  2. Kennis
  3. Artikelen
  4. Consumentenautoriteit legt dwangsom op wegens gebrek aan informatie bij doorverkoop tickets

Consumentenautoriteit legt dwangsom op wegens gebrek aan informatie bij doorverkoop tickets

De Consumentenautoriteit heeft aan enkele bedrijven met websites waarop tickets worden verkocht dwangsommen opgelegd omdat zij de regels over informatievoorziening aan consumenten onvoldoende hebben nageleefd. De betreffende bedrijven verkopen online toegangskaarten voor concerten en (sport)evenementen. De bedrijven hebben niet volledig voldaan aan [intlink id="3376" type="page"]de informatieverplichtingen die uit de diverse e-commcerce wetten voortvloeien[/intlink]. Zo stond niet altijd goe...
Leestijd 
Auteur artikel Mark Jansen
Gepubliceerd 14 september 2010
Laatst gewijzigd 16 april 2018
De Consumentenautoriteit heeft aan enkele bedrijven met websites waarop tickets worden verkocht dwangsommen opgelegd omdat zij de regels over informatievoorziening aan consumenten onvoldoende hebben nageleefd.

De betreffende bedrijven verkopen online toegangskaarten voor concerten en (sport)evenementen. De bedrijven hebben niet volledig voldaan aan [intlink id="3376" type="page"]de informatieverplichtingen die uit de diverse e-commcerce wetten voortvloeien[/intlink]. Zo stond niet altijd goed vermeld welk bedrijf achter de website zit, werd niet duidelijk gemaakt dat het bedrijf geen originele maar doorverkochte tickets aanbood en waren de prijzen niet altijd duidelijk aangegeven. Ook waren sommige aanbiedingen misleidend weergegeven. Zo werden onder de noemer "U2 tickets" kaarten verkocht voor de coverband U2Two.

De webshops verweren zich o.a. op het verwijt dat zij doorverkochte kaarten aanbieden. Volgens de Consumentenautoriteit is dit een relevant gegeven, omdat in de algemene voorwaarden behorende bij die kaarten staat dat doorverkoop de kaarten ongeldig maakt. De webshops stellen dat die algemene voorwaarden om juridische redenen niet van toepassing of niet (volledig) geldig zijn. De Consumentenautoriteit laat die juridische discussie allereerst even voor wat het is en wijst er op dat de consument in de praktijk in ieder geval het (feitelijke) risico loopt dat een bij de website gekochte kaart ongeldig wordt verklaard. Over het bestaan van dat risico moet de consument volgens de Consumentenautoriteit geinformeerd worden.

Bovendien wijst de Consumentenautoriteit op een uitspraak in kort geding van de Rechtbank Utrecht van 27 maart 2009 waarin het ongeldig verklaren van doorverkochte KNVB kaarten door de rechter niet in strijd met het recht werd geoordeeld. Ook het juridisch dogmatische punt van de exploitanten van de websites gaat dus volgens de Consumentenautoriteit niet op. Dat kort geding was overigens aangespannen door grotendeels dezelfde partijen als de partijen die nu de dwangsom opgelegd krijgen.

De betreffende bedrijven krijgen twee weken om aan de last van de Consumentenautoriteit te voldoen. Indien ze dat niet (volledig) doen, dan verbeuren ze dwangsommen van € 5.000,- per overtreding per week met een maximum van € 100.000,-.