1. Home
  2. Kennis
  3. Artikelen
  4. Consumentenautoriteit richt aandacht op oneerlijke handelspraktijken online

Consumentenautoriteit richt aandacht op oneerlijke handelspraktijken online

De Consumentenautoriteit heeft vandaag haar agenda voor 2010-2011 bekend gemaakt. Hieruit blijkt dat zij het komend jaar o.a. bijzondere aandacht zal schenken aan misleidende en agressieve wervingspraktijken en aan oneerlijke handelspraktijken in een online omgeving.Meer specifiek heeft de Consumentenautoriteit vijf aandachtsgebieden bekendgemaakt. Ik zal deze kort bespreken en van enig commentaar voorzien. Agressieve en misleidende wervingHet op agressieve of misleidende wijze overhalen van...
Leestijd 
Auteur artikel Mark Jansen
Gepubliceerd 28 januari 2010
Laatst gewijzigd 16 april 2018
De Consumentenautoriteit heeft vandaag haar agenda voor 2010-2011 bekend gemaakt. Hieruit blijkt dat zij het komend jaar o.a. bijzondere aandacht zal schenken aan misleidende en agressieve wervingspraktijken en aan oneerlijke handelspraktijken in een online omgeving.

Meer specifiek heeft de Consumentenautoriteit vijf aandachtsgebieden bekendgemaakt. Ik zal deze kort bespreken en van enig commentaar voorzien.

  • Agressieve en misleidende werving
    Het op agressieve of misleidende wijze overhalen van een consument tot het sluiten van een overeenkomst is in beginsel te kwalificeren als een oneerlijke handelspraktijk (zie ook [intlink id="659" type="post"]ons eerdere blogbericht[/intlink]). Gezien de grote ergernis van consumenten bij telefonische-, straat- en deurverkoop (colportage) is besloten hier extra aandacht aan te schenken.

  • Oneerlijke handelspraktijken online
    Aanbieders van online diensten dienen zich aan allerlei regels te houden (zie bijvoorbeeld [intlink id="1307" type="post"]dit eerdere blogbericht[/intlink]). De Consumentenautoriteit zal zich met name richten op sms-diensten, doorverkoop van concertkaarten, online datingdiensten en sociale netwerken.

  • Garantie en conformiteit
    De Consumentenautoriteit zal met name optreden tegen bedrijven waarover veel klachten binnenkomen over de afhandeling van garantie. De autoriteit wijst er in het bijzonder op dat bijkopen van garantie veelal onnodig is (de wet biedt deze garantie al) en heeft zich ten doel gesteld te voorkomen dat consumenten bijbetalen voor wettelijke rechten.

  • Nieuwe wettelijke taken
    De Consumentenautoriteit is al toezichthouder op (nagenoeg) alle wetten die te maken hebben met consumentenbescherming. Voor wat betreft oneerlijke handelspraktijken kan zij boetes opleggen tot maar liefst € 450.000,-, bij de enkele resterende wetten is die boete lager. In het komend jaar zal de Consumentenautoriteit ook voor enkele nieuwe wetten de toezichthouder worden, zoals voor nieuwe regels met betrekking tot het aanbieden van vliegtickets.

  • De grensoverschrijdende consument
    Met collega-toezichthouders uit andere Europese lidstaten vormt de Consumentenautoriteit het Consumer Protection Cooperation (CPC) Network. Deze toezichthouders houden regelmatig gezamenlijke "internet-sweeps", waarbij Europabreed een bepaalde markt wordt onderzocht. In het verleden zijn bijvoorbeeld aanbieders van ringtones onderzocht. Voor 2010 wordt in ieder geval de afronding van een onderzoek naar de elektronicamarkt verwacht.


Het voorgaande laat zien dat de Consumentenautoriteit zich ambitieuze doelen heeft gesteld. Hoewel deze autoriteit nog niet zo lang bestaat, heeft zij al enkele keren duidelijk van zich laten horen. Zo legde zij [intlink id="415" type="post"]vorig jaar een boete van 70.000 euro op aan Tele2[/intlink] en heeft zij recent nog op 18 januari een boete van 110.000 euro opgelegd aan twee keukenbedrijven voor het incorrect hanteren van de CBW-voorwaarden (CBW=Centrale Branchevereniging Wonen, voor ondernemingen in de meubel-, keuken-, badkamer- en vloerenbranche).