1. Home
  2. Kennis
  3. Artikelen
  4. Consumentenbond biedt afmeldwizard ongewenste reclame

Consumentenbond biedt afmeldwizard ongewenste reclame

Consumenten die zich ergeren aan ongewenste reclame kunnen voor tips en afmeldmogelijkheden terecht op de Hyves pagina van de Comsumentenbond. Voor tien categorieën van ongewenste reclame, zoals sms-diensten, post of telefonische verkoopgesprekken, geeft de Afmeldwizard met een muisklik aan hoe afmelden en stopzetten werkt. Het is de Nationale Afmeldweek. In deze week wil de Consumentenbond de consument bewust maken van de noodzaak tot het zorgvuldig omgaan met persoonsgegevens. Eerder al dit...
Leestijd 
Auteur artikel Dirkzwager
Gepubliceerd 30 september 2009
Laatst gewijzigd 16 april 2018
Consumenten die zich ergeren aan ongewenste reclame kunnen voor tips en afmeldmogelijkheden terecht op de Hyves pagina van de Comsumentenbond. Voor tien categorieën van ongewenste reclame, zoals sms-diensten, post of telefonische verkoopgesprekken, geeft de Afmeldwizard met een muisklik aan hoe afmelden en stopzetten werkt.

Het is de Nationale Afmeldweek. In deze week wil de Consumentenbond de consument bewust maken van de noodzaak tot het zorgvuldig omgaan met persoonsgegevens. Eerder al dit jaar kwam het College Bescherming persoonsgegevens met een onderzoek waaruit blijkt dat de Nederlander gemiddeld in minstens tweehondervijftig databases zit. De meeste mensen zijn zich hier totaal niet van bewust en springen slordig om met hun persoonsgegevens. Als gevolg hiervan weten veel reclame-aanbieders consumenten sneller ongewenst te vinden.

De Hyves-pagina van de Consumentenbond biedt zelfs meer dan alleen die tien handreikingen via de Afmeldwizard. De Consumentenbond geeft namelijk ook praktische informatie, zoals uitleg over sms-afmeldcodes en uitleg over rechten. Daarnaast verwijst de bond consumenten naar van toepassing zijnde klachtenloketten, wanneer een organisatie na opzegging alsnog doorgaat met het toesturen van informatie.